Record de apeluri la serviciile telefonice de asistență medicală pediatrică

9 ianuarie 2020 | 0 comentarii |

În 2019, cele două servicii de acest tip, care funcționează la Cluj, au înregistrat cele mai multe apeluri primite pe parcursul unui an.

 

Cele două servicii tip call-center înființate la Cluj și destinate acordării de asistență specializată părinților care au copii bolnavi și-au prezentat zilele acestea bilanțul activității pe anul recent încheiat care, în cazul ambelor, a fost cel mai „productiv” de la inaugurare până în prezent.

Cei mai solicitați au fost medicii de la Peditel, call-center-ul de asistență medicală pediatrică, înființat și administrat de fundația Părinți din România. Serviciul funcționează non-stop, putând fi apelat la orice oră, atât din România cât și din străinătate, la numărul 1791. Este deservit de 15 medici specialiști și primari, care lucrează în ture, preluând apelurile în ordine cronologică.  Serviciul funcționează din 2014 și se adresează părinților care doresc să obțină un sfat medical pentru afecțiuni fără risc vital pentru copilul lor. Specialiștii de la Peditel subliniază însă că acesta nu este un serviciu pentru urgențe, în astfel de cazuri părinții fiind sfătuiși să sune la 112 ori să se adreseze Unităților de Primiri Urgențe.

În timp ce în primul an de funcționare au fost primite 6.848 de apeluri, anul trecut s-a ajuns la un record de 65.511, ceea ce înseamnă o medie de 180 de apeluri pe zi. Practic, la fiecare 5 minute, un copil din țară sau din străinătate a primit asistență medicală gratuită prin intermediul acestui call-center.

 

Lunile cele mai aglomerate au fost ianuarie, cu 7.835 de apeluri și decembrie, cu 6.157 de apeluri preluate. Tot in luna decembrie, s-au înregistrat și cele mai multe apeluri din diaspora, din întregul an, acestea având o pondere de 7,3% din total. În lunile ianuarie, octombrie, noiembrie și decembrie, media apelurilor zilnice a fost de peste 220, iar numărul total de minute vorbite în 2019 a fost de 234.660,17, ceea ce înseamnă s-a vorbit la telefon  continuu 3.911 de ore,  adică 45% din totalul celor 365 de zile ale anului trecut.

Principalele probleme de sănătate pentru care părinții au apelat la Peditel au fost febra – în 22% dintre cazuri, vărsăturile – în 19% din cazuri, diareea – în 17%  din cazuri, răceala, cu o pondere de 16% din totalul apelurilor și tusea cu 13%. Din totalul apelurilor, 71,6% s-au soluționat cu sfat medical aplicabil acasă, în deplină siguranță pentru copil, iar 3% dintre apeluri au fost direcționate către serviciul unic 112. În alte 10,2% dintre cazuri, părinții au fost îndrumați către Unitățile de Primiri Urgente sau camerele de gardă, iar 15,2% dintre părinți au fost sfătuiți să meargă cu copilul la un consult de specialitate în cel mult 48 de ore.

5% din cele peste 65.500 de apeluri au venit din afara țării, în principal din Marea Britanie, Austria, Italia și Germania – țări în care se află numeroase comunități de români.

 

La Cluj funcționează și serviciul Alopedi, un proiect gestionat de Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii din localitate și sprijinit de administrația județeană, în subordinea căreia se află unitatea medicală. Deși numărul de apeluri a fost considerabil mai mic decât cele primite de serviciul Peditel, și în acest caz s-au consemnat cele mai multe apeluri primite pe parcursul unui an.

Este vorba de 11.561 de apeluri, dintre care jumătate au provenit de pe raza județului Cluj. Serviciul, care poate fi apelat la numărul 0364-917, a fost solicitat și din alte zone ale țării, cele mai multe apeluri venind din București.

În cazul a 65,15% dintre apeluri, medicii de la Alopedi au acordat sfaturi care au permis îngrijirea la domiciliu a copilului, „S-a evitat, în acest fel, deplasarea la serviciile de urgenţă şi camerele de gardă, de obicei supraaglomerate, a nu mai puţin de 7.533 de copii. În acelaşi timp, 2.621 de copii au fost îndrumaţi spre medicul de familie pentru consult în următoarele 24 de ore, în timp ce doar 1.407 de pacienţi au fost îndrumaţi spre camerele de gardă sau serviciile de urgenţă. În ceea ce priveşte numărul de cazuri în care a fost nevoie de intervenţia serviciului de Ambulanţă, au existat doar şapte astfel de situaţii” – se arată într-un comunicat al spitalului de pediatrie din Cluj.

 


Categorii: Actual, Medici, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*