RUGACIUNEA lui Brancusi, redata Buzaului de Rotary Club

1 august 2013 | 1 comentariu |

O noua copie a operei marelui sculptor roman a fost realizata de Ciprian Dominoschi, la ideea lui Dan Camer, cu sprijinul Rotary Club si a Muzeului Judetean Buzau, a Consiliului Ivestitorilor Straini si a unor oameni de afaceri buzoieni, costurile ridicandu-se la aproximativ 7.000 de euro.

 

Noua copie a "Rugaciunii"

Noua copie a “Rugaciunii”

Un eveniment cultural care a avut loc ieri, la Primaria Buzau, poate fi considerat un gest de insanataosire morala sociala care va ramane, probabil, in istoria municipiului. „Rugaciune”, una dintre cele mai apreciate opere ale marelui sculptor roman Constantin Brancusi, al carei original vegheaza in Muzeul de Arta al Romaniei este, cu siguranta, cea mai importanta pentru Buzau, iar acum a revenit (in copie), acolo unde ii este locul.

Reprezentantii Clubului Rotary au prezentat lucrarea care inlocuieste copia furata in urma cu opt ani din Cimitirul „Dumbrava” si care urmeaza sa fie reamplasata in acelasi loc, pentru a reintregi ansamblul funerar pentru care a fost facuta de Brancusi.

 „Rugaciune”, statuie care a facut parte dintr-un ansamblu funerar de mare valoare din Cimitirul „Dumbrava”, unde originalul a fost pus pe soclu chiar de marele sculptor. Mai bine de patru decenii, femeia care isi face rugaciunea a vegheat mormantul lui Petre Stanescu. Comunistii insa le-au tulburat linistea si au luat statueta, pe care au inclus-o in Tezaur. Ulterior, aici a fost amplasata o copie a statuetei, semnata tot de Constantin Brancusi. Copia a  furata de doua ori (prima data a fost recuperata, a doua oara i s-a pierdut urma).  Este si motivul pentru care cunoscatorii cred ca originalul sta mai bine la Muzeul de Arta. O noua copie a fost adusa ieri „acasa”, la Buzau.

 

Ciprian Dominoschi, Dan Camer si  Beno Goldstein

Ciprian Dominoschi a realizat noua copie

Noua lucrare, realizata la propunerea lui Dan Camer, fost presedinte al Rotary Buzau, de catre artistul plastic Ciprian Dominoschi, a fost expusa ieri, in holul Primariei, acesta fiind primul popas inainte ca lucrarea sa fie amplasata definitiv, pe mormantul fostului avocat Petre Stanescu, acolo unde ii este locul.

Pana atunci, ea va fi expusa pentru a fi admirata de public in incinta Consiliului Judetean, la Prefectura, la Congresul International de Dacologie, la Festivalul International de Film Documentar Bisericesc si la cateva licee importante ale Buzaului.

Proiectul a fost derulat in parteneriat cu Consiliul Investitorilor Straini si a fost realizat in mai putin de un an. Ideea a fost a mea si cred ca acest ansamblu este foarte important, pentru ca a reprezentat o cotitura in arta sculpturala romaneasca si mondiala. Putine orase au o astfel de capodopera, mai ales ca Brancusi nu a facut decat doua lucrari funerare in viata lui”, a declarat Dan Camer, cu prilejul expunerii noii lucrari.

Despre valoarea lucrarii originale realizata de Brancusi a vorbit presedintele filialei buzoiene a Uniunii Artistilor Plastici, Valeriu Susnea, care a apreciat ca „noua copie se diferentiaza in acest moment de original doar prin patina timpului”.

 

Beno Goldstein si Valeriu Susnea

Beno Goldstein si Valeriu Susnea

Noua sculptura a fost turnata in bronz, la Arad, iar costurile s-au ridicat la aproximativ 7.000 de euro. Banii au fost stransi la un bal de caritate organizat anul trecut de Club Rotary, cu participarea marelui artist Gheorghe Zamfir, dar si cu sprijinul unor oameni de faceri buzoieni.

O contributie importanta la realizarea noi copii a „Rugaciunii” au avut reprezentantii Muzeului Judetean Buzau, care au pus la dispozitia artistului Dominoschi  „sablonul” dupa lucrarea originala.

 „Vrem ca lucrarea sa fie expusa, inainte de montarea pe soclu, si la Consiliul Judetean, dar si in cadrul catorva licee si la cateva evenimente culturale, pentru ca publicul larg sa afle ce lucrare deosebita are Buzaul. In final, prin luna noiembrie, va fi amplasata definitiv in cimitir, acolo unde ii este locul”, a declarat presedintele rotaryenilor buzoieni, Beno Goldstein.

 Pentru a elimina riscul ca sculptura sa mai fie furata, autoritatile locale promit sa asigure un sistem performat de protectie.

Primaria va asigura logistic si financiar tehnici moderne de paza. Probabil vor fi niste senzori care sa declanseze alarma astfel ca in cel mai scurt timp, la fata locului vor sosi echipaje de paza”, a declarat viceprimarul Fanica Barla.

 

Ansamblul funerar din Cimitirul Dumbrava

Ansamblul funerar din Cimitirul Dumbrava

Povestea sculpturii „Rugaciune” este o poveste de dragoste shakespeariana, petrecuta in Buzaul primilor ani ai secolului trecut, cand fiica unui mare mosier, Nicolae Seceleanu, s-a indragostit nebuneste de avocatul Petre Stanescu, un tanar cu mari perspective, dar fara avere. Tatal fetei a interzis aceasta relatie, dar Eliza s-a refugiat la o manastire si l-a amenintat ca se calugareste, obligandu-l sa accepte casatoria, la inceputul anului 1905. La numai cinci luni dupa casatorie, Petre Stanescu (31 de ani) moare.

Zdrobita de durere, Eliza Stanescu cauta un artist caruia sa-i comande o lucrare funerara si pleaca la Paris unde, la 18 aprilie 1907, semneaza cu Brancusi contractul pentru doua lucrari: Figura alegorica si Bustul cu brate, turnate in bronz, contra sumei de 7.500 lei, pe care i-a si platit aristului.

Figura alegorica suporta mai multe etape pana devine Rugaciune, dar aceasta lucrare marcheaza o cotitura in arta lui Brancusi, prin iesirea de sub influenta artei lui Rodin si trecerea, prin stilizare si simplificare a formelor, la arta moderna. Este „senzatia” Salonului independentilor din 1910, unde Brancusi o expune cu titlul Rugaciune, fragment de mormant (La Prière, fragment d’un tombeau).

Intre timp, Brancusi finalizeaza si bustul lui Petre Stanescu (1910), iar in 1914 expune Rugaciunea si Bustul lui Petre Stanescu la cea de-a 14-a expozitie de pictura si sculptura a Societatii „Tinerimea Artistica”. Dupa inchiderea expozitiei, lucrarile sunt trimise la Buzau.

Constantin Brancusi

Constantin Brancusi

La 26 mai 1914, la Buzau soseste si Brancusi care „pleaca la Magura, unde taie, cot la cot cu parintii cioplitorilor de azi, cele doua socluri atat de perfect gandite ca dialog compozitional si de perspectiva. In doua saptamani, la inceputul lui iunie sunt gata, dupa care le instaleaza el insusi pe aleea din dreapta a cimitirului Dumbrava.” (C. Stefan, La noapte, cotidianul, Ed. Eminescu, Bucuresti, 1985).

In anul 1956, cu prilejul expozitiei omagiale consacrate aniversarii varstei de 80 de ani ai lui Brancusi, Rugaciunea este adusa provizoriu la Bucuresti, iar in 1958, Muzeul de Arta al R.P.R. o cumpara de la proprietara Eliza Popovici Stanescu, pe cateva zeci de mii de lei. Executa insa o copie in bronz a Rugaciunii care intra in proprietatea Elizei Popovici Stanescu si este amplasata in locul originalului, in cimitirul Dumbrava din Buzau (lista copiilor Rugaciunii este insa una foarte lunga…).

In martie 1994, aceasta piesa este furata, fiind recuperata peste doi ani dintr-un depozit de lemne din Bistrita. Lucrarea, evaluata la 150 000 de euro este furata pentru a doua oara in 2005 si nu a mai fost gasita.

Aceasta este zbuciumata istorie a Rugaciunii lui Brancusi, o piesa unica in creatia artistului, caci tema nu a mai fost reluata, iar dupa turnarea in bronz a lucrarii, Brancusi a distrus gipsul.


Categorii: Comunitate, Eveniment

Comentarii (1)

  1. Jean de la Craiova spune:

    O stire foarte frumoasa.
    Pentru un oras precum Buzaul, evenimentul asta e o explozie in lumea culturala buzoiana, avand in vedere ca, “viata culturala” a Buzaului(nici nu sunt sigur ca a existat vreodata in adevaratul sens al cuvantului) se zbate pe patul de moarte.
    Felicitari artistului care a avut aptitudinile necesare pentru a face aceasta reproducere (ce este foarte aproape de original)…

    Va pupa Jean!

Adaugati un comentariu


 

*