Sindicaliștii de la Ambulanță au protestat în stradă reclamând că riscă să intre în blocaj tehnic

22 noiembrie 2022 | 0 comentarii |

Anul acesta nu s-a făcut nicio achiziție de ambulanțe și ar fi nevoie de 4.000 de astfel de vehicule, iar de anul viitor, serviciile de ambulanță din țară riscă să intre în blocaj tehnic, atrag atenția sindicaliștii.

 

Angajaților din serviciile publice de Ambulanță le-a ajuns „cuțitul la os” și au ieșit în stradă să ceară debarcarea lui Raed Arafat, pe care-l acuză că „sabotează” Ambulanța în detrumentul SUMRD. Peste 1000 de angajați ai serviciilor de ambulanță din toată țara au protestat marți, în fața Departamentului pentru Situații de Urgență, a MAI și a Ministerului Sănătăți, în speranța că vor fi chemați la negocieri și că se vor găsi soluții la problemele pe care le întâmpină, iar din aceeași zi, toate ambulanţele operative din Serviciile Publice de Ambulanţă vor afişa vizibil mesajul „protest naţional”. Blocul Naţional Sindical (BNS) şi Federaţia Naţională Sindicală Ambulanţa din România (FNSAR) care reprezintă toate Serviciile Publice de Ambulanţă au precizat într-un comunicat că „participanții la protest sunt în timpul liber, iar prezenţa lor la Bucureşti nu afectează negativ capacitatea de intervenţie a Serviciilor Publice de Ambulanţă”.

 

Gheorghe Chis

Protestatarii susțin că deși ei intervin în peste 90% din cazurile medicale urgente de la nivelul țării, „parcul de ambulanțe este într-o stare deplorabilă. Asta înseamnă insecuritate atât pentru personalul de pe ambulanțe, cât mai ales pentru bolnavi, incapacitatea de a-și duce la îndeplinire menirea prevăzută prin lege și asta dintr-un singur motiv: puterile discreționare ale domnului Raed Arafat, care, în ultimii ani, a dezvoltat, în paralel, un alt serviciu, SMURD, care este arondat Ministerului de Interne”, a declarat Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical.

Avem o mare problemă cu dotarea de ambulanțe. Ne deranjează că în acest an nu a făcut nimic (Arafat – n.r.). Deși era un contract multianual cadru, pe patru ani de zile, a expirat acum în noiembrie și din păcate nu s-au făcut achiziții de ambulanțe, ținând cont și știind că serviciile de ambulanțe se confruntă cu o problemă destul de critică. Ar fi fost vorba de 4.000 de ambulanțe, ambulanță cu medic tip C, tip B cu asistent medical și tip A cu doi ambulanțieri doar pentru transport”, a subliniat și Gheorghe Chiș, președintele Federaţiei Naţionale Sindicale Ambulanţa din România.

 

Protestatarii au afișat bannere și au scandat lozinci împotriva lui Raed Arafat, pe care îl acuză că prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) sabotează serviciile de Ambulanţă în detrimentul SMURD. „Arafat nu uita, ambulanţa nu-i a ta!, au strigat sindicaliștii în fața DSU și a Ministerului de Interne.

Ei spun că,  potrivit statisticilor, doar 9,5 % dintre intervenţii au realizate de SMURD în 2021, iar peste 52% dintre maşinile lor au mai puţin de 5 ani. În schimb, la serviciile de Ambulanță, doar 25% dintre ambulanțe îndeplinesc cerințele legale, deși desfășoară cel mai mare volum de activitate și cele mai dificile misiuni de urgență, iar „restul sunt ambulanțe care au peste 10 ani, ambulanțe cu peste 1 milion de kilometri, care nu oferă pacientului condițiile cât de cât normale să zicem dacă nu optime pentru asistența medicală de urgență și bineînțeles cchiar nici echipajului medical pentru că siguranța echipajului medical este foarte importantă și a pacientului dacă are pacient. Anul viitor, serviciul de ambulanță, cel mai târziu din vară, va intra într-un blocaj tehnic pentru că nu mai avem posibilitatea să asigurăm asistența medicală de urgență cu acele ambulanțe care sunt depășite”, a mai spus Gheorghe Chiș, care a subliniat că DSU trebuia să se ocupe de achiziția acestor ambulanțe.

 

De asemenea, sindicaliştii au cerut respectarea în integralitate a Legii salarizării, cerând să fie actualizată salarizarea asistenților medicali de pe ambulanță și a ambulanțierilor. Totodată, serviciile de ambulanță se confruntă cu un deficit de personal uriaș, astfel că mai bine de 9.700 de posturi nu sunt ocupate (43,34%).

În acest context, Federaţia Naţională Sindicală Ambulanţa din România solicită intervenţia premierului Nicolae Ciucă pentru a clarifica problemele din serviciile de ambulanţă în relaţie cu Ministerul Sănătăţii şi cu Ministerul de Interne, respectiv Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.

Dacă premierul României ne invită la discuţii – şi putem conveni nişte lucruri care sunt agreate de noi – vom opri orice formă de protest. Dacă nu, vom face pasul următor. Va fi un protest în toată România, în toate serviciile de ambulanţă în următoarea perioadă stabilită de noi – şi strângere de semnături şi alte proceduri care se impun prin organizare de acţiuni sindicale”, a mai precizat liderul Chiş.

 

Șeful DSU, Raed Arafat, a explicat, într-o postare pe Facebook, că ultimele contracte subsecvente pentru achiziţia de ambulanţe nu au fost puse în aplicare din cauza crizei conductorilor. „Nu DSU a creat criza semi-conductorilor, nu DSU a creat problemele de aprovizionare pe plan mondial după criza din ultimii doi ani și sigur nu DSU a creat haosul cauzat de agresiunea împotriva Ucrainei, ducând la o destabilizare foarte gravă a pieţelor, crescând costurile şi crescând semnificativ perioadele de livrare”, a scris Arafat. El susține că inclusiv în ultimii trei ani au fost livrate ambulanţe, iar în perioada 2018-2022 au fost livrate serviciilor de ambulanţă 821 de autospeciale, iar alte 106 ambulanţe au fost achiziţionate de Primăria Capitalei pentru Serviciul de Ambulanţă din Bucureşti.

Să spunem că au fost Serviciile de Ambulanţă sabotate şi că nu au primit ambulanţe este cel puţin un lucru denigrator şi fals la adresa Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă. În aceeaşi perioadă, SMURD-ul a primit 386 de ambulanţe”, a mai spus Arafat, subliniind că acești lideri sindicali sunt „oamenii lui Rafila”.

 

Protestatarii susțin însă că multe din ambulanțele noi „sunt roșii” și au ajuns la SMURD, în timp ce jumătate dintre autospecialele de la Ambuanță au și peste un milion de kilometri la bord, deși la 500.000 de km ar trebui să fie scoase din uz. Cu oarecare cinism, Arafat spune însă că dacă acestea circulă, înseamnă că au avuzul tehnic și, deci, sunt funcționale, în tomp ce protestatarii susțin că anul viitor, serviciul public de Ambulanță va intra în colaps, pentru că nu va mai putea asigura intervențiile.

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, susține însă că, în perioada 2018-2022, DSU ar fi trebuit să achiziţioneze, în baza contractului-cadru, cel puțin 2.100 de mașini pentru Serviciile de Ambulanţă din subordinea Ministerului Sănătăţii, însă în cei patru ani de derulare a contractului, serviciile de specialitate au primit 600 de autospeciale și în ultimi trei ani nu au fost cumpărate ambulanţe noi, iar mai mult de jumătate din autospeciale sunt vechi de peste un deceniu și 300 dintre ele sunt nefuncționale.

Legat de afirmațiile lui Arafat, Rafila spune că el crede că „trebuie să fim serioşi, în primul rând, şi să lăsăm genul ăsta de speculaţii care câteodată pot să pară infantile şi să vedem dacă într-adevăr există probleme cu activitatea Ambulanţei, să încercăm să dialogăm şi să le rezolvăm, nu să facem tot felul de declaraţii care sugerează tot felul de comploturi care nu există”.

 

Sursă foto: Ambulanta Buzău

 


Adaugati un comentariu


 

*