SIUI si cardul de sanatate dau medicilor cele mai mari batai de cap

In contextul in care CNAS a contractat serviciile de mentenanta ale sistemelor informatice, Colegiul Medicilor din Bucuresti arata care sunt cele mai mari probleme care ar trebui remediate.

 

medic siui card cnasOdata cu desemnarea firmei care se va ocupa, in urmatorii trei ani, de mentenanta serviciilor informatice ale Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS), medicii se asteapta sa se vada o imbunatatire a modului in care functioneaza SIUI si cardul de sanatate, care pana acum le-au dat cele mai mari batai de cap in acordarea serviciilor medicale catre pacienti. Fie ca vorbim despre medicina de familie, despre serviciile din ambulatoriul de specialitate, despre spitale sau farmacii, toti s-au confruntat cu disfunctionalitati ale sistemelor informatice si, uneori, chiar s-au trezit ca nu li s-au validat serviciile acordate pacientilor. Mai mult, fostul presedinte al CNAS, Vasile Ciurchea, chiar a aruncat vina pe medici atunci cand sistemul s-a blocat, refuzand sa recunoasca felul defectuos in care acesta functioneaza, desi atat medicii cat si pacientii s-au aflat de nenumarate ori la limita disperarii.

Colegiul Medicilor din Municipiul Bucuresti a dat publicitatii o cercetare efectuata in randul membrilor sai, cu privire la functionarea SIUI si a cardul de sanatate, din care se vede clar ca nemultumirea acestora, care este de fapt valabila in intreaga tara, este intemeiata.

 

grafice cercetare mediciChestionarul a incercat sa evalueze in ce masura activitatile administrative legate de SIUI/card de sanatate au impact asupra activitatii medicale, iar rezultatele vor fi analizate impreuna cu toti factorii de decizie implicati, se mentioneaza in comunicatul CMMB.

Respondentii la chestionar au fost in egala masura medici care isi desfasoara activitatea in cabinete de medicina de familie (35%), in ambulatoriu (32%) si in spital (33%).

La intrebarea cat de frecvent se blocheaza sistemul informatic pentru cardul de sanatate, 58% au declarat ca se confrunta cu 1-3 blocari pe saptamana, 21% cu 1-3 blocari pe luna, 18% in fiecare zi si 3% au declarat ca nu au intampinat aceasta problema.

52% dintre respondenti au spus ca blocajul dureaza doua ore, aproape 50% dintre medici sustin ca din cauza blocajului nu pot consulta, in medie, 1-5 pacienti, iar 27%, intre 5-10 pacienti din cauza ca sistemul informatic nu functioneaza. De altfel, 36% au declarat ca 36% blocajul a durat o ora, 9% – o zi si 3% nu au intampinat aceasta problema.

 

grafice siui 2Din cauza blocarii sistemul informatic pentru cardul de sanatate nu au putut elibera retete si trimiteri, in medie, pentru 1-5 pacienti, 49% dintre participantii la sondajul CMMB, iar 30%, au spus ca nu au putut elibera retete pentru 5-10 pacienti. Alti 8% dintre medici au spus ca nu au putut elibera retete si trimiteri pentru 10-15 pacienti, iar 16% nu au intampinat aceasta problema.

O problema grava relevata de sondajul publicat de CMMB este cea a validarii serviciilor medicale efectuate. 45% dintre respondenti sustin ca ulterior le-au fost validate doar partial serviciile efectuate in sistem offline, iar 16% ca nu le-au fost validate deloc. Procentul celor carora li s-au validat serviciile efectuate este de 31%, iar 8% nu au stiut sau nu au raspuns.

In medie, validarea cardului dureaza 5 minute, potrivit a aproape jumatate dintre respondenti (47%). De asemenea, 43% au declarat ca validarea dureaza un minut, 8% – 15 minute si 2% mai mult de 15 minute.

62% dintre medici sunt de parere ca sistemul informatic trebuie imbunatatit, aproape un sfert cer sa fie angajat personal tehnic, iar 11%, sa creasca la 20 de minute timpul alocat unei consultatii. Totodata, 24% considera ca ar fi bine sa se angajeze personal tehnic, iar 3% nu stiu sau nu au raspuns.

 

Dr. Catalina Poiana

Dr. Catalina Poiana

Sondajul a fost efectuat on line in perioada 17-31 mai 2016. Aceasta consultare online, sub forma unui chestionar, postata pe site-ul www.cmb.ro, a fost realizata pentru a cunoaste pozitiile membrilor sai, pe care CMMB le va sustine in fata autoritatilor si a societatii”, a declarat prof. dr. Catalina Poiana, presedintele Colegiului Medicilor din Municipiul Bucuresti, in comunicatul in care sunt prezentate rezultatele cercetarii.

Problemele sistemului informatic implementat de CNAS, cu care furnizorii de servicii de sanatate s-au confruntat de nenumarate ori si care a generat nemultumiri si proteste ale medicilor, se adauga nemultumirii medicilor de familie fata de noile prevederi ale normelor Contractului-cadru valabil de la 1 iulie 2016, care nu a fost gata la data cand trebuiau semnate contractele, asa ca se va lucra, inca o luna, pe acte aditionale. CNAS a transmis ca procesul de semnare a actelor aditionale la contractele caselor de asigurari de sanatate din teritoriu cu furnizorii de servicii medicale se incheie pana la sfarsitul zilei de 1 iulie 2016 si, desi acestea reprezinta o prelungire a vechilor contracte cu 30 de zile, ele sunt intocmite cu respectarea noului Contract-cadru si normelor lui de aplicare, astfel ca acordarea serviciilor medicale si decontarea acestora se vor face cu respectarea noii legislatii.  Multi furnizori de servicii, intre care si cei din Buzau au incheiat aceste acte aditionale, dar in Bucuresti si alte cateva judete au existat proteste vehemente.

 


Adaugati un comentariu


 

*