Telefonul Pacientului a sunat de peste o mie de ori in primul an de existenta

Problemele semnalate au fost dintre cele mai diverse, cei mai multi dintre apelanti fiind persoane de varsta a treia.

 

telefonul pacientuluiIn urma cu un an, Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice (COPAC) lansa un proiect unic in Romania, punand la dispozitia pacientilor o linie telefonica gratuita, la numarul 0.800.800.242, apelabil din orice retea de telefonie fixa sau mobila si la care un operator raspunde zilnic, intre orele 8:00-16:00. Problemele semnalate sunt verificate, documentate si apoi directionate catre institutiile cu atributii in domeniu. Prin intermediul acestei linii telefonice gratuite, apelantii au putut semnala toate problemele cu care se confrunta, legate de sistemul medical, sau au putut solicita informatii referitoare la afectiunile de care sufera. Li s-au indicat medicii la care trebuie sa se adreseze, au fost directionati catre clinici specializate etc. In acelasi timp, linia telefonica inaugurata pe 11 martie 2013 s-a dorit a fi o cale accesibila pacientilor, pentru a semnala rapid si eficient incalcarile grave ale drepturilor lor in sistemul sanitar. Pentru ca s-a implinit un an de cand acest proiect a inceput sa functioneze, initiatorii au facut un bilant al acestei perioade si au  analizat in ce masura demersul lor si-a atins scopul. Conform datelor transmise de organizatia COPAC, in primul an de functionare, la Telefonul Pacientului au fost primite peste 1.000 de apeluri prin intermediul carora cei care au sunat la acest serviciu au solicitat diverse informatii ce tin de sfera medicala si au semnalat diferite probleme intampinate in sistemul sanitar.

 

spitalProblemele semnalate de catre pacienti si informatiile solicitate se refera la aspecte punctuale ori generale privind medicina de familie, spitale, policlinici, farmacii, nerespectarea drepturilor pacientilor, abuzuri din partea medicilor de familie si ale celor din spitale, ale farmacistilor si ale medicilor din cabinetele medicale private. De asemenea, au fost semnalate nereguli in privinta asigurarilor de sanatate, precum si chestiuni legate de decontarea tratamentelor de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, atat in tara cat si in strainatate, a protectiei  sociale, inscrierii, revizuirii si contestarii dosarelor pentru obtinerea incadrarii in grad de handicap. Alte aspecte semnalate de catre apelanti au fost cele privind ajutoarele sociale si pensiile pe caz de boala, concediile medicale si alte informatii in care sunt solicitate date de contact ale diferitelor clinici particulare sau alte institutii de stat, unde se pot efectua diferite tratamente sau se pot sesiza diferite probleme intampinate de pacienti, ori se pot face sugestii sau reclamatii referitoare la anumite proceduri medicale greu accesibile sau inexistente.

 

medici de familieIn ceea ce priveste zonele din care Telefonul Pacientului a fost apelat, cei mai fideli „clienti” au fost bucurestenii, care reprezinta 60 la suta din totalul apelantilor, mai precis aproximativ 600 de persoane. Ponderea apelantilor din celelalte judete este mult mai mica, reprezentand 1, 2, si 3 la suta din totalul celor care au sunat. Buzaul se numara printre judetele din care s-au primit 2 la suta dintre apeluri, ceea ce inseamna ca doar 20 de buzoieni au folosit in acest an  serviciul, principala cauza fiind probabil lipsa de informare in privinta existentei acestei linii telefonice. Pe categorii de varsta, cei mai multi apelanti au fost persoane de varsta a treia, fapt firesc, tinand seama ca cele mai multe probleme de sanatate apar dupa varsta de 50 de ani. Astfel, 60 la suta dintre cei care au sunat la Telefonul Pacientului au fost persoane cu varste cuprinse intre 50 si 85 de ani, restul avand varste cuprinse intre 18 si 50 de ani. Un procent de 45 la suta dintre apeluri s-a referit la informatii privind asigurarile de sanatate, drepturile pacientului, decontarea tratamentelor medicale in tara si strainatate, retete compensate, programari la medicii de specialitate si alte date referitoare la procedurile de decontare ale anumitor tratamente de catre CNAS.

 

pacientiIn alte 30 la suta dintre situatii au fost solicitate diferite informatii si date de contact ale anumitor clinici, cabinete medicale si tehnico-medicale, filiale ale Colegiului Medicilor, ale Caselor Judetene de Asigurari de Sanatate si alte institutii de stat si private, iar un sfert dintre cei care au apelat au reclamat abuzuri sau rele tratamente din partea medicilor de familie, a personalului medical din spitale si farmacii, precum si malpraxis in clinici de stat sau private, fiind directionati catre Colegiilor Judetene ale Medicilor. Una dintre problemele acute ale pacientilor, legate de medicii de familie, este aceea a eliberararii retetelor compensate sau gratuite pentru boli cronice. Conform legii, fiecare pacient are dreptul la o singura reteta gratuita sau compensata pe luna, cu cel mult 7 medicamente, dintre care 3 din lista B si 4 din lista C. „Faptul ca nu se specifica clar ca un pacient poate primi, in cadrul unei internari, o reteta gratuita pentru o anumita afectiune, iar medicul de familie poate sa-i elibereze, in aceasi luna, o alta reteta pentru afectiunile cronice mai vechi, pentru care face tratament de lunga durata, il impiedica pe pacient sa beneficieze de tratamentul corespunzator si gratuit, conform legii” se arata in comunicatul COPAC.

 


Adaugati un comentariu


 

*