Un robot special le „ține de urât” vârstnicilor și persoanelor cu dizabilitați

25 mai 2019 | 0 comentarii |

Dispozitivul urmează a fi testat în mai multe centre de îngrijire pe termen lung din Marea Britanie.

 

O echipă de ingineri de la Trinity College, din Dublin a construit un robot care poate contribui la combaterea singurătăţii în rândul vârstnicilor şi al persoanelor care trăiesc în centre de îngrijire, iar zilele trecute a prezentat versiunea îmbunătățită a modelului inițial, căreia i-au fost adăugate caracteristici avansate de inteligenţă artificială. Noua versiune îmbunătăţită poate fi utilizată în situaţii care presupun îngrijirea pe termen lung a vârstnicilor şi a persoanelor cu dizabilităţi, robotul folosind tehnologii avansate, bazate pe senzori care includ scannere laser, camere de profunzime şi senzori vizuali cu ajutorul cărora poate interacţiona în mod inteligent cu oamenii şi cu mediul.

Conceptul iniţial al robotului presupunea îndeplinirea unor sarcini de rutină în azilele de bătrâni cum ar fi să le reamintească rezidenţilor ora la care trebuie să-şi ia tratamentul. Cercetătorii au constatat că persoanele din căminele pentru bătrâni apreciază funcţia de socializare a dispozitivului, aceştia spunând că se simt bine când interacţionează cu robotul şi că le îmbunătăţeşte starea de spirit.

 

Prin urmare, echipa de ingineri de la Trinity s-a consultat cu un număr mare de experţi în perioada construcţiei robotului, printre care asistente medicale şi îngrijitori, dar şi cu vârstnici care trăiesc în locuinţele proprii sau în centre de îngrijire pe termen lung, pentru a aduce îmbunătățirile dorite de aceștia. Noul model prezentat recent este dotat cu recunoaştere facială şi vocală, ceea ce înseamnă că se poate adresa în mod direct celor cu care vorbeşte, poate înţelege şi răspunde la comenzi. În plus, expresivitatea accentuată a robotului i-a determinat pe cercetători să creadă că acesta ar putea îndeplini o gamă largă de funcţii cu impact ridicat, cum ar fi sarcini de asistenţă, sau să ofere acces la tehnologii precum apeluri video, care pot fi inaccesibile persoanelor în vârstă.

Niamh Donnelly, o specialistă în inteligenţă artificială din echipa care a realizat robotul, spune că cea mai importantă realizare este aspectul mai umanizat al acestuia. „Când l-am adus în preajma oamenilor, aceştia, în loc să se aştepte ca robotul să le aducă un anumit lucru, au dorit să interacţioneze cu el, să poarte o conversaţie sau să obţină o informaţie .Asta ne-a făcut să ne concentrăm asupra aspectului social. În viitor, mi-ar plăcea să-l facem să poată purta conversaţii pe diverse subiecte. Este extrem de dificil şi depinde foarte mult de context, dar mi-ar plăcea să-l văd având această abilitate”, a declarat aceasta.

 


Categorii: Actual, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*