Vrei sa devii sponsor? Afla cat de darnic poti sa fii ! ( I )

16 martie 2013 | 0 comentarii |

 

Sponsorizarea nu  te costa nimic. Trebuie sa respecti insa conditia de a o face in limitele admise de lege,adica  0.3%  din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit ( venit ). Orice suma oferita ca sponsorizare peste limita de mai sus o faci din propriul tau buzunar.

 

Multi dintre cei care vreti sa oferiti o sponsorizare, ati intrebat ce costuri implica aceasta si cum este cel mai corect de realizat din punct de vedere financiar-fiscal. Pe adresa redactiei am primit si numeroae intrebari despre felul in care se poate obtine o sponsorizare sau o donatie.

Cateva reguli generale despre sponsorizare, donatie si mecenat vom analiza in articolul de astazi si in cel de saptamana viitoare.

Cel mai important este, daca doresti sa faci o sponsorizare sau o donatie,  sa cunosti prevederile legale si sa le respecti cu sfintenie, pentru a nu avea ulterior dureri de cap, nici la propriu, nici la figurat.

 

Prevederile legislative ce reglementeaza sponsorizarea si mecenatul:

1.Legea 32/1994 privind sponsorizarea – stabileate cine poate acorda si primi sponsorizari, beneficiile sponsorului, continutul cadru al contractului de sponsorizare; 

2.Codul Fiscal – stabileate facilitatile fiscale de care beneficiaza sponsorii si, in general, tratamentul fiscal al sponsorizarii. Facilitatile fiscale ale sponsorului sunt prezentate la Art 21, Titlul II, Capitolul II in cadrul aliniatului (4) litera (p).

Este considerat sponsor orice persoana fizica sau juridica din Romania sau din strainatate care efectueaza o sponsorizare in conditiile legii.

 

De ce ar trebui sa faci o sponsorizare? Pentru promovarea afacerii, a brand-ului. Este o actiune binevenita pentru ca beneficiarul sponsorizarii poate aduce la cunostinta publicului numele, marca sau imaginea sponsorului, chiar daca nu poate face publicitate produselor sau serviciilor sponsorului. De exemplu, daca sponsorizezi o echipa de fotbal, numele firmei poate fi inscriptionat pe tricourile sportivilor. Astfel, poti deveni mai cunoscut in comunitate si totodata poti sa dai ceva inapoi comunitatii pe care te bazezi in dezvoltarea afacerii tale.

Sponsorizarea nu  te costa nimic, daca faci in limitele admise de lege, respectiv 0.3% din cifra de afaceri si 20% din impozitul datorat pe profit (pe venit ). Orice suma oferita ca sponsorizare peste limita de mai sus o faci din propriul tau buzunar.

 

Pentru PFA, CMI  cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul.

Baza de calcul se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuieli de protocol, cotizatii platite catre asociatiile profesionale (ex. cotizatii CECCAR, colegiul medicilor, colegiul farmacistilor, OAMMR , etc.).

Sponsorizarea poate fi facuta atat in bani, cat si in natura. Trebuie sa fie insa inregistrata in contabilitate, in anul pentru care se face plata impozitului (anul anterior momentului platii efective). Sponsorizarea se poate face in orice moment al anului, iar calculul deductibilitatii se face la final de an, odata cu determinarea impozitului pe profit / venit datorat bugetului consolidat al statului.

 

Cine poate beneficia de sponsorizare? Oricine desfasoara o activitate  intr-unul din domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice. Beneficiari pot fi ONG-uri, institutii si autoritati publice, emisiuni ori programe de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii, cu conditia sa se incadreze in activitatile prevazute mai sus.

Cauta beneficiarul printre cei care au ceva in comun cu domeniul tau de activitate, sau din comunitatea in care activezi. Dupa ce alegi beneficiarul sponsorizarii, este important sa inchei contract scris, conform Legii 32/1994. Altfel, actiunea de sponsorizare nu este recunoscuta de catre autoritatile fiscale. In baza contractului, trebuie sa faci transferul banilor sau al bunurilor prevazute  in acest document.

Ulterior, este bine sa urmaresti ce s-a intimplat cu banii tai, sa verifici daca banii sau bunurile s-au utilizat in scopul prevazut in contract. Poti cere un raport despre actiunea / proiectul pe care l-ai sponsorizat, inclusiv referitor la modul in care ai fost promovat.

 

Nu se pot face sponsorizari din surse obtinute de la buget. Institutiile si autoritatile publice, societatile comerciale cu capital majoritar de stat si regiile autonome nu pot efectua activitati de sponsorizare avand ca beneficiari persoane fizice si asociatii familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, precum si societati comerciale cu capital privat. Nu se pot face nici  sponsorizari reciproce intre persoane fizice sau juridice, sponsorizari efectuate de catre rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv, sponsorizari unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica ce conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata.

Recomandare: Nu uita sa depui contractul de sponsorizare  si celelalte documente in contabilitate, pentru a fi inregistarte in evidenta contabila!  

 

*Nu uita! Afli in fiecare sambata, de la consultantul nostru financiar, tot ce te intereseaza, daca trimiti intrebarile tale pe adresa redactie@sanatateabuzoiana.ro.

 

Juliana STROESCU este expert contabil si ofera consultanta prin „Optim AS Contexpert SRL”.


Categorii: Business, Economic

Adaugati un comentariu


 

*