Zilele lui Răzvan Vulcănescu la conducerea CNAS par numărate

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat că așteaptă demisia acestuia, pe fondul problemelor generate de blocarea platformei informatice, iar dacă aceasta nu va veni, îl va destitui ea însăși din funcție.

 

Razvan Vulcanescu

Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Răzvan Vulcănescu, dăduse zilele trecute asigurări că sistemul informatic al asigurărilor de sănătate, blocat de la începutul lunii, ar fi trebuit să își reia funcționarea normală la începutul acestei săptămâni, însă acest lucru nu s-a întâmplat decât pentru foarte scurt timp. Medicii de familie și ceilalți utilizatori au semnalat, din nou, în cursul zilei de ieri, sincope majore.

Pe fondul nemulțumirii generate în rândul medicilor și pacienților de acest nou blocaj prelungit, premierul Viorica Dăncilă s-a grăbit, la finele săptămânii trecute, să ia atitudine. I-a solicitat în mod public, ministrului Sorina Pintea, să îl demită pe președintele CNAS și pe purtătorul de cuvânt al instituției, Daniel Osmanovici, care făcuse o declarație neinspirată. La scurt timp, premierul avea să afle că demiterea șefului CNAS cade chiar în sarcina sa, Casa de Asigurări de Sănătate nefiind o instituție subordonată Ministerului Sănătății, numirea președintelui fiind făcută chiar de primul ministru, ce-i drept, la propunerea ministrului Sănătății.

Așa că, la fel cum se întâmplă în România de fiecare dată când interese politice și/sau financiare majore trebuie „mascate” cu un subiect de duzină care atrage atenția și ține opinia publică ocupată, singurul „vinovat de serviciu” a fost și de această dată „acarul Păun”, adică purtătorul de cuvânt, care a demisionat.

Președintele CNAS a fost convocat însă, ieri, alături de cei care se ocupă de mentenanța sistemului informatic al Casei, la o întâlnire cu ministrul Sorina Pintea, pentru a discuta despre problemele existente și despre posibilitățile de remediere a acestora. „Aş dori, în numele celor de la Casă, deşi nu este în subordinea Ministerului Sănătăţii, să îmi cer scuze utilizatorilor şi pacienţilor care au avut de suferit în urma nefuncţionării sistemului la capacitatea pentru care a fost creat, pentru că şi aici este o discuţie. Sunt mai multe aspecte care este nevoie să fie rezolvate pe termen mediu şi lung, unul dintre aceste aspecte se referă la securitatea cibernetică, un alt aspect se referă la contractarea de urgenţă a unor servicii privind auditarea în integralitatea a sistemului, pentru aceste aspecte s-a depus o cerere de finanţare”, a declarat Pintea, la finalul întâlnirii, sugerând că problemele sunt mult mai vechi, așa că actualul președinte al Casei nu ar fi responsabil de ceea ce se întâmplă.

 

Viorica Dancila si Sorina Pintea

Premierul Dăncilă și-a menținut însă poziția, anunțând aseară, în cadrul unei intervenții televizate, că așteaptă demisia lui Răzvan Vulcănescu, iar în cazul în care acesta nu va renunța de bună voie la funcție, îl va demite, menționând că a solicitat ministrului Sorina Pintea o propunere referitoare la viitorul înlocuitor al acestuia. 

La rândul său, Sorina Pintea a declarat la finalul întâlnirii de ieri, de la Ministerul Sănătății, că va face o sesizare la Direcția Națională Anticorupție cu privire la rezultatele unui control pe care l-a dispus la CNAS, care relevă fapte de natură penală. Controlul a fost dispus la începutul lunii trecute, înainte ca sistemul informatic să se blocheze total, pe fondul numeroaselor sesizări referitoare la funcționarea defectuoasă a acestuia. Deși verificări similare mai fuseseră efectuate, din același motiv, de aceasta dată, Sorina Pintea spune că a cerut Corpului de Control să analizeze lucrurile „mai în profunzime”, un raport preliminar fiind primit zilele acestea și fiind dezbătut în cadrul întâlnirii de ieri, cu șeful CNAS și reprezentanții firmei care asigură mentenanța.

Controlul început în luna iunie va fi finalizat în următoarele şapte zile, şi din lecturarea prealabilă, pot să vă spun cu certitudine că acest raport de control va fi depus la DNA. Noi am studiat încă de săptămâna trecută ceea ce avem în raportul prealabil, iar din punctul nostru de vedere există fapte de natură penală. Noi, de altfel, am mai depus şi anul trecut, dar nu la DNA, un document. Sunt convinsă că instituţiile statului îşi vor face datoria”, a declarat Sorina Pintea la finalul întâlnirii, adăugând că inspectorii Corpului de Control au verificat situația de la CNAS începând cu anul 2011, până în prezent, iar raportul care va fi prezentat la DNA vizează toată această perioadă.

Problemele par să fie însă mult mai profunde, iar această cădere a sistemul informatic al CNAS pare să fi fost cauzată de o defecțiune apărută la una dintre sursele neîntreruptibile de energie (UPS) ale Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) care, în data de 26 iunie a defectat mai multe echipamente hardware și a generat blocaje în cascadă, dar care, așa cum era de așteptat, susține că „întreruperea funcționării echipamentelor CNAS a fost cauzată de lipsa redundanței serverelor CNAS”, potrivit jurnaliștilor de la HotNews.

 

Ministrul Sănătății a subliniat că funcționarea normală a sistemului informatic al asigurărilor de sănătate a fost blocată și din cauza unor proceduri birocratice exagerate. „Am avut o discuţie interesantă astăzi, am înţeles foarte multe lucruri, dar mai presus de toate, am înţeles că uneori indolenţa duce la ceea ce s-a întâmplat până acum şi mai spun încă o dată: faptul că dorim să ne acoperim de documente nu e o scuză. Birocratizăm excesiv uneori, fără să fie nevoie, temându-ne că se va întâmpla ceva. De ani de zile, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate – și ştiu foarte clar care sunt direcţiile care au avut grijă să nu meargă procedurile în direcţia legală şi normală – uzând de procedee birocratice exagerate, a blocat ceea ce înseamnă funcţionarea normală a sistemului. Şi îmi asum ceea ce spun, pentru că sunt nişte proceduri care puteau fi finalizate, chiar cu toate contestaţiile din lume și au fost abandonate,  au fost uitate oferte care au expirat stând în instituție, lucruri care au îngreunat şi au afectat foarte mult funcţionarea acestui sistem”, a mai declarat ministrul.

În aceste condiții, componente importante ale sistemului informatic, cum ar fi baza de date,  au fost lăsate fără mentenanță, și astfel nu este de mirare că au început să pară probleme, care, neremediate la timp, au dus în final la situația din prezent, când întregul sistem este blocat de mai bine de trei săptămâni.

 

Contractul de mentenanță pentru baza de date a expirat de la începutul anului, iar procedura de achiziție nu a mai fost finalizată pentru că au existat contestații. Astfel, în acest moment nu se poate verifica în sistem calitatea de asigurat, iar serviciile medicale nu pot fi validate, în vederea decontării.

Pentru a remedia această situație, Sorina Pintea a dispus declanșarea unei proceduri de achiziție în regim de urgență a unui serviciu de mentenanță pentru baza de date. „Se va face o procedură de achiziţie în regim de urgenţă, având în vedere faptul că, pentru baza de date, contractul a expirat. Procedura începută nu a fost finalizată, pentru că este contestată. Şi atunci, pentru a asigura perioada tampon, fără contractare, e nevoie de o procedură de urgenţă. Menţionez că această procedură ar fi trebuit să fie făcută în momentul în care s-a constatat că procedura de achiziţie pentru contractul de mentenanţă nu este finalizată. Nu poţi lăsa sistemele celei mai complexe baze informatice din România fără mentenanţă”, a precizat în acest sens ministrul Sănătății.

Nu în ultimul rând va fi necesară și achiziția ce componente hardware suplimentare, având în vedere că, la acest moment, capacitatea de stocare a platformei este ocupată în proporție de 98%.

Pe 10 iulie 2019, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate anunţa, oficial, că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă, astfel că toate serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim off-line. Furnizorii de servicii medicale au reclamat însă că sistemul nu a funcționat chiar de la începutul acestei lui, ceea ce s-a și confirmat. Cele câteva tentative de repornire a acestuia au eșuat, așa că, în continuare, sistemul informatic este „la pământ”, deși s-au plătit sute de mii de euro pentru achiziția și implementarea lui, iar de mai multe ori a fost subiect de anchetă al DNA.

 


Adaugati un comentariu


 

*