CNAS recunoaște că există disfuncționalități ale SIUI

8 martie 2023 | 0 comentarii |

Până la remedierea sincopelor apărute în funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate, Casa Națională de Asigurări de Sănătate recomandă furnizorilor de servicii medicale să înregistreze off-line serviciile prestate.

 

La scurt timp după ce Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) a solicitat public introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie, ca urmare a disfuncționalităților sistemului informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) și a cerut instituției să-și asume aceste disfuncționalități, CNAS a recunoascut că „există unele disfuncționalități ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI)”, găsind ca scuză faptul că sistemul este vechi și subdimensionat.

Referitor la „sincopele” apărute în funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) semnalate în ultimele zile, CNAS transmite că din analiza internă efectuată la nivelul instituției „reiese că există unele disfuncționalități ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) în accesarea aplicaţiei de interogare a calităţii de asigurat, mai ales pe platforma informatică publică. Începând cu data de 6 martie 2023, conducerea CNAS a solicitat dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanță încheiate cu aceștia, remedierea de urgenţă a problemelor care au condus la aceste disfuncţionalităţi. Până la remedierea situației, rugăm furnizorii de servicii medicale să verifice calitatea de asigurat în aplicațiile proprii şi nu in platforma informatică publică”, precizează CNAS, într-u comunicat.

 

CNAS găsește însă ca scuză faptul că SIUI este de mulți ani un sistem informatic subdimensionat, fiind construit la nivelul anului 2008, iar „creșterea exponențială a volumului de date medicale procesate, mai ales în prima parte a lunii când furnizorii de servicii medicale transmit raportările lunare, sunt cauze care conduc la disfuncționalități ale sistemului, așa cum se întâmplă și în aceste zile. CNAS a făcut toate demersurile necesare pentru accesarea finanțării europene necesare pentru redimensionarea sistemului și îmbunătățirea funcţionării aplicațiilor sale”.

Până la implementarea proiectelor de redimensionare și retehnologizare a întregii platforme informatice, când „sistemul de stocare și prelucrare a datelor va fi lărgit astfel încât să putem îmbunătăți timpii de operare la nivelul utilizatorilor finali”.

CNAS recomandă însă furnizorilor de servicii medicale ca „până la remedierea disfuncționalităților, să înregistreze serviciile prestate în modul off-line”, dar nu face nicio referire la solicitarea medicilor de familie privind înlocurea tipizatelor pe format de hârtie cu cele electronice.

 

Medicii de familie cer CNAS să-și asume disfuncționalitățile sistemului informatic

 

Societatea Naţională de Medicină Familiei (SNMF) transmite că este solidară cu pacienţii şi cu medicii practicieni „în această perioadă dificilă cauzată de disfuncţionalităţile Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI)”, și solicită ca, în contextul în care programul SIUI și mentenanța acestuia revin exclusiv CNAS, această instituție „să trateze cu respect atât pacienţii, cât şi medicii care lucrează în sistemul de asigurări de sănătate şi să remedieze cu celeritate platforma informatică”.

În acest context, medicii de familie solicită CNAS, „de urgenţă asumarea nefuncţionării sistemului informatic pus la dispoziţie, introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie, precum şi prevederea ca toate formularele, inclusiv toate tipurile de reţete, să fie doar în format electronic, fără să mai fie necesară tipărirea lor în cabinete, se arată într-un comunicat transmis, miercuri, presei, de SNMF.

De altfel, același sistem informatic și birocrația afectează întregul sistem medical, la toate nivelurile.

 

Reprezentanții SNMF susțin căde o lungă perioadă de timp, acest sistem informatic este nefuncţional şi blochează inadmisibil activitatea medicală din medicina primară şi nu numai. Este practic blocat accesul pacienţilor la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat. Mai mult, acest sistem informatic perimat pune în pericol activitatea medicală la nivel naţional.

Medicii de familie spun că sunt puși în imposibilitatea interogării categoriei de asigurat afectează „în mod direct” accesul pacienţilor la servicii medicale în sistemul public de asigurări de sănătate, „în primul rând din cauza creşterii timpilor de aşteptare”. În plus, erorile de sistem în înregistrarea categoriile de asigurat „prejudiciază” pacienţii de drepturile lor „fireşti”, ca asiguraţi ai sistemului public de sănătate, se subliniază în comunicat.

Aceste disfuncţii majore în verificarea categoriei de asigurat şi în eliberarea tuturor documentelor medicale din cadrul consultaţiilor predispun medicii la erori ce le vor fi imputate ulterior chiar de către CNAS, deşi responsabilitatea nefuncţionării SIUI nu le aparţine. În acelaşi sens, imposibilitatea de a valida serviciile efectuate şi de a raporta activitatea lunii anterioare va afecta funcţionarea cabinetelor de medicină a familiei”, susţin reprezentanţii SNMF.

 


Adaugati un comentariu


 

*