Cîmpeanu, Cîțu și Arafat reclamați la CNCD pentru discriminarea elevilor din sistemul public de educație

28 octombrie 2021 | 0 comentarii |

Mai multe asociații ale părinților și elevilor au depus o plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, reclamând că elevii din sistemul public au fost băgați forțat în vacanță și astfel au fost privați de dreptul la educație, în timp ce în sistemul privat se învață online.

 

Reprezentanții unor asociații ale părinților și elevilor au depus, miercuri, o plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), împotriva Ministrului Educației reprezentat de Sorin Cîmpeanu, Guvernului României reprezentat de premierul interimar Florin Cîţu și Secretarului de Stat Raed Arafat, Coordonatorul CNSU considerați responsabili pentru încălcarea, în mod deliberat, a drepturile elevilor din sistemul de învățământ de stat la educație, prin obligarea acestira să intre în vacanță, în timp ce elevii din învățământul privat își continuă studiile online. 

Consideram că este o discriminare inacceptabilă faptul că autorităţile au decis exercitarea dreptului la educaţie în condiţii inegale, având în vedere ca elevii din sistemul privat vor dobândi mai multe informaţii, pe de-o parte, iar pe de altă parte le este asigurată şi o predictibilitate şi o previzibilitate cu privire la parcursul educational, pe când cei din sistemul public nu se pot bucura de aceleaşi condiţii de învăţământ, deşi peste 2 milioane de elevi din sitemul public au demonstrate deja că pot învăţa şi în format online”, se arată într-un comunicat semnat de Ana Măiţă – președinta Asociaţia Mame pentru Mame, Andra Berceanu – Federaţia Parinţilor şi Aparţinătorilor Legali și Andrei Mihai Tănase – Asociaţia Elevilor din Constanţa.

 

Reclamanții susțin că au cerut CNCD să constate că instituţiile care fac obiectul prezentei plângeri au săvârşit „un act de discriminare grav” împotriva elevilor din sistemul de educaţie publică, prin utilizarea unui standard dublu între școlile publice și cele private și impunerea unei vacanţe forţate, neplanificate şi care va fi decontată de exclusiv de copiii din sistemul public din vacanţa de iarnă, ceea ce le afectează sănătatea psiho-emoţională şi parcursul educațional. Prin decizia intempestivă, a fost alterat brutal procesului educaţional optim care prevede însuşirea noţiunilor predate din materie, fixarea lor şi evaluarea lor pe parcursul unor intervale de timp planificate conform curbei de învăţare, iar nutarea activităţilor de recapitulare şi pregătire pentru teze în perioada sarbătorilor de Craciun o transformă într-una de stres şi de oboseală, atât pentru copii cât şi pentru părinţii lor, susțin semnatrii reclamației.

Faptul că autorităţiile cu competenţe în domeniul educaţiei nu au reuşit să asigure tuturor copiilor din sistemul public condiţii pentru exercitarea dreptului la educaţie în condiţii egale în ultimii aproape 2 ani nu reprezintă o justificare obiectivă a situaţiei discriminatorii în care se află elevii celor două sisteme de învăţământ, se mai arată în comunicatul amintit, în care se subliniază că „prin aceasta discriminare Ministerul Educaţiei, CNSU şi Guvernul au încălcat în mod flagrat Constituţia României, Legea Drepturilor Copilului şi Legea Educaţiei Naţionale”.

Semnatarii documentului arată că indiferent dacă urmează cursurile unei forme de învățământ publice sau private, elevilor din România „trebuie să li asigure în mod cât mai echitabil dreptul la educație, mai ales că în România, statul alocă din bugetul de stat o finanțare standard per fiecare elev, care urmărește elevul indiferent de tipul de instituție de învățământ la care este înscris, publică și privată, conform prevederilor din Legea educației naționale nr.1/2011”.

 

Reclamanții menționează că realizează faptul că România traversează o criză sanitară fără precedent și că este unul dintre statele europene care resimte acut acum toate fisurile din sistemele esențiale ce nu ar fi existat dacă societatea românească ar fi realizat reformele necesare la timpul potrivit și că suntem nevoiți să restrângem anume categorii de drepturi pentru a limita catastrofa de sănătate publică în care ne regăsim, dar spun că povara eșecurilor societății românești nu trebuie pusă pe umerii copiilor. În aceste condiții, cer ca „Ministerul Educației să își asume eșecurile punctuale în asigurarea accesului la școala online pentru unii elevi fără să penalizeze acei elevi, majoritatea în fapt, care au acces la școala online prin privarea tuturor elevilor din sistemul public de continuarea studiilor în acest format. Mai ales că face asta în timp ce o permite elevilor din sistemul privat”.

Constatând că Ministerul Educației și Guvernul României facilitează o mare inechitate prin faptul că elevii din sistem privat pot continua școala online în timp ce milioane de elevi din sistem public stau în vacanță forțată, deși cea mai mare parte ar putea să își continue studiile în format online, cu stabilirea de măsuri compensatorii pentru cei afectați de lipsa de infrastructură, semnatarii plângerii adresată CNCD somează „autorităţile care se fac vinovate de această discriminare să remedieze de urgenţă situaţia și vineri, 29 octombrie, la şedinta CNSU să anuleze vacanţa forţată din sistemul public de învăţământ iar de luni, 1 noiembrie şcolile care pot desfaşura orele online să îşi reia cursurile în acest format.


Adaugati un comentariu


 

*