CJAS Buzău – 20 de ani de la înființare

1 aprilie 2019 | 0 comentarii |

Sub conducerea medicului Ion Drăghici, la 1 aprilie 1999, una dintre primele case județene de sănătate din țară era inaugurată la Buzău.

 

Dr. Ion Drăghici, primul presedinte

Astăzi s-au împlinit 20 de ani de când, la Buzău, funcționează Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS). Este una dintre primele filiale din țară ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), iar demersurile de înființare au pornit aproape simultan cu cele ale Casei Centrale, conform Legii 145/1997, CNAS începându-și efectiv activitatea la 1 ianuarie 1999, după un an de pregătire a structurilor funcționale necesare.

Perioada de început a fost una în care la Buzău, o echipă de oameni entuziaști, mobilizați de tenacitatea și viziunea medicului Ion DRĂGHICI, primul președinte al instituției și al Consiliului de Administrație, au muncit zi și noapte, timp de aproape un an, într-un spațiu pus la dispoziție de Direcția de Sănătate Publică, în sediul de pe Bd. Nicolae Bălcescu. O mână de medici, economiști, juriști, dar reprezentanți ai patronatelor și ai sindicatelor au pus la punct actul de constituire, statutul și normele de funcționare.

În paralael s-a reabilitat și modernizat clădirea de pe str. Crizantemelor nr. 18, în care funcționase secția exterioară de Oncologie a Spitalului Județean, o clădire de patrimoniu lăsată în paragină, căreia i-a fost redată strălucirea de odinioară și care a devenit sediul actual al CJAS Buzău.

 

CJAS inainte de renovare

Din primul Consiliu de Administrație al CJAS Buzău au făcut parte dr. Ion DRĂGHICI – președinte, ec. Dragomit VĂSÎI, Corneliu VASILESCU – vicepreședinți, iar echipa a fost completată cu membri reprezentanți ai patronatului dr. Dorel NICOLESCU, dr. Dan ȘTEFĂNESCU, farm. Adrian AGACHE, av. Silviu VERGU, ing. Ștefan DAVIDESCU, respectiv ai sindicatelor – Emilian ALBU, Mariana MUNTEANU, Cornel RADU, Vasile MINICĂ.

Medicul Ion TUDOSE a fost primul director executiv, ec. Lucica POPINĂ – primul director economic, medicul Nina MIHAI – primul director medical, dr. Simina TESLIC – primul șef al compartimentului Contracte, iar dr. Carmen ȘOTÂNGĂ – primul șef al compartimentului AUDIT.

A fost o perioadă dificilă, ca orice început, dar așa cum spunea la un moment dat dr. Drăghici, „dacă nu s-ar fi amestecat politicul, lucrurile ar fi putut funcționa foarte bine, iar crizele financiare ulterioare ar fi putut fi evitate”. Odată cu guvernarea Năstase, funcțiile de președinte și director general au fost concentrate în aceeași mână în structurile teritoriale, astfel că instituția este condusă până astăzi de un președinte/director general.

 

Raluca Alexandru – CJAS Buzău

Cert este că, de la înființare și până acum, la conducerea CJAS Buzău s-au perindat 12 președinți/ directori generali, toți susținuți politic și care au avut perioade mai mult sau mai puțin bune în relația cu prestatorii de servicii și cu asigurații, atât din cauze obiective (de legislație) cât și subiective (de pricepere și bune sau rele intenții, ori obediență față de politic).

Mulți dintre cei care au pus umărul la înființarea instituției nu mai sunt în viață, alții au avansat în structurile centrale, iar mulți alții au plecat din sistem, astfel că la ora actuală doar câțiva dintre membrii fondatori mai sunt „pe metereze”.

Pentru a marca cei 20 de ani de funcționare, actuala conducere a CJAS a considerat că în locul organizării unui moment festiv care să marcheze evenimentul, mai potrivită este „redarea unui aspect civilizat și asigurarea unor condiții de lucru corespunzătoare în instituția care se ocupă de sănătatea oamenilor. Astfel, clădirea a fost complet renovată și igienizată, iar pentru a veni în sprijinul asiguraților, compartimentul de relații cu publicul s-a mutat chiar lângă intrare. În acest fel, asigurații nu mai sunt nevoiți să ocolească aproape întreaga clădire și să acceadă printr-un spațiu îngust, ci le sunt oferite serviciile de care au nevoie într-un spațiu generos, recompartimentat și reamenajat, cu acces chiar pe intrarea principală”, a precizat Raluca Alexandru, președinte/director general al CJAS, care consideră că în acest fel, momentul aniversar este resimțit atât de angajați, cât și de furnizorii de servicii medicale și mai ales de asigurați.

 

CJAS după renovare

Casa Națională de Asigurări Sociale de Sănătate a fost înființată în baza Legii 145/1997, privind Asigurările Sociale de Sănătate, intrată în vigoare la 1 iauarie 1999 și în baza căreia s-a înființat CNAS și casele teritoriale. S-a adoptat modelul de asigurări tip Bismark, care presupune asigurare de sănătate obligatorie, bazat pe principiul solidarității dar funcționând în cadrul unui sistem descentralizat.

Odată cu înființarea CNAS, care funcționa ca instituție publică autonomă, banii erau colectați într-un Fond Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FUNASS), era gestionat exclusiv în domeniul medical, iar sub președinția profesorului Alexandru Ciocâlteu (1999-2000) s-a obținut un excedent bugetar incredibil, care avea să demonstreze că sistemul ar putea funcționa bine dacă banii sunt gestionați corect și eficient. Guvernul Năstase și-a dat seama însă că CNAS era o sură sigură de finanțare a asigiurărilor sociale, așa că profesorul Ciocîlteu, care s-a opus controlului politic, a fost înlăturat într-un mod deloc onest și înlocuit. Banii pentru sănătate au fost colectați, ulterior, în sacul comun al asigurărilor sociale și nu au mai putut fi urmăriți cu rigurozitate, astfel că s-a ajuns la o criză perpetuă de finanțare a sistemului medical.

 

Relatii cu publicul, la intrare

Până în 1999, Sistemul public de sănătate a fost coordonat de Ministerul Sănătății, prin cele 41 de direcții sanitare județene și a municipiului București, în subordinea cărora funcționau cabinetele medicale, policlinicile și spitalele. Spitalele universitare, institutele și centrele naționale de înaltă specializare erau direct subordonate Ministerului Sănătății, respectiv, rețelor medicale paralele ale ministerelor Transporturilor, Apărării Naționale, de Interne, Muncii și Protecției Sociale și Serviciului Român de Informații. Finanțarea se făcea de la bugetul de stat, dintr-un fond special de sănătate (O.G. nr. 22/1992), la care s-au adăugat împrumuturi de la Banca Mondială (L.79/1991), fonduri Phare și donații.

Ulterior a apărut OUG 150/2002 – privind asigurarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate care a abrogat Legea 145/1997, apoi  Legea 95/2006 care abrogă OUG 150 și prin Titlul VII – „Asigurările Sociale de Sănătate” redefinește întregul sistem de asigurări de sănătate gestionat de CNAS.

În ultimii ani lucrurile par să fi intrat pe un făgaș care tinde spre normalitate deși banii sunt, în continuare, colectați și administrați de Ministerul Finanțelor, iar investițiile în sistemul medical și mentalitățile sunt departe de ceea ce ar trebui să fie la nivelul secolului XXI.

Dar, pentru că astăzi, CJAS Buzău împlinește 20 de ani de existență, astăzi le urăm celor care lcrează în această instituție „La mulți ani!

 

Dr. Aurelian Podeanu, dr Doina Doniga, dr. Simina Teslic, ec. Oana Matei, dr. Nina Mihai

Președinții CJAS Buzău, de la înființare până astăzi:

1. Dr.Ion DRĂGHICI – 01.01.1999-30.03.2001 – Președinte

2. Dr. Ion TUDOSE – 01.01.1999-12.04.2001 – Director general

3. Dr. Justin AURELIAN – 13.04.2001-29.06.2005 – Președinte-director general

4. Dr. Simina TESLIC – 30.06.2005-31.07.2005; 22.02.2008-01.04.2008 – Președinte-director general (cu delegație)

5. Dr. Aurelian PODEANU – 01.08.2005-21.02.2008; 01.04.2008-30.09.2008 – Președinte-director general

6. Dr. Doina DONIGA – 01.10.2008-05.04.2009 – Președinte-director general (cu delegare)

7. Dr. Mariana BARNA – 06.04.2009-14.12.2009 – – Președinte-director general

8. Jr. Simona ANGHEL – 15.12.2009-31.05.2010 – Președinte-director general (cu delegare)

9. Ec. Elena Laura CÎRCEI – 01.06.2010-25.07.2012 – Președinte-director general

10. Georgian Corneliu VASILESCU – 26.07.2012-10.02.2013; 11.02.2013-29.09.2015 – Președinte-director general (cu delegare); Președinte-director general

11. Ec. Paula GRIGORE – 30.09.2015-09.10.2017 – Președinte-director general (cu delegație)

12. Av. Raluca Ecaterina ALEXANDRU – 10.10.2017- prezent – Președinte-director general (cu delegare)

 


Adaugati un comentariu


 

*