CNAS explică de ce mai mulți angajați aflați în șomaj tehnic figurează ca neasigurați

9 iulie 2020 | 0 comentarii |

La mijloc ar fi vorba de o eroare a angajatorilor, care au completat greșit Declarația 112, iar reprezentanții casei de asigurări spun că situația se poate remedia.

 

O bună parte din cei peste 1,2 milioane de angajați care s-au aflat sau încă se mai află în șomaj tehnic din cauza problemelor generate de pandemie au avut surpriza de a constata că nu mai figurează ca fiind asigurați în evidențele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), deși angajatorii lor plătiseră în toată această perioadă contribuțiile aferente. Problema a fost constatată recent, în momentul în care unii dintre acești angajați au mers la medic cu diverse probleme, ocazie cu care li s-a comunicat că în sistemul informatic al CNAS figurează că nu mai sunt asigurați.

Firește, s-au adresat angajatorilor care au susținut că achitaseră contribuțiile aferente pe toată durata perioadei de șomaj tehnic, iar problema ar fi la CNAS. Pe adresa instituției au fost primite în ultimele zile sute de sesizări în acest sens, atât din partea asiguraților, cât și a angajatorilor, iar astăzi a fost transmis un comunicat prin care se explică ce s-a întâmplat și care este soluția pentru remedierea situației.

Conform reprezentanților CNAS, problema ar fi totuși la angajatori care, deși au virat contribuțiile pentru fondul asigurărilor de sănătate, au completat greșit un document, iar sistemul informatic a prelucrat aceste date eronate conform cărora contribuția la fondul de asigurări a persoanelor aflate în șomaj tehnic era zero.

 

Documentul la care se face referire este Declarația 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, pe care angajatorii sunt obligați să o completeze și să o depună la ANAF. De la ANAF, datele din aceste declarații sunt importate în sistemul informatic al CNAS, care le prelucrează automat și îi exclude din rândul asiguraților pe angajații pentru care nu au mai fost plătite asigurări de sănătate timp de 90 de zile de la ultima contribuție.

Reprezentanții CNAS susțin că explicația pentru care mulți dintre angajații aflați în șomaj tehnic au ajuns în această situație stă în faptul că angajatorii i-au înscris în declarații la categoria „salariat cu contribuţie zero la sănătate”. Prin urmare, deși contribuțiile erau plătite, sistemul informatic al CNAS a analizat datele care i-au fost puse la dispoziție, din care reieșea că pentru angajații respectivi nu au fost achitate contribuții în toată această perioadă.

 

Adela Cojan

Adela Cojan, președintele CNAS, recunoaște că este o situație regretabilă, cu consecințe negative tocmai asupra celor care au fost afectați și din cauză că au intrat în șomaj tehnic și dă asigurări că problema va fi remediată, deși nu a fost generat de instituția pe care o conduce. „Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiţi să intre în şomaj tehnic trebuie să suporte acum şi piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligaţia noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deşi această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluţii împreună cu colegii din ANAF, pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situaţia de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare”, a declarat aceasta.

O  modalitate de a regla această problemă ce creează neajunsuri persoanelor care s-au aflat sau încă mai sunt în şomaj tehnic constă în depunerea declaraţiilor rectificative de către angajatori. Această nouă declaraţie dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, sistemul informatic al CNAS să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept.

 


Adaugati un comentariu


 

*