De ziua lor, asistenții medicali buzoieni s-au perfecționat, dar s-au și distrat (GALERIE FOTO)

12 mai 2024 | 0 comentarii |

Peste 400 de asistenți medicali, din sistemul de sănătate public și privat, au fost prezenți, de Ziua Internațională a Asistentului Medical, la evenimentul organizat de OAMGMAMR Buzău.

 

Ziua Internațională a Asistentului Medical (International Nurses Day), celebrată la data de 12 mai, aduce în prim-plan rolul cheie pe care îl au asistenților medicali pentru sistemele de sănătate și instituțiile sistemului sanitar, în cadrul unei o sărbători care să le pună în valoare calitățile și amprenta pe care aceștia și-o pun asupra vieților oamenilor din jurul lor. În fiecare an, Consiliul Internațional al Asistenților Medicali (ICN) – o federație care include peste 130 de asociații naționale ale asistenților medicali din întreaga lume, reprezentând peste 28 de milioane de asistenți medicali de pe întreg mapamondul, alege o temă prin care este marcată această zi. Anul acesta, prin tema „Asistenții noștri. Viitorul nostru. Puterea economică a îngrijirilor medicale, ICN evidențiază puterea economică a îngrijirilor medicale, la economii sănătoase.

Este un bun prilej pentru noi toți, să le mulțumim asistenților medicali și să ne exprimăm recunoștința și aprecierea față de felul în care au grijă de sănătatea noastră, alături de medici și de ceilalți profesioniști din domeniul medical, să le transmitem gânduri bune și respectul nostru pentru contribuția semnificativă pe care o au în alinarea suferinţelor și să le urăm „La mulți ani cu sănătate!”.

La Buzău, Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali (OAMGMAMR), organizația profesională care reprezintă interesele celor peste 4.000 de asistenți medicali din toate domeniile medicale și de asistență socială din județ, a organizat astăzi, un eveniment dedicat Zilei Asistentului Medical, creditat cu puncte EMC, la care au participat peste 400 de membri ai breslei, care au avut astfel prilejul de a-și consolida cunoștințele profesionale, dar și de a socializa și de a se distra împreună, pentru prima dată după pandemia COVID.

Este o mare bucurie să ne întâlnim în număr atât de mare, pentru a celebra Ziua Internaţională a Asistenţilor Medicali. Tema din acest an subliniază că prin calitatea îngrijirilor de sănătate, pe lângă beneficiile directe aduse bolnavilor, se aduc beneficii economice şi sociale importante pentru toată lumea. Și pentru că empatia și comunicarea sunt esențiale în obținerea celor mai bune rezultate, sub titlul «De la cuvinte la videcare – impactul comunicării empatice asupra tratamentului și calității vieții pacientului» vă invit să urmăriți lucrările pe care le-au pregătit colegele noastre Viorica Duțu și Luminița Turcu, asistente medicale licențiate și reprezentante ale elitei corpului asistenților medicali atât în județ cât și la nivel național, și să vă însușiți noutățile pe care acestea vi le prezintă”, a spus în deschiderea evenimentului, asistentul Elena Comănescu, președinta OAMGMAMR Buzău, care le-a urat asistenților medicali „La mulți ani, succes în activitate și multe împliniri!”.

Cu urări de bine și „La mulți ani!” și-a întâmpinat colegii și Viorica Duțu, asistent medical ATI la Spitalul Orășenesc Nehoiu și președinta Comisiei de Educație Medicală Continuă (EMC) în cadrul OAMGMAMR Buzău, care a subliniat că „este ziua noastră, a asistenților medicali, și mă bucur că sărbătorim împreună, din ce în ce mai mulți, din ce în ce mai uniți, mai puternici, mai empatici”, făcând astfel introducerea lucrării – „Comunicarea empatică în asistența medicală”, prezentată în cadrul simpozionului. „Cu siguranță drumul de la cuvinte la vindecare, poate fi mai ușor de parcurs cu ajutorul empatiei, pe care Teodor Lipps o numește condiţia bucuriei faţă de comportamentul interior al altuia, fiindcă empatia se traduce literal «împreună-simțire» sau «comuniune afectivă». Empatia reprezintă un «fluid afectiv» cu rol de lichid interstițial pentru relațiile sociale, este trăirea care dă naștere unei tendințe comportamentale de ajutorare naturală, spontană a celorlalți și exprimare a compasiunii (la polul opus, ca trăire se află indiferența). Empatia este capacitatea de a ne pune pe noi «în pantofii altuia» și de a simți prin ce trece acea persoană și, totodată, de a-i împărtăși emoțiile și sentimentele. Este capacitatea unică a fiinţei umane de a simţi experienţele, nevoile, aspiraţiile, frustrările, durerile, bucuriile, anxietăţile, rănile altora ca şi când ar fi acele persoane, dar şi dorinţa de a ajuta”, a subliniat aceasta.

Viorica Duțu a subliniat că „empatia este o valoare profesională esenţială în profesia de asistent medical / moaşă”, iar după ce a punctat momentele istorice și personalitățile care au identificat rolul empatiei în relațiile interumane, precum și în „dezvoltarea psihomorală”, ea a atras atenția asupra „feedback-ului pozitiv” al acesteia în domeniul medical. „Empatia reprezintă capacitatea de a înțelege sentimentele pacienților și de a le facilita un diagnostic precis și un tratament corespunzător. Totodată, această aptitudine conduce la recunoașterea și validarea fricii, a anxietății, a durerii și a îngrijorării pacienților. Empatia se poate extinde mult dincolo de istoricul medical, semnele și simptomele unui pacient, este mai mult decât un diagnostic și tratament clinic și cuprinde o conexiune și o înțelegere care include mintea, trupul și sufletul. Multe studii au arătat că empatia și compasiunea sunt asociate cu un mai bun răspuns la medicație, dar și la reducerea cazurilor de malpraxis, mai puține greșeli și satisfacția crescută a pacientului. Empatia în medicină poate contribui la îmbunătățirea comunicării dintre personalul medical și pacient, poate ajuta la crearea unui mediu relaxat, în care pacientul se poate simți în siguranță și poate face minuni în procesul de vindecare”, a explicat Viorica Duțu, concluzionând că pentru pacienți, empatia se traduce în managementul mai bun al suferinței, rezultate mai bune și viață mai lungă și de calitate, iar pentru personalul medical înseamnă burnout redus, erori mai puține și satisfacție profesională.

În lucrarea „Comunicarea cu pacientul/ aparținătorul/ însoțitorul în procesul de nursing”, Luminița Turcu, director de îngrijiri la Spitalul Județean de Urgență Buzău, unde profesează aproape 750 de asistenți medicali și moașe, și-a început pledoaria în favoarea necesității schimbării modului de comunicare între cadrele medicale și pcienți și familiile acestora, așa cum a fost descrisă și la webinarul ,,CRED în Medicină“, la care a participat recent.

„CRED reprezintă o abordare multidisciplinară pentru îmbunătățirea calității îngrijirii medicale, cu patru valori fundamentale la bază: Comunicare, Respect, Etică și Demnitate, valori ce se regăsesc în drepturile pacientului și care ar trebui să se regăsească în orice interacțiune pe care orice pacient și aparținător o are cu sistemul medical. Comunicarea este considerată o valoare fundamentală pe care trebuie să o aibă orice sistem medical eficient. Trebuie să fie o comunicare deschisă atât cu pacientul, cât și cu aparținătorii, trebuie să fie bidirecțională și în ajutorul pacientului. Respectul stă la baza oricărei relații, fiind fundamentul unei relații corecte între pacient, aparținător și medic. Etica se referă la acționa în mod corect și moral în toate aspectele relației pacient/ aparținător și personal medico-sanitar. Demnitatea trebuie să fie o normalitate și nu un privilegiu, valabilă în ambele sensuri”, a explicat Luminița Turcu. 

Subliniind interdependența empatiei și comunicării, Luminița Turcu a atras atenția că „noi, ca profesioniști, trebuie să avem capacitatea să comunicăm cu pacientul, să-i acordăm timp, să-l facem să se simtă valorizat, să-i acordăm încredere”, menționînd totodată că „profesia de asistent medical nu se reduce doar la o tehnică de îngrijire, ci reprezintă un proces complex, care încorporează în tratamentul specific fiecărui bolnav, elementele sufletului, minţii şi imaginaţiei. Comunicarea are cea mai mare importanță în stabilirea relaţiei cu pacientul, aparţinătorii şi ceilalţi membri ai echipei medicale. A şti să asculţi este prima condiţie a unui dialog”.

Ea a menționat că „în societatea noastră, foarte rar ne împărtăşim lucrurile ce contează cu adevărat: tandreţea, ruşinea, sensibilitatea, reţinerile. Tot atât de rar se întâmplă ca o persoană să o asculte cu adevărat pe cealaltă, pentru a înţelege ce vrea să spună. Deşi nu conştientizează, oamenii ridică bariere în comunicare. A fost estimat că peste 90% din timp sunt folosite aceste bariere ale comunicării, mai ales în situaţia în care prin acea conversaţie trebuie rezolvată o problemă sau satisfacută o nevoie”, a punctat Luminița Turcu, argumentând astfel nevoia de îmbunătățire a comunicării, ca un element de siguranță pentru pacient și pentru cadrele medicale.

Elena Comăneascu le-a mulțumit încă o dată asistenților medicali buzoieni pentru implicarea, dedicarea și responsabilitatea cu care își desfășoară activitatea în slujba pacientului, dar și pentru că au răspuns invitației de a petrece împreună această zi importantă pentru profesia lor. Totodată i-a asigurat că în conducerea OAMGMAMR vor găsi întotdeauna sprijin și susținere pentru a-și duce mai departe menirea, iar în același timp a subliniat că „tematica lucrărilor prezentate în cadrul evenimentului nu a fost aleasă întâmplător, având ca scop îmbunătățirea relațiilor dintre asistenții medicali și pacienți, pentru că empatia și comunicarea sunt la fel de importante ca și tratamentul, în managementul bolnavului”.

I-a mulțumit, de asemenea, managerului Spitalului Județean de Urgență Buzău, Claudiu Damian, pentru felul în care gestionează activitatea din unitatea medicală cu cel mai mare număr de asistenți medicali din județ și pentru că și-a făcut timp să le fie alături în zi de sărbătoare și să le transmită că îi apreciază, îi respectă și îi susține.

Evenimentul, apreciat de toți participanții ca fiind „extrem de interesant și bine organizat, a continuat cu momente de socializare și cu o masă festivă „asezonată” cu muzică și dans, iar la final, cu toții s-au bucurat de tortul aniversar, toate oferite gratuit, de organizația profesională.

„Profitând de weekend și de faptul că nu ne-am mai întâlnit în număr atât de mare dinainmte de pandemie, am încercat să facem ca această sărbătoare să fie resimțită de colegii noștri din toate domeniile. Au fost invitați reprezentanți ai asistenților medicali din toate spitalele din județ, ai moașelor, a căror zi a picat anul acesta de Paște și va fi marcată abia săptămâna viitoare la nivel național, asistenți medicali din medicina primară și medicina de ambulator, inclusiv din structurile militare, asistenți de farmacie, asistenți comunitari etc. Ne-am dorit ca toți să se simtă reprezentați și să beneficieze de noutățile prezentate în cadrul simpozionului, iar în acelalași timp să aibă oportunitatea de a socializa, de a schimba impresii și experiență, de a comunica între ei și de a duce mai departe starea de bine către pacienții lor”, a concluzionat Adrian Tusinschi, vicepreședinte al filiali Buzău a OAMGMAMR.

Ministrul Sănătății, prof. univ. dr. Alexandru Rafila, a transmis că Ziua asistentului medical are o semnificaţie foarte importantă” pentru ministerul pe care-l conduce, pentru că „îngrijirea bolnavilor şi vindecarea lor depind în mare măsură de asistenţii medicali, cărora le mulţumesc pentru ceea ce fac în fiecare zi în spitale, în ambulatorii, în cabinetele de medicină de familie şi, nu în ultimul rând, în serviciile de ambulanţă”.

Ministrul a mulțumit totodată „organizaţiei profesionale a asistenţilor medicali şi moaşelor, precum şi sindicatelor Sanitas, Solidaritatea Sanitară şi Federaţiei Ambulanţa, pentru parteneriatul onest care are ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de viaţă ale asistenţilor medicali, precum şi pentru dezvoltarea lor profesională” și a ținut să transmită și „un gând de omagiu şi de respect pentru asistenţii medicali care şi-au pierdut viaţa îngrijind pacienţi în timpul pandemiei cu noul coronavirus sau în alte circumstanţe dificile”.

 

Făcând trimitere la tema Zilei Internaționale a Asistentului Medical din acest an, președintele OAMGMAMR, Mircea Timofte, le-a mulțumit asistenților medicali pentru „angajament și dedicare”, le-a urat „La mulți ani! și le-a transmis că „asistenții medicali sunt inima și sufletul sistemului de sănătate, furnizând îngrijiri nu doar pacienților, ci și comunităților. Într-o lume marcată de provocări economice, asistenții medicali au un rol crucial în utilizarea eficientă a resurselor și alocarea acestora în mod strategic pentru a maximiza beneficiile pentru pacienți și pentru întreaga societate. Prin gestionarea eficientă a stocurilor de medicamente medicale, oferirea de îngrijiri preventive și educație pentru sănătate, contribuția noastră este fundamentală pentru stabilirea unei fundații solide în sistemul de sănătate”, a spus Timofte, îndemnând totodată autoritățile să aloce resursele necesare desfășurării unui act medical de calitate și să investească în formarea asistenților medicali, iar în același timp să recunoască și să valorifice potențialul asistenților medicali la consolidarea și eficientizarea sistemului medical.

Ziua Internaţională a Asistentului Medical este celebrată anual, în întreaga lume, în ziua de 12 mai, dată ce marchează şi ziua de naştere a asistenţei medicale Florence Nightingale, cea care a deschis prima şcoală de asistentele medicale din lume, pe lângă Spitalul ,,Saint Thomas” din Londra (1860), realizând primul pas în pregătirea profesională şi instituţională a asistentelor medicale.

Președinta ICN, dr. Pamela Cipriano, a explicat că la baza temei alese pentru acest an a stat faptul că „deși reprezintă coloana vertebrală a îngrijirilor de sănătate, profesia de asistent medical se confruntă adesea cu constrângeri financiare și cu subapreciere socială. Continuând tema noastră generală «Asistenții noștri. Viitorul nostru» și acțiunile politice din Carta pentru schimbare, ICN a ales ca tema anului 2024 să se axeze pe puterea economică a îngrijirilor, cu scopul de a remodela perceepțiile și a demonstra modul în care investițiile strategice în profesia de asistent medical pot aduce beneficii economice și sociale considerabile. Considerăm că acum este momentul pentru o schimbare de perspectivă”, a transmis, în mesajul său, președinta ICN.

 


Adaugati un comentariu


 

*