La un an de la tragedia aviatica din Apuseni, niciun vinovat
In urma aterizarii fortate a avionului care efectua un zbor medical, pilotul Adrian Iovan si studenta la medicina Aura Ion si-au pierdut viata, iar patru medici si copilotul care se mai aflau in aeronava au fost raniti.
Se implineste, astazi, un an de la accidentul aviatic din Apuseni, cand o echipa medicala care efectua un zbor catre Oradea pentru o prelevare de organe a esuat intr-o padure, dupa ce avionul cu care zburau a efectuat o aterizare fortata, din cauze ce nu au fost nici pana acum stabilite cu exactitate.
Toti cei sapte ocupanti ai aeronavei au supravietuit, initial, incidentului. Au urmat insa o serie de balbe ale autoritatilor care ar fi trebuit sa coordoneze interventia echipajelor de salvare. Ore in sir, nimeni nu a fost in stare sa localizeze cu precizie zona in care se petrecuse accidentul si in care medicii si pilotii asteptau, in frig si intuneric, sa fie salvati. Din pacate, pilotul Adrian Iovan si studenta la medicina Aura Ion care ii insotea pe medici pentru a invata cate ceva din experienta acestora, nu au mai rezistat si au decedat inainte ca primii salvatori sa ajunga la fata locului. S-a stabilit ulterior ca si timpul indelungat petrecut in frig, a constituit una dintre cauzele principale care au dus la deces. Supravietuitorii, adica medicii Radu Zamfir, Valentin Calu, Catalin Pivniceru si Sorin Ianceu, impreuna cu copilotul Razvan Petrescu, au fost salvati in cele din urma, dar nu de cei care erau abilitati sa o faca, ci de un grup de localnici din zona, care au aflat de accident si au pornit in cautarea victimelor.
Ranitii au fost transportati la spitalul din Cluj, unde li s-a acordat primul ajutor de urgenta si unde au ramas internati. Primul care a iesit din spital si chiar si-a reluat activitatea dupa cateva zile, a fost medicul Radu Zamfir. Rand pe rand, ceilalti colegi ai sai au fost externati, pe masura ce s-au refacut dupa leziunile suferite. Desi puternic marcati de tragicul accident, fiecare si-a reluat activitatea medicala si a continuat sa participe la misiuni medicale de prelevare de organe si de transplant.
La un an dupa tragedie, dr. Radu Zamfir este mai grizonat, dr. Valentin Calu a primit titlul de Fellow pentru Europa de Est al Colegiului American de Chirurgie, dr Catalin Pivniceru si dr. Sorin Ianceu isi continua viata de chirurg cu si mai multa dedicare, dar toti patru spun ca in urma experientei din Apuseni au invatat sa pretuiasca si mai mult viata si simt ca au mai multa compasiune si o si mai mare responsabilitate fata de pacienti.
O victima colaterala a a fost si pacienta a carei viata ar fi trebuit sa fie salvata de ficatul pe care medicii trebuia sa il preleveze la Oradea, de la un pacient intrat in moarte cerebrala, in urma unui accident vascular cerebral. Din cauza accidentului, prelevarea de organe nu a mai avut loc, iar pacienta care urma sa primeasca transplantul a fost trecuta din nou pe lista de asteptare. Din pacate, boala de care suferea nu i-a mai lasat ragaz sa astepte aparitia unui nou donator, iar femeia a decedat la cateva saptamani.
Modul defectuos in care s-a actionat pentru salvarea victimelor a determinat apoi o serie de schimbari la nivelul structurilor abilitate sa intervina in astfel de situatii. S-a infiintat un departament special insarcinat cu managementul situatiilor de urgenta, la conducerea caruia a fost numit secretarul de stat Raed Arafat. Totodata, a fost schimbat ministrul de Interne, iar autoritatile au inceput sa acorde mai multa atentie aeronavelor cu care echipele de transplant efectueaza misiunile medicale. Din pacate, o noua tragedie s-a produs luna trecuta pe lacul Siutghiol, unde o alta aeronava medicala s-a prabusit, iar patru persoane (un medic, o asistenta medicala, pilotul si copilotul) si-au pierdut viata.
Dupa accidentul din Apuseni a fost demarata si o ancheta, pentru stabilirea cauzelor accidentului si a eventualilor vinovati. La un an de la tragicul eveniment inca nu s-a stabilit nimic concret. Cu aceasta ocazie Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile a remis un comunicat in care se arata ca ancheta este in curs de finalizare, facand un rezumat al cercetarilor intreprinse pana in prezent.
In investigatie, specialistii Comisiei au examinat epava si locul producerii accidentului, au analizat datele inregistrate pe GPS-ul gasit la bordul aeronavei, precum si conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) fata de documentatia tehnica de instalare, starea de functionare, precum si momentul si modul de rupere al antenei. Specialistii au studiat sistemul de cautare si salvare, in limita competentelor CIAS, prin analizarea legislatiei in vigoare, analizarea documentelor puse la dispozitie de catre Romatsa, intervievarea personalului din cadrul Romatsa, analizarea documentatiei internationale de referinta si a fost intocmit un document intern care va fi utilizat la intocmirea raportului final. Au fost analizate si conditiile meteo in care s-a desfasurat misiunea de zbor, prin studierea hartilor cu datele reale observate la statiile meteorologice din reteaua ANM, a imaginilor radar provenite de la reteaua meteorologica nationala radar, imaginilor transmise de satelitul meteorologic geostationar pentru Europa si a materialelor de prognoza emise de Romatsa.
Starea de funcţionare a motoarelor la momentul producerii accidentului a fost analizata in laboratorul producatorului, respectiv Lycoming Engines din SUA, iar in raportul intocmit, producatorul motoarelor a mentionat ca nu a detectat anomalii tehnice care sa indice afectarea puterii motoarelor, in conditiile de testare.
Comisia de investigatii urmeaza sa parcurga mai multe etape, in vederea intocmirii raportului final in cazul accidentului din Apuseni, respectiv elaborarea unui document intern privind starea de functionare a statiilor de radiocomunicatii montate pe aeronava, analiza zborului din punct de vedere al controlului traficului aerian, analiza ce se efectueaza impreuna cu un expert cooptat de la Eurocontrol, integrarea in draftul de raport final a informatiilor relevante din toate analizele si expertizele efectuate. Raportul final va fi adus la cunostinta victimelor si rudelor acestora si a societatii civile, va fi postat pe site-ul oficial al institutiei si vor fi notificate toate partile implicate.
Pana acum, procurorii sectiei parchetelor militare au audiat pana in prezent in dosarul accidentului aviatic din Apuseni, trei parti civile si 206 martori – persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sanatatii, Romatsa, spitalele judetene din Alba, Bihor si Cluj, Spitalul Municipal Beius, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic Sf. Maria Bucuresti, Agentia Nationala de Transplant, Scoala Superioara de Aviatie Civila, padurari, salvamontisti, sateni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea si Belis.
Deocamdata, procurorii nu au pus sub acuzare vreo persoana, fiind inceputa urmarirea penala in rem pentru savarsirea infractiunilor de neluarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca si nerespectarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca, ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa si neglijenta in serviciu.