Normele igienico-sanitare, ignorate la Târgul de Crăciun din Buzău

31 ianuarie 2019 | 0 comentarii |

Inspectorii Direcției de Sănătate Publică au constatat numeroase nereguli la dughenele și terasele care au comercializat produse alimentare în Piața Dacia.

 

Zicala „afară-i vopsit gardul, înauntru, leopardul” s-a potrivit de minune Târgului de Crăciun care a funcționat în Piața Dacia pe perioada Sărbătorilor de Iarnă și cu care autoritățile administrației municipale s-au mândrit atât de mult, încât nici acum, la sfârșit de ianuarie, nu au eliberat definitiv perimetrul, dorind, probabil să mai păstreze în memoria buzoienilor nostalgia sfârșitului de an. În cadrul acestui Târg, buzoienii și-au putut face și aprovizionarea cu anumite produse alimentare și au putut servi o gustare la una dintre terasele amenajate în Centru, însă nimeni nu a bănuit că în acest mod și-a pus sănătatea în pericol.

Inspectorii sanitari au constatat însă că magazinele improvizate în dughenele de lemn și terasele din cadrul târgului au ignorat regulile igienico-sanitare. Cel puțin așa rezultă din raportul pe care Direcția de Sănătate Publică l-a prezentat ieri în cadrul Colegiului Prefectural, cu ocazia bilanțului acțiunilor întreprinse în cadrul programului de măsuri luate pentru buna desfășurare a activităților programate în perioada Sărbătorilor de Iarnă.

În perioada respectivă, instituția a efectuat o serie de controale, printre cele 132 de unități de verificate numărându-se și cele din Târgul de Crăciun, precum și cele din Orășelul Copiilor.

În total au fost controlate, de către inspectorii DSP, 132 de unități de producție, comercializare si distribuție a produselor alimentare, unități de alimentație publică, din care 11 unități în Târgul de Crăciun organizat în Piața Dacia, 6 unități în Orășelul Copiilor, 20 de unități de alimentație publică,  64 de unități de desfacere și depozitare produse alimentare, 31 de unități de producție produse de panificație, patiserie, cofetărie și produse de carmangerie.

 

Numeroase abateri de la nomele igienico-sanitare au fost descoperite în cazul celor 11 unități din Târgul de Crăciun, dintre care cinci unități de comercializare a produselor alimentare tradiționale, 3 unități de producție de patiserie și trei unități de alimentație publică, amenajate sub forma unor terase.

Inspectorii sanitari au descoperit, în cazul acestora, numeroase nereguli, unele datorate și faptului că organizatorul evenimentului a nu a asigurat aprovizionarea cu apă curentă și nici un sistem adecvat de colectare și evacuare a apelor uzate, a respectivelor unități, deși inițiativa amplasări acestora în cadrul târgului i-a aparținut.

Astfel, s-a constatat că în cazul unităților din sectorul alimentar nu era asigurată în cantități suficiente apă curentă caldă și rece pentru acoperirea nevoilor tehnologice și păstrarea curățeniei, totodată nefiind asigurat nici un sistem adecvat de colectare și evacuare a apelor uzate. Pe lângă aceste deficiențe care se pot imputa și organizatorului, s-a mai constatat că unitățile controlate nu erau dotate cu materiale și ustensile specifice pentru curățenie, iar produsele alimentare și produsele destinate să intre în contact cu acestea erau depozitate direct pe jos, fără a exista în cadrul unităților respective rafturi sau măcar paleți.

 

Nu au fost respectate nici normele pentru protecția sanitară a produselor alimentare comercializate vrac, iar personalul angajat nici măcar nu fusese instruit pentru însușirea normelor fundamentale de igienă ce trebuie respectate în unitățile care produc și comercializează alimente. O altă neregulă constatată în Târgul de Crăciun a fost și cea legată de neefectuarea controlului medical periodic de către personalul angajat.

Ca o sinteză a modului în care s-au desfășurat activitățile de comerț cu alimente în Piața Dacia, se poate spune că acestea au fost comercializate după ce au stat depozitate direct pe paviment, în condiții de igienă precare, fără apă curentă și fără dotări minime pentru întreținerea curățeniei, de către angajați neinstruiți în privința normelor elementare de igienă și care nu efectuaseră un control medical care să ateste că nu suferă de anumite afecțiuni care pot fi transmise prin intermediul produselor alimentare cu care intrau în contact, înainte de a fi vândute clienților.

Pentru neregulile constatate în Târgul de Crăciun,  DSP a aplicat 8 amenzi contravenționale, în valoare de 7.500 de lei.

Totodată, au fost verificate și două unități de desfacere a produselor alimentare alături de patru unități care comercializau vată de zahăr și porumb fiert în Orășelul Copiilor, fiind aplicată o amendă de 500 de lei, pentru neinstruirea personalului cu privire la normele de igienă.

 

Examen trichineloscopic

În aceeași perioadă, și inspectori DSVSA Buzău au efectuat 117 controale la mai multe abatoare, carmangerii, magazine alimentare, măcelarii, unități de alimentație publică, supermarket-uri și depozite de alimente, fiind aplicate 23 de sancțiuni în valoare de 32.400 de lei și 25 de avertismente. Neregulile depistate de inspectorii sanitar-veterinari au constat în neasigurarea condițiilor structurale (pereți/ pavimente/ plafoane), neidentificarea spațiilor de lucru, depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare, manipularea produselor alimentare cu încălcarea regulilor de igienă, neasigurarea monitorizării permanente a parametrului temperatura la nivelul mijloacelor frigorifice și neelaborarea procedurilor de bune practici de igienă.

În cadrul Colegiului Prefectural, directorul adjunct al DSVSA Buzău, Ciprian Botezatu, a mai precizat că în perioada analizată au fost efectuate în județ 4.188 de examene trichineloscopice pentru porci sacrificați în gospodăriile populației, nefiind identificată nicio probă infestată cu Trichinella Spiralis – parazitul care poate provoca trichineloză, în cazul persoanelor care consumă carne infestată.

Totodată, în cadrul abatoarelor autorizate de pe raza județului, în perioada analizată au fost  sacrificate 4.637 de ovine, 426 de  bovine și 8.326 de porci.

Dr. Botezatu a mai precizat că, datorită măsurilor luate, nu au fost înregistrate cazuri de toxiinfecții alimentare ca urmare a consumului de alimente din rețeaua de comercializare.

 

În același context, inspectorii de la Protecția Consumatorilor au desfășurat 58 de acțiuni tematice de control, în urma cărora au constatat numeroase abateri de la normele de comercializare a produselor alimentare specifice sărbătorilor. Potrivit raportului publicat de Instituția Prefectului, acțiunile OPC s-au desfășurat „atât în mediul urban cât și rural, în special în piețe și oboare, supermarket-uri și en-gross-uri locuri unde se desfășoară o activitate comercială intensă și complexă și unde există un mare aflux de cumpărători, dar și în restul magazinelor care desfășoară activități de comerț”.

Principalele abateri constatate au fost: expunerea la comercializare a produselor alimentare cu termen de valabilitate depășit, informarea incompletă a consumatorilor asupra principalelor elemente de identificare și caracterizare a produselor, nerespectarea temperaturilor de păstrare şi expunere, impuse sau declarate, modul de informare al consumatorilor asupra elementelor de identificare şi caracterizare ale produselor existente la comercializare în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 106/ 2002 privind etichetarea produselor alimentare şi cu actele normative cu caracter special.

În urma deficiențelor constatate de inspectori au fost aplicate 19 avertismente și 12 amenzi contravenționale, care au însumat 72.500 lei. „În urma acțiunilor au fost retrase definitiv de la comercializare produse în valoare de 7.338 Lei”, se menționează în raportul OPC.

 


Adaugati un comentariu


 

*