O „lacună” din Legea Sănătății naște confuzii în rândul pacienților

28 noiembrie 2018 | 0 comentarii |

SJU Buzău a fost acuzat de intenția de a executa silit o pacientă minoră, după ce unitatea medicală a trimis o notificare prin care solicita, de fapt, transmiterea unor informații, nicidecum plata serviciilor medicale.

 

Fetița și mama ei (captură TVR)

Spitalul Județean de Urgență Buzău a venit astăzi cu lămuriri, după ce în spațiul public a apărut o informație conform căreia unitatea medicală ar putea să execute silit o fetiță în vârstă de 8 ani, pentru recuperarea unui „prejudiciu” de 500 de lei, reprezentând costurile serviciilor medicale de care aceasta a beneficiat în urmă cu cinci ani, după ce a fost victima unui accident de circulație cauzat de tatăl său. Îngrijorarea familiei din Buzău a fost stârnită de o notificare primită de la spital, prin intermediul unui executor judecătoresc, prin care se solicitau informații despre dosarul penal referitor la accidentul căruia îi căzuse victimă, în vederea recuperării celor 500 de lei de către unitatea medicală, conform legislației în vigoare.

Părinții s-au arătat deranjați de faptul că notificarea a venit pe numele copilului minor, care avea doar trei ani la momentul internării, precum și de faptul că în document se menționa că datele solicitate trebuie transmise în termen de cinci zile, în caz contrar spitalul putând apela la mijloacele legale pentru a obține aceste informații. De aici s-a creat impresia falsă că minora ar putea fi executată silit de către spital, reprezentanții unității medicale spunând că „această opinie este total eronată, pentru că nici măcar nu există mijloace legale pentru a se recurge acest demers”.

Notificarea, prin care spitalul solicită doar niște informații pentru a-și recupera cei 500 de lei, nu de la pacient, care este parte vătămată, ci de la autorul accidentului, care trebuie să suporte costul spitalizării, nu este nicidecum o somație de plată, iar faptul că a fost adresată minorei de 8 ani și nu părinților, constituie o procedură perfect legală, la care juriștii unității medicale au apelat, ca și în cazul celorlalți pacienți care au fost victime ale unor accidente sau ale unor agresiuni.

 

În cadrul unei conferințe de presă organizate azi, Sorin Pătrașcu, consilier juridic în cadrul SJU Buzău, a explicat că „Legea sănătății prevede că, în cazul serviciilor medicale oferite victimelor accidentelor de circulație și agresiunilor, costurile de spitalizare sunt suportate de cei responsabili de producerea acestor evenimente, chiar dacă pacienții sunt asigurați”.

Asigurarea nu acoperă astfel de evenimente, iar în situațiile în care este vorba de o autoaccidentare, cei nevoiți să suporte costurile spitalizării sunt înșiși pacienții, care au astfel și calitatea de victime și de autori ai accidentelor. Situația este considerată de managerul spitalului, Claudiu Damian, una bizară, acesta precizând că, din moment ce sunt asigurați, pacienții ar trebui să beneficieze de decontări și pentru astfel de situații. „Asta este legea, nu avem ce face, iar noi trebuie să ne recuperăm cheltuielile de la cei care au fost stabiliți ca autori ai accidentelor și agresiunilor care, conform legii, trebuie să suporte costurile de spitalizare ale victimelor. Doar în cazurile în care e vorba de autoaccidentare sau autoagresiune, costurile trebuie suportate de pacienți pentru că, legal vorbind, tot ei sunt autorii”, a explicat managerul SJU Buzău.

Astfel stând lucrurile, juriștii spitalului trimit periodic notificări către pacienții care au fost victime ale accidentelor sau agresiunilor, prin care le solicită acestora informații despre dosarele penale referitoare la aceste evenimente, în vederea continuării demersurilor legale pentru recuperarea cheltuielilor de la autori.

 

În ceea ce privește faptul că pacientul în discuție este un copil, consilierul juridic al spitalului a precizat în cadrul conferinței de azi că el și colegii săi din compartimentul juridic nu au acces la foile de observație, iar pentru ei, pacienții pe adresa cărora trimit astfel de notificări sunt doar „părți vătămate”, explicând astfel cum s-a ajuns ca documentul respectiv să fie emis pe numele fetiței de opt ani. „Noi nu avem cum să știm situația socială a pacienților, cine sunt, dacă sunt minori și în grija cui se află. Pentru noi sunt doar părți vătămate, iar notificările le trimitem în baza datelor personale pe care le avem la dispoziție. Acestea reprezintă un demers legal pe care îl avem la îndemână, prin care solicităm date de la pacienți despre situația dosarelor penale în care au avut calitatea de victime, pentru a putea apoi să continuăm, tot pe cale legală, demersurile pentru recuperarea costurilor de spitalizare de la cei care trebuie să plătească, adică de la cei care au fost stabiliți ca fiind autori”, a declarat acesta.

Sorin Pătrașcu a mai precizat că s-a încercat evitarea unor situații în care respectivele notificări sunt trimise direct minorilor, datele persoanelor notificate fiind filtrate în funcție de codul numeric personal, iar în cazul minorilor s-a adăugat mențiunea „în atenția părinților”. „Am apelat și la această variantă, dar am avut mai multe situații în care unul dintre părinți venea și ne cerea socoteală, întrebându-ne cu ce drept îi trimitem lui notificare, când copilul se află în grija celuilalt părinte. Nu era bine nici așa,  prin urmare am decis să trimitem notificările strict pe numele pacientului, această procedură fiind una legală”, a mai declarat acesta.

 

Sorin Patrascu

Referindu-se la cazul fetiței de opt ani care a primit zilele trecute o astfel de adresă, Sorin Pătrașcu a subliniat că în nici un caz nu este vorba de o somație de plată ci de un document prin care se solicită informațiile necesare și legale, astfel încât spitalul să își poată recupera banii. „În document nu se specifică nicăieri că vom proceda la executarea silită, pentru că nici măcar nu avem instrumentul legal pentru acest demers. Se precizează doar că informațiile solicitate trebuie transmise în termenul legal de 5 zile, în caz contrar fiind îndreptățiți să apelam la toate mijloacele legale pentru a ne recupera prejudiciul. Asta nu înseamnă ca vom cere executarea silită a victimei, pentru că nici nu avem cum, ci că vom apela la mijloacele legale pentru a obține informațiile pe care le-am solicitat, pentru a ne recupera prejudiciul. Aceasta este formularea standard pe care o folosim în toate documentele similare”, a mai explicat acesta.

În ceea ce privește faptul că notificarea a fost trimisă prin executor judecătoresc, Sorin Pătrașcu a precizat că s-a apelat la această variantă pentru că, în majoritatea cazurilor, la notificările trimise direct prin compartimentul juridic, destinatarii nu răspundeau. S-a considerat că trimiterea acestora prin executor judecătoresc îi va determina pe aceștia să dea curs solicitărilor. „Noi avem dreptul să solicităm și în instanță aceste informații, dacă nu ne parvin, dar am decis să apelăm la executorii judecătorești, iar de când facem acest lucru, am constatat că oamenii sunt mult mai receptivi. Repet, sunt demersuri legale pe care le facem pentru a ne recupera sumele ce ni se cuvin, pentru că altfel trebuie să dam și noi socoteală la Curtea de Conturi și la CNAS”, a mai declarat consilierul juridic al SJU Buzău.

În contextul dat, trebuie menționat că nemulțumirile și confuziile sunt cauzate chiar de legislația în vigoare care, anul trecut, în cazul unui copil tratat în spitalul din Oradea, a generat o situație dramatică și revoltătoare. Copilul a fost accidentat grav când a traversat printr-un loc nepermis, iar în cazul respectiv, stabilindu-se că victima este responsabilă, s-a trimis pe numele copilului, externat în comă, somație pentru achitarea sumei cheltuite de unitatea medicală.

 


Adaugati un comentariu


 

*