Piața serviciilor stomatologice, suspectată de practici anticoncurențiale
Autoritatea de concurență suspectează o posibilă încălcare a legislației în domeniu de către CMSR în ceea ce privește recrutarea și salarizarea personalului medical, precum și în privința acordării unor bonificații pacienților, pentru atragere sau fidelizare.
Consiliul Concurenței din România suspectează Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR) că ar fi stabilit un plafon minim al onorariilor pentru serviciile prestate de membrii săi și ar fi introdus unele restricții privind mobilitatea personalului medical stomatologic, iar în acest sens a declanșat o investigație în cadrul căreia s-au efectuat inspecții inopinate la sediul CMSR și la cel al Colegiului Medicilor Stomatologi Iași, în vederea clarificării posibilei practici de concurență neloială.
„Autoritatea de concurență deține indicii conform cărora Colegiul Medicilor Stomatologi ar fi stabilit onorarii minime pentru serviciile prestate de membrii săi. De asemenea, Consiliul Concurenței are suspiciuni că prin intermediul Colegiului s-ar fi introdus unele restricții privind recrutarea personalului de la un cabinet stomatologic la altul, cu scopul de a-și împărți piața forței de muncă specializată în domeniul stomatologic și de a impune un nivel minim al drepturilor salariale”, se arată într-un comunicat remis presei de autoritatea de concurență.
Consiliului Concurenței atrage atenția că „această practică, denumită «no-poach», prin care nu se contactează, nu se recrutează și nu se angajează persoane care lucrează și/sau au lucrat la vreunul dintre cabinetele stomatologice concurente, elimină concurența reală de pe piață pentru atragerea angajaților, scăzând mobilitatea forței de muncă, chiar ținând-o captivă. Practic, aceste acorduri au drept consecință menținerea salariilor pentru respectivele specializări la un nivel artificial, inferior celui real”.
În plus, Consiliul susține că are indicii potrivit cărora CMSR a „impus cabinetelor stomatologice restricții privind acordarea de reduceri sau de alte avantaje materiale/facilități pentru atragerea sau fidelizarea pacienților”, în contextul în care „Legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii, decizii ale asociațiilor și practici concertate care împiedică, restrâng ori denaturează concurența pe piața românească prin stabilirea prețurilor sau orice alte condiții de tranzacționare”.
Consiliul menționează că efectuarea inspecțiilor inopinate „nu reprezintă o antepronunțare în ceea ce privește vinovăția companiilor”.
Reacția Colegiului Medicilor Stomatologi din România
CMSR a transmis la rândul său că va coopera cu instituțiile abilitate pentru a clarifica procedura de aplicare a legislației în domeniul concurenței, a „demarat deja procesul de modificare a prevederilor Codului Deontologic, pentru armonizarea și modernizarea cadrului de exercitare a acestei profesii în țara noastră. În acest fel, actualizarea normelor în domeniul publicității stomatologice se derulează în coordonare cu analizarea și integrarea propunerilor de modificare a Codului Deontologic al medicului stomatolog, pentru a asigura o abordare integrată și coerentă privind etica profesională în comunicarea și promovarea serviciilor stomatologice”, atât pentru protejarea medicilor, cât și a pacienților, explică CMSR, într-un comunicat de presă, menționând că actele normative în domeniu au fost preluate de la vechea conducere a organizației profesionale, iar pentru obținerea unei perspective unitare și echilibrate, se consultă cu Colegiul Medicilor din România (CMR) și cu Consiliul Concurenței.
„Principiile care vor sta la baza noilor reglementări vizează respectarea veridicității, obiectivității, confidențialității, precum și promovarea echitabilă și responsabilă a serviciilor stomatologice”, subliniază CMSR.