Primul curs de Medicină Narativă și Comunicare Clinică medic-pacient, la UMF „Carol Davila”
Cursul este opțional și va fi coordonat de conf. univ. dr. Beatrice Mahler, cu scopul de a le oferi studenților la medicină abilitatea de a combina cunoștiințe științifice aprofundate dobândite în anii de studii, cu abilități clinice și de comunicare.
În luna februarie a acestui an, la Facultatea de Medicină din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” (UMFCD) din București, debutează primul curs opțional de Medicină Narativă și Comunicare Clinică medic-pacient, coordonat de conf. univ. dr. Beatrice Mahler, cunoscută pentru abilitățile sale de comunicare.
„Boala ne poate aduce pe fiecare dintre noi în poziția de vulnerabilitate maximă. În astfel de momente, încrederea pacientului în medicul său este esențială, pentru că practic, pe baza ei, pacientul împuternicește medicul să ia cele mai bune decizii pentru sănătatea sa, poate chiar pentru viața lui”, atrage atenția dr. Mahler.
„De ce Medicină Narativă și Comunicare Clinică medic – pacient pentru studenții la medicină? Pentru că povestea spusă de pacient este extrem de importantă în stabilirea diagnosticului, ceea ce presupune ca medicul să fie un bun ascultător, să știe să pună întrebările, astfel încât pacientul să perceapă întrebarea ca o invitație la o poveste, la narațiune”, a arătat conf. univ. dr. Beatrice Mahler, într-o postare pe contul său de socializare, în care anunță debutul cursului și explică ce înseamnă medicina narativă și de ce este importantă comunicarea clinică medic-pacient – „o importantă direcție” pe care dorește să o dezvolte pentru studenții mediciniști.
Ce este medicina narativă?
Dr. Mahler subliniază că, medicina narativă presupune, totodată, modul în care medicul reușește să surprindă povestea pacientului și să o comunice colaboratorilor săi, membrilor echipei medicale, nu ca pe o „problemă tehnică”, ci ca pe o afecțiune a unei persoane.
„Boala pacientului induce o serie de stări și emoții care îl impactează ca persoană, impactează relațiile lui familiare, sociale și de cele mai multe ori are și un impact economic, ori modul în care este tratat pacientul trebuie să țină cont de toate aceste valențe într-un sistem de sănătate pe care îl dorim cât mai centrat pe nevoile pacientului/cetățeanului”, a menționat conf. univ. dr. Beatrice Mahler.
Medicina face pași importanți și necesari spre tehnologizare, ceea ce este „un lucru foarte bun, care este apreciat de pacienți și personalul medical, deopotrivă”, dar „medicina este știința ce presupune pasiune, empatie, iar relația medic – pacient este extrem de importantă”, subliniază medicul.
Reconstrucția încrederii între medic și pacient
Conf. univ. dr. Beatrice Mahler consideră că, într-un context social „în care încrederea pacientului în medic este afectată, reconstrucția trebuie să cuprindă inclusiv formarea cât mai complexă a studenților la medicină – inclusiv pe direcții care până acum poate nu au fost suficient dezvoltate – pentru că ei reprezintă viitorul resursei umane din sistemul medical românesc. Peste ani, când vor ajunge medici și vor profesa, studenții de astăzi, medicii de mâine, vor fi și ei, cei care trebuie să contribuie la rândul lor prin profesionalism și atitudine la creșterea încrederii în Medic. Încrederea presupune un efort bidirecțional, atât din partea medicilor față de pacienți, cât și al pacientului față de medici”.
Potrivit medicului, acest curs opțional își propune să contribuie la reconstrucția încrederii pacienților în medicii lor, iar UMFCD le oferă, astfel, studenților, posibilitatea „să își dezvolte abilități care, pe lângă celelalte cunoștințe acumulate pe parcursul formării în cadrul facultății de medicină, stau la realizarea și dezvoltarea conceptului de încredere în medic”, precum și abilitatea de a combina cunoștiințele științifice aprofundate dobândite în anii de studii, cu abilități clinice și de comunicare.
Importanța comunicării cu presa
Așa cum a subliniat în repetate rânduri, în ultimii ani, atât în întâlnirile formale sau informale cu medicii, dar și pe rețelele sociale, dr. Mahler consideră că dezvoltarea ascultării active și exersarea empatiei ca valență esențială a comunicării medic-pacient, dar și abordarea comunicării în medicină în situații de criză și comunicarea cu presa – „latură importantă nu doar ca parte reactivă cât și activă din perspectiva informării publicului”, consituie obiective importante ale cursului.
„Informarea publicului de către medici, prin intermediul presei, reprezintă unul din aspectele pe care studenții la medicină trebuie să și le însușescă, deoarece medicii au un rol social esențial pe care fiecare student la medicină trebuie să-l conștientizeze încă din etapa de formare. Medicul trebuie să profeseze corect și profesionist respectând echitatea, incluziunea și justiția socială, principii care optimizează capacitatea profesiei noastre de a oglindi comunitatea în care trăim și de a limita diferențele și inegalitățile în îngrijire”, a punctat conf. univ. dr. Beatrice Mahler, care le-a mulțumit decanului Facutății de Medicină, prof. univ. dr. Cătălin Cîrstoiu, și rectorului UMFCD, prof. univ. dr. Viorel Jinga, pentru „susținere oferită în implementarea proiectului”.