Problemele mai vechi și mai noi ale pacienților oncologici, readuse în prim-plan

4 noiembrie 2020 | 0 comentarii |

Aceștia se consideră victime colaterale ale pandemiei, avertizând totodată că în această perioadă a scăzut și numărul cazurilor nou diagnosticate, ceea ce înseamnă șanse mai puține pentru pacienții nedescoperiți.

 

Cezar Irimia

În cadrul celei de-a 12-a conferință națională a Federației Asociațiilor Bolnavilor de Cancer (FABC), eveniment la care au participat on-line peste 150 de pacienţi cu diverse forme de cancer, specialişti şi reprezentanţi ai autorităţilor, principala tema de discuție au constituit-o pacienților cu cancer problemele generate de actuala criză sanitară. În acest context, Cezar Irimia, președintele FABC a reamintit faptul că în perioada ianuarie – iunie 2020 s-au înregistrat 25.659 de noi cazuri de cancer, faţă de 29.467 în aceeaşi perioadă a anului 2019, dar asta nu înseamnă că a scăzut incidența cancerului în pandemie, ci că mai multe mii de pacienți cu afecțiuni oncologice sunt nediagnosticați la cest moment, pe fondul crizei sanitare.

În cadrul discuțiilor, pacienții participanți la conferință au expus problemele cu care s-au confruntat în această perioadă, iar concluzia generală a fost că este vorba de probleme deja cunoscute, care s-au acutizat în timpul pandemiei. „Lista de probleme este una consistentă, pacienţii reclamând aspecte grave, atât în privinţa accesului la investigaţii cât şi la terapii. Aceştia consideră că majoritatea acestor probleme nu sunt cauzate neapărat de pandemie cât de sistemul de sănătate, indiferent că este public sau privat”, a mai declarat președintele FABC.

 

În cadrul conferinței s-a discutat despre modul în care pacienții au acces la diagnostic precoce și cum trebuie abordat pacientul oncologic în perioada pandemiei, despre cum va ajuta sistemul de telemedicină și despre accesul echitabil la investigații și terapie pentru pacienții cu cancer bronhopulmonar, care în această perioadă este extrem de dificil. Între problemele semnalate a fost nedecontarea analizelor pentru markerii tumorali – ceea ce presupune cheltuieli mari din partea pacienţilor, dar și lipsa gratuităţii pentru medicamentele conexe terapiei oncologice, accesul foarte greu la investigaţii tip CT/RMN decontate în baza biletelor de trimitere, lipsa medicamentelor oncologice specifice, dar şi a specialiştilor din sistem, ceea ce îngreunează mult adresabilitatea. Pacienții s-au plâns că  au ajuns să aștepte între 8 și 12 ore la uşile cabinetelor, pentru o consultaţie.

Președintele CNAS, Adela Cojan a anunțat că investigația paraclinică privind markerii tumorali în stabilirea terapiei oncologice țintite va intra în procesul de decontare, în acest moment căutându-se soluții financiare. De asemenea, președinta CNAS a menționat că s-au suplimentat valorile contractuale privind extinderea accesului la investigațiile de tip CT/PET CT/RMN.

 

Pacienții şi-au exprimat, de asemenea, nemulţumirea cu privire la problemele ce vizează emiterea biletelor de trimitere şi a reţetelor şi accesarea serviciilor decontate de casele judeţene de asigurări de sănătate, la fondurile insuficiente alocate acestora în raport cu necesarul, ambiguităţi sau condiţii mult prea restrictive la pacienţii care au nevoie de încadrare într-un grad de handicap.

Se reclamă în continuare dificultăţi majore în comunicarea cu personalul medical, care se referă nu numai la adresabilitate ci şi la explicaţiile şi răspunsurile pe care pacienţii le aşteaptă de la medici cu privire la afecţiunea lor. Au fost semnalate chiar și situații în care pacienților li s-au solicitat „mici atenții” de către personalul sanitar pentru a-și putea continua traseul terapeutic. Un at lucru care îi nemulțumește pe pacienții oncologici este dubla taxare a serviciilor medicale, aceștia fiind nevoiți să suporte costurile investigaţiilor, procedurilor sau medicamentelor auxiliare, de care spun că ar trebui să beneficieze gratuit, în calitate de plătitori de asigurări de sănătate.

 

În ceea ce privește problemele apărute odată cu declanșarea pandemiei, pacienții s-au plâns de lipsa de organizare de la nivelul spitalelor care efectuează testări Covid-19, ceea ce îngreunează accesul pacienţilor oncologici, discriminarea faţă de pacienţii infectaţi cu Covid-19 – care au prioritate în faţa celor oncologici – sau întreruperea tratamentelor pacienţilor oncologici infectaţi cu noul coronavirus fără o argumentare ştiinţifică a acestei decizii.

În cadrul conferinței au mai fost purtate discuţii cu privire la modul în care pacienţii au acces la diagnostic precoce şi cum trebuie abordat pacientul oncologic în perioada pandemiei, despre cum va ajuta sistemul de telemedicină şi despre accesul echitabil la investigaţii şi terapie pentru pacienţii cu cancer bronhopulmonar, care în această perioadă este extrem de dificil. „Mai mult ca oricând, pacienții cu cancer din România au nevoie de acel Plan Național de Oncologie – acel set de măsuri clare care să îmbunătățească situația pacienților cu cancer, mai ales în această perioadă critică ce este cauzată de pandemia de COVID-19”, a subliniat Cezar Irimia, reamintind pacienților cu cancer și implicit pacienților cronici din România, că pot apela numărul de call-center 021.253.0591 pentru a beneficia de îndrumare, informare medicală generală, consiliere psihologică gratuită, furnizare de informații despre nutriția pacientului oncologic și planuri de nutriție gratuite.

 


Adaugati un comentariu


 

*