Profesorii buzoieni s-au reunit la prima conferință a comunității locale SuperTeach

14 decembrie 2021 | 0 comentarii |

Cei peste 200 de dascăli din județ care au participat la eveniment au fost ajutați să conștientizeze că este necesară adoptarea unei mentalități deschise în educație și că este esențial ca școala să fie un spațiu în care copiii să se simtă în siguranță, înțeleși și stimulați să se ancoreze în realitate.

 

În urmă cu patru ani, un grup de antreprenori au demarat proiectul SuperTeach, pentru a veni în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Pentru a-și atinge scopul propus, proiectul implementează în România programul „Mentalitatea Deschisă în Educație” (MDIE), creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, din Statele Unite. În luna octombrie a acestui an, Școala nr. 28 Dan Barbilian din Constanța a devenit prima instituție de invățământ public din România în care va fi implementat, în următorii 2 ani, un amplu proiect de schimbare de mentalitate, urmând ca proiectul pilot să fie replicat și în alte instituții de învățământ din țară.

Dragoș Anastasiu, cofondator SuperTeach, a subliniat că este important ca profesorii să devină conștienți de rolul lor și de faptul că o revoluție a mentalității în educație nu poate fi făcută „decât din interiorul fiecărei școli”.

Între timp, SuperTeach a dezvoltat comunități locale în 23 județe, cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și a unei platforme digitale cu conținut educativ, pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale. Totodată, în cei patru ani de activitate, au fost organizate 25 de conferințe în marile orașe ale țării și peste 120 de webinarii și 17 conferințe online, începând din primăvara anului trecut, la care au participat peste 30.000 de profesori.

 

Buzăul se numără printre județele în care a fost dezvoltată o comunitate SuperTeach, iar la finalul săptămânii trecute a găzduit prima conferință a acestei comunități. Evenimentul a avut loc sâmbătă, la Sala Mare a Consiliului Județean, iar conferința a fost transmisă și online, reunind astfel aproximativ 200 de cadre didactice.

Prof Carmen Neagu, liderul comunității SuperTeach Buzău a declarat, după eveniment, că acopul acestuia „a fost acela de a căuta soluții prin care să adapteze oferta școlii românești la nevoile elevilor, să facă din școală un spațiu în care copiii să se simtă în siguranță, stimulați și înțeleși și să ancoreze școala la realitatea elevilor – o realitate în care învățarea se face prin îmbinarea strategiilor de predare clasice cu cele moderne și inovatoare. Într-un climat în care predomină starea de bine se pot crea relații de încredere reciprocă, iar elevii devin mai motivați să învețe. Într-o școală unde orele de curs se bazează pe libertatea elevilor de a se exprima, ei nu mai percep evaluarea ca având un rol punitiv, ci constructiv”.

Invitat special al evenimentului a fost preotul Mihai Milea, fondatorul Fundației Sfântul Sava, care a făcut a făcut un apel ca profesorii să își adapteze stilul de predare pentru a fi pe placul copiilor. „Nu trebuie să obosim copiii cu definiții, ci este important să le insuflăm principii, să ajutăm la formarea caracterelor elevilor. Învățământul trebuie să fie pragmatic, să aibă o finalitate și să fie interdisciplinar” a declarat acesta în cadrul conferinței.

 

Printre participanții la conferință s-a numărat și psihoterapeutul Domnica Petrovai, cu o experiență de peste 20 de ani în consilierea și psihoterapia familiei și în terapia cuplului. În opinia sa, „este important să avem grijă de sănătatea noastră emoțională în fiecare zi și este vital să integrăm practici pentru o stare de bine și sănătate emoțională și în experiențele zilnice ale copiilor căci la ei există riscul însingurării și riscul diverselor dependențelor. Putem să îi ajutăm pe copii sa aibă mai multă încredere în ei dacă noi, adulții, avem mai multă grijă de noi și ne sacrificăm mai puțin”.

La rândul său, Evelina Necula, cofondator Kinderpedia, a vorbit despre rolul familiei în educație și despre importanța parteneriatului dintre profesori și părinți, în condițiile în care ambele părți au așteptările, temerile și nevoile lor, precizând în acest context că „antidotul temerilor tuturor este empatia”.

Felix Tătaru, președintele Asociației SuperTeach, consideră că „meseria de profesor este cea mai importantă dintr-o societate pentru că stă la baza tuturor celorlalte meserii. Dacă am încărca cu încredere aceste cuvinte și dacă noi, ca societate, am da credit profesorilor să-și împlinească menirea, atunci România ar fi o țară în care să trăim și să ne împlinim cu toții”. Dan Ivașcu, preşedintele Cooperativei Agricole Unirea Gospodarilor Mihăileşti, a i-a întrebat pe cei 200 de dascălu dacă ei au încredere în cunoașterea pe care le-o pradu copiilor și a subliniat nevoia ca „informațiile și cunoașterea pe care copiii le învață în școli să fie operaționale când aceștia intră în economia reală”, iar Felix Pătrășcanu, cofondator SuperTeach, a subliniat că „lipsa de încredere majoră dintre români creează inclusiv prejudicii economice”.

 

Evenimentul a fost deschis și elevilor, care au transmis cu această ocazie că „sistemul de învățământ conduce la o competiție nesănătoasă între elevi. O notă mică te plasează jos într-un clasament, iar acest lucru nu face decât să îți scadă stima de sine. Atunci este firesc să nu mai înveți ce îți place sau din curiozitate, ci pentru note”. Aceștia le-au lansat profesorilor și o provocare, cerându-le să își imagineze că elevii lor sunt viitori dascăli. „Ați avea încredere în ei ca dascăli pentru generațiile viitoare? Dacă răspunsul este da, atunci v-ați dus misiunea la îndeplinire. Dacă nu, atunci timpul nu este pierdut și puteți să formați profesorii de mâine”, au transmis elevii Colegiului B.P. Hasdeu, care au participat la conferință.

Constantin Lomaca, liderul Departamentului de Științe la Franconian International School din Erlangen, Germania, a venit în sprijinul elevilor și a subliniat că „a-i învăța pe copii să pună întrebări – iată o schimbare fundamentală pe care trebuie să o facem noi, profesorii. De obicei, noi le cerem elevilor să răspundă la întrebări, însă este atât de important să îi învățăm să formuleze întrebări”.

 

Victoria Gheorghe, profesor la Colegiul Pedagogic „Spiru Haret”, a vorbit despre înlocuirea feedback-ului, concept care ține de trecutul ce nu mai poate fi schimbat, cu feedforward, concept care ne poziționează într-un viitor pe care îl putem influența.

Vasile Brașovanu, învățător și dezvoltator de programe de training pentru profesori și părinți, le-a cerut participanților să încerce să nu mai fie „profesori excepționali, este de ajuns să fim profesori umani, să ne vulnerabilizăm, să ieșim din formalismul clasic, să vorbim real despre ce nu ne iese perfect și abia atunci vom începe să găsim soluții pentru educație”.

Despre proiecte care să crească nivelul educației din județ a vorbit și psihologul Oana Matache, care în calitate de viceprimar al municipiului Buzău este implicată în mai multe proiecte de educație. „Vrem să dezvoltăm cât mai mult comunitatea, iar cultura și educația sunt prioritățile absolute de dezvoltare. Astăzi vă lansăm invitația de a veni către noi cu proiecte pe care să le implementăm împreună pentru a oferi Buzăului educație la cel mai înalt nivel”, a fost invitația lansată de aceasta, în cadrul conferinței.

 


Adaugati un comentariu


 

*