Rezultatele testelor pentru Covid-19 vor fi transmise în timp real prin e-mail și SMS

29 octombrie 2020 | 0 comentarii |

Pacienții testați nu vor mai fi astfel nevoiți să mai facă un drum până la direcțiile de sănătate publică, iar în cazul în care rezultatul este pozitiv, acesta va fi transmis automat și medicului de familie.

 

După multe bâlbe ale autorităților în privința datelor despre infecțiile cu SARS-CoV-2, se modifică fluxul informațional folosit în prezent în raportarea rezultatelor testelor pentru Covid-19. Ministerul Sănătăți a anunțat că platforma informatică folosită pentru colectarea și gestionarea datelor a fost actualizată, iar de săptămâna viitoare nu vor mai fi probleme în raportarea, colectarea și transmiterea datelor. Măsura era mai mult decât necesară, ținând cont de faptul că acum sunt și medicii de familie implicați în monitorizarea pacienților cu Covid-19 aflați la domiciliu și au nevoie să fie informați în timp util atunci când unul dintre pacienții lor ajunge într-o astfel de situație.

Odată cu modificarea fluxului informațional se va scurta și timpul în care pacienții vor afla rezultatele testelor, fără ca aceștia să mai fie nevoiți să facă un drum la sediile direcțiilor de sănătate publică, în acest sens, susțin oficialii.

Un ordin al ministrului Sănătății a fost deja aprobat și urmează să intre în vigoare de luni, fiind stabilit clar un protocol care trebuie respectat de la momentul recoltării probelor până la cel al raportări rezultatelor. Astfel, fiecare probă trimisă de la DSP-uri către laboratoare va fi însoțită de un formular cu un cod emis de direcțiile de sănătate publică, cere conține datele persoanei de la care au fost recoltate probele. Responsabilitatea pentru alocarea probelor și a formularelor aferente revine DSP-urilor, iar directorii instituțiilor se vor asigura că această procedură este respectată, astfel încât să fie posibilă procesarea testelor în cel mult 24 de ore.

 

În cazul în care capacitatea de testare la nivelul unui județ este depășită, situația va fi raportată, iar coordonatorul regional se va ocupa de relocarea probelor către laboratoarele din alte județe.

Odată prelucrate probele primite, laboratoarele vor introduce în platforma informatică datele din formular și rezultatele testelor, în cel mult 24 de ore după ce probele au ajuns în laborator. În acest mod, rezultatele testelor vor fi transmise în timp real pacienților, prin SMS și e-mail, fără a mai fi nevoie ca aceștia să se deplaseze la DSP în acest scop și să plimbe virusul de colo colo. În cazul în care pentru pacienții testați nu există date de contact, responsabilitatea transmiterii rezultatelor revine entităţii care a dispus recoltarea, respectiv entităţii la care s-a efectuat testarea.

Rezultatele pozitive vor fi transmise automat și medicilor de familie, tot prin SMS și e-mail, astfel încât aceștia să ia în evidență noii pacienți confirmați cu Covid-19.

 

Pentru pacienții pozitivi care nu sunt în evidența unui medic de familie, rezultatul se transmite către DSP, care va avea obligația de a monitoriza cazul. DSP-urilor le revine în continuare sarcina de a efectua anchetele epidemiologice în cazul pacienților testați pozitiv, iar toate persoanele identificate a fi contacţi direcţi vor fi introduse în aplicaţia informatică. Decizia de carantinare va fi generată automat, din aplicaţia informatică, imediat după completare, şi va fi transmisă fiecărei persoane implicate şi medicului de familie al acesteia.

În cazul pacienţilor pozitivi, decizia de izolare va fi completată în aplicaţia informatică de către DSP, în maxim 24 ore, iar după completare, aceasta va fi transmisă în format electronic, prin e-mail din aplicaţia informatică, atât medicului de familie cât şi pacientului. După 14 zile de la confirmare, persoanele izolate la domiciliu sau în locaţii dedicate şi monitorizate de medicii de familie sau medicii alocaţi de DSP, fişa pacientului se va închide în mod automat în aplicaţia informatică, sub statusul de „vindecat”, chiar și în absența schimbării statusului acestora.

Pentru toți pacienţii pozitivi internaţi, unităţile spitalicești au obligația de a completa formularul corespunzător din aplicaţia informatică în primele 12 ore de la internare. La externare, unitatea spitalicească are obligaţia ca în maxim 24 ore să completeze în aplicaţia informatică, statusul pacientului –  „vindecat”, „transferat” sau „izolat la domiciliu” – după caz. Nu în ultimul rând spitalele au obligația raportării imediate către DSP-uri, a deceselor pacienților cu Covid-19, în baza definiției de caz.

 

Un alt ordin al ministrului Sănătății, aprobat ieri, aduce modificări în ceea ce privește modalitatea de testare și traseul pacienților confirmați pozitiv cu Covid-19. Astfel, pentru a decongestiona secțiile UPU din spitale, pacienții simptomatici care ajung aici vor fi testați cu teste rapide, concomitent cu recoltarea de probe RT-PCR. Pacienţii cu rezultat pozitiv la testul rapid vor fi izolaţi imediat în zonele Covid-19, iar cei cu rezultat negativ la testul rapid vor fi menţinuţi în zona tampon dacă prezintă simptome care necesită spitalizare, până la primirea testului RT-PCR. Dacă nu necesită spitalizare, aceştia vor fi lăsați la domiciliu până la primirea rezultatului RT-PCR.

Ordinul mai prevede că, pentru asimptomatici nu se recomandă la acest moment utilizarea testelor rapide.

Conform noilor reglementări, pacienții cu Covid-19 nu mai trebuie retestați RT-PCR timp de 90 zile de la vindecare, cu excepția persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvoltă simptomatologie clar sugestivă. „Dacă retestarea are totuși loc, un rezultat pozitiv în perioada de 90 de zile de la vindecare nu poate fi considerat o nouă infecţie, cu excepția persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvoltă simptomatologie clar sugestiva”, se mai arată în ordin.

 

În ceea ce privește prevederile privind traseul pacienților, ordinul prevede că toți pacienţii depistaţi pozitiv la testarea RT-PCR au obligaţia de a contacta şi informa medicul de familie despre situația în care se află, inclusiv cu privire la locul în care au decis să se izoleze. Medicul de familie are obligaţia luării în evidenţă şi monitorizării stării de sănătate a persoanelor respective şi de a transmite direcţiei de sănătate publică fişa de monitorizare a persoanei izolate.

Monitorizarea stării de sănătate a pacientului pe perioada izolării la domiciliu sau la locaţia declarată de persoană se face de către medicul de familie, zilnic, prin consultaţie medicală la distanţă. Pentru pacienţii care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnică este efectuată de către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti. Pacienţii care prezintă sechele post-COVID-19 după externare – dispnee, fatigabilitate, tulburări neurologice şi altele – vor fi monitorizaţi în continuare, atât de medicul de familie, cât şi în servicii de specialitate, cu controale regulate ale funcţiei pulmonare, cardiace, computer tomografie, test de mers, alte investigaţii considerate necesare de medicul curant”, se mai precizează în ordinul de ministru.

 


Adaugati un comentariu


 

*