Sfaturile medicale on-line, posibilă alternativă pentru evitarea aglomerației de la Urgențe

23 noiembrie 2017 | 0 comentarii |

Specialiștii care deservesc o astfel de platformă destinată recomandărilor medicale avizate spun că o mare parte din problemele cu care pacienții se prezintă la spital pot fi rezolvate astfel.

 

Aglomerația de la secțiile de Urgențe ale spitalelor publice din țară a devenit, de multă vreme, o caracteristică definitorie a sistemului românesc de Sănătate. Majoritatea pacienților care au ajuns la spital s-au plâns, fie de timpul îndelungat pe care l-au petrecut în sala de așteptare sau pe holurile secțiilor UPU, fie de comportamentul cadrelor medicale.

Două sunt cauzele principale care au dus la apariția unor astfel de situații: prima este legată de criza acută de personal din secțiile UPU, iar a doua, de obișnuința pacienților de a merge la spital pentru orice problemă de sănătate, chiar dacă nu constituie o urgență. Pe lângă stresul sepcific activității într-o astfel de secție, personalul medical, redus numeric, este supus și presiunii venite din partea pacienților adunați în sălile de așteptare și al aparținătorilor acestora, unii avand pretenția să fie tratați prioritar, alții nemulțumiți că unor pacienți li se acordă îngrijiri „peste rând”, fără a conștientiza faptul că triajul la UPU se face în funcție de gradul de urgență pe care îl reprezintă pacienții și nu de ordinea în care aceștia au ajuns la spital.

 

O soluție care își face tot mai mult loc în peisajul medical românesc ar putea rezolva, întrucâtva, această problemă, scutindu-i pe pacienți de stresul orelor petrecute pe holurile de la UPU și dându-le medicilor și asistentelor de aici posibilitatea de a se ocupa de cazurile care reprezintă într-adevăr urgențe. Astfel, consultațiile la spital pentru probleme nu foarte grave de sănătate, pot fi înlocuite cu consultații oferite on-line, de medici specialiști cu care pacienții pot intra oricând în legătură, prin intermediul unor platforme dedicate.

Aceste servicii nu trebuie însă confundate cu practica de a căuta informații pe internet despre diferite afecțiuni și tratamente și a stabilirii unor diagnostice și terapii pe baza acestor date culese din surse uneori nesigure. În cazul de față este vorba de platforme deservite de medici specialiști, care oferă sfaturi avizate și care au capacitatea să discearnă când un pacient se poate trata doar pe baza acestor informații și sfaturi și când trebuie să se prezinte la un cabinet medical pentru un consult amănunțit.

O astfel de platformă a fost lansată în octombrie, iar după o lună și jumătate de funcționare, fondatorul acesteia a ajuns la concluzia ca 70% din afecțiunile cu care pacienții se prezintă la spital pot fi soluționate ambulatoriu sau prin sfaturi medicale oferite on-line.

 

Matei Țiboc, fondatorul platformei Doclandia, spune că pacienții români se prezintă la medic, cel mai adesea, cu intercurenţe respiratorii, alergii, dureri de spate, probleme digestive, dureri articulare, cefalee, afecțiuni care nu necesită neapărat intervenție medicală de urgență. Pentru a evita stresul, nervii și orele petrecute pe holurile de la UPU, pacienții pot plăti un abonament lunar pe platforma on-line, în baza căruia pot beneficia oricând de sfaturi medicale avizate, oferite de specialiști din domenii diverse, avand acces nelimitat în acest sens la un serviciu de mesagerie, prin intermediul căruia pot intra la orice oră în legătură cu medicii.

Acest tip de servicii medicale tinde să câștige teren în perioada următoare, fondatorul acestei platforme precizând, la momenutl lansării, că ideea s-a nascut pe fondul unei nevoi reale identificate în rândul românilor din țară, dar și al celor din diaspora, de a consulta în timp real un medic, pentru probleme ce nu pot fi tratate imediat printr-o vizita la cabinetul medical sau la spital.

 

Conceptul nu este nou, în multe țări dezvoltate funționând cu succes, însă românii s-au obișnuit, din păcate, să primească astfel de sfaturi gratis, prin intermediul Internetului, chiar dacă nu au certitudinea că sunt avizate și că nu le fac mai mult rău decât bine. Pericolele tratării după informații culese din surse neautorizate au fost semnalate si de ColegiulMedicilor din România, care prin campania „Stop diagnostic pe net! Mergi la cabinet!”, atrage atenția asupra faptului că oamenii își asumă riscuri care pot fi iremediabile pentru sănătatea lor și reamintește că NU EXISTĂ BOLI, EXISTĂ BOLNAVI – adică fiecare pacient are nevoie să fie tratat individual, personalizat.

În 2014, patru tineri medici români, cu sprijinul logistic al unei echipe din Marea Britanie, lansau un  concept curajos, primul de acest gen din Europa, investind 30.000 de euro pentru a operationaliza portalul spitalonline.ro, prin intermediul caruia, 24 de ore din 24, 150 de medici din 30 de specialități stăteau la dispoziția pacienților, contra-cost. Se pare că inițiativa a fost sortită eșecului din start, pe de o parte pentru că atât Ministerul Sănătății cît și nume grele din UMF au sărit ca arse, criticând posibilitatea acordării unor sfaturi medicale prin intermediul unei platforme de chat on-line medic – pacient.

A avut însă succes inițiativa de programări online ConsultaDoctor.ro, lansată în 2012, de un alt medic, o platformă în care s-au înscris numeroși medici și spitale din țară, la care pacienții  se pot programa online, aplicatia cuprinzand atat servicii medicale decontate prin Casa Naționala de Asigurări de Sănătate, cât și cu plata integrală, iar noua platformă Doclandia pare, de asemenea, să se impună în spațiul virtual.


Categorii: Actual, Spitale, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*