Un important lanț de farmacii, în colimatorul inspectorilor de la Protecția Consumatorului

19 septembrie 2019 | 0 comentarii |

Sesizarea a venit din partea unui fost angajat din MAI, căruia la farmaciile Catena i s-a refuzat eliberarea de medicamente compensate. Conducerea lanțului de farmacii susține că a fost o „regretabilă confuzie” și un caz izolat.

 

Lanțul farmaciilor „inimii este implicat într-un nou scandal și face, în prezent, obiectul unei anchete a inspectorilor brașoveni de la Protecția Consumatorului, care ar fi descoperit aici mai multe nereguli. Verificarea a avut loc în urma unei sesizări venite din partea unui pacient căruia farmaciștii au refuzat să îi elibereze medicamente compensate, deși bărbatul avea acest drept, iar produsele erau pe stoc.

Șeful Comisariatului Regional Brașov al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Sorin Susanu, spune că lanțul de farmacii Catena, care constituie obiectul acțiunii de control, a semnat cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorități Judecătorești (OPSNSAJ), un contract pe care l-a încălcat. Conform contractului, farmaciile au obligația de a elibera rețete compensate pentru asigurații din cadrul Armatei, Ministerului Administrației și Internelor și Ministerului Justiției, fie că este vorba de cadre active sau foști angajați ieșiți la pensie, însă inspectorii ANPC spun că în cazul menționat nu s-a respectat această obligație.

Sorin Susanu a explicat că odată ce lanțul de farmacii a câștigat licitația pentru oferirea serviciilor către „tot ceea ce înseamnă personal MAI”, nu are dreptul să refuze să elibereze rețete compensate către asigurații care au acest drept.

 

Inspectorii de la Protecția Consumatorului au aflat despre această situație de la un pacient căruia i s-a refuzat eliberarea de medicamente compensate, fost cadru MAI, actualmente pensionar. Acesta s-a prezentat, zilele trecute, la o farmacie Catena din Brașov pentru a-și ridica medicamentele compensate prescrise de medicul curant, dar spre surprinderea sa, i s-a comunicat că nu poate beneficia de medicamentele respective la preț compensat, deși avea acest drept, singura soluție fiind aceea de a achita integral prețul acestora.

Pacientul s-a adresat apoi inspectorilor de la Protecția Consumatorului, care au făcut o verificare la farmacia în cauză și au constatat că cele reclamate se confirmă. În plus, au fost depistate și alte „nereguli grave” și se pare că nu este vorba de un caz izolat, la nivelul întregului lanț fiind trasată o directivă din partea conducerii, prin care se interzice farmaciștilor să elibereze rețete compensate pentru asigurații MAI.

 

Sorin Susanu

Cel puțin acesta spun inspectorii ANPC că a fost răspunsul dat de angajații unității atunci când i-au întrebat de ce nu au eliberat rețeta pacientului care făcuse reclamația, aceștia precizând că există directive interne în acest sens, venite din partea conducerii.

Cu ocazia controlului, inspectorii au mai constatat și că farmacia respectivă nu avea pe stoc o serie de medicamente, deși există o prevedere contractuală care obligă unitățile farmaceutice care se află în contract cu casele de asigurări de sănătate să aibă la dispoziție, permanent, produsele respective. Șeful ANPC Brașov a precizat că, în această situație „este clar că se prejudiciază grav consumatorii, chiar punându-le în pericol sănătatea şi viaţa”.

Întrucât există indicii că situația nu este unică, inspectorii de la Protecția Consumatorului vor extinde cercetările la nivelul tuturor farmaciilor din județ care fac parte din acest lanț, existând posibilitatea ca cercetările să se extindă chiar la nivel național.

 

De cealaltă parte, reprezentanții Catena susțin, într-un comunicat, că a fost „o regretabilă confuzie a farmacistului și că ar fi vorba despre un caz izolat:

Cele 2 farmacii Catena din Brașov la care se face referire, care au participat individual și câștigat licitația pentru asigurații MAI din județ, eliberează medicamente compensate și gratuite către aceștia conform condițiilor contractuale. Asigurații MAI pot primi astfel, gratuit, atât medicamente care se regăsesc pe listele de compensate și gratuite, cât și medicamente pe rețete „la liber”, adică acele medicamente care nu se regăsesc pe listele menționate.

Deoarece medicamentul Xarelto (pentru insuficiență venoasă) nu se regasește încă pe listele de compensate și gratuite, trebuia eliberat conform contractului pe rețeta „la liber”, emisă de medic.

Fiind o excepție de la regulă (medicamentul RX eliberat pe o rețetă simplă) și fiind la început de contract, dintr-o regretabilă confuzie a farmacistului, acesta nu a fost eliberat și i s-a explicat pacientului că trebuie să îl achite (conform regulii generale). Acesta este un caz izolat.

Politica lanțului de farmacii este de a respecta condițiile oricărei licitații și de a-și trata pacienții cu profesionalism.

Catena respectă promisiunile făcute pacienților și independența profesională a farmaciștilor săi. Farmaciile Catena deservesc 5 milioane de pacienți pe lună și am făcut și vom face  tot ce este posibil pentru a nu mai avea astfel de situații.

Conducerea Catena

 

 

 


Adaugati un comentariu


 

*