Urne pentru donații, alternativă la „plicul” oferit personalului medical

Un proiect-pilot în acest sens a fost demarat la spitalul din Zalău, iar ministrul Sănătății spune că ideea ar putea fi implementată și în celelalte unități medicale din țară.

 

Cu ocazie unei vizite efectuate în județul Sălaj, ministrul Sorina Pintea a mers și la Spitalul Județean de Urgență din Zalău, unde a participat și la lansarea unui proiect-pilot, prin care conducerea unității medicale dorește să descurajeze practica plicului cu „mici atenții” oferit medicilor sau asistentelor medicale. Mulți pacineți încă vin la spital cu ideea că trebuie să ofere astfel de atenții pentru a beneficia de o îngrijire corespunzătoare. Unii dintre ei chiar insistă ca medicii sau asistenții medicali să primească micile cadouri, care de cele mai multe ori sunt de natură financiară, în semn de recunoștință pentru ajutorul acordat.

Din dorința de a descuraja această practică, în unitatea medicală li se oferă, acu, pacienților, o altă modalitate prin care să-și exprime recunoștința, fără a mai strecura plicurile în buzunarele halatelor personalului medical. Astfel, cei care vor dori neapărat să își manifeste mulțumirea, fie prin mijloace materiale, fie prin simple mesaje de mulțumire, vor avea la dispoziție urne speciale, amplasate pe holurile secțiilor, în care vor putea face donații sau vor putea lăsa mesaje destinate personalului spitalului.

Primele urne au fost amplasate în secția de Reumatologie a unității medicale, iar ministrul Sorina Pintea s-a declarat încântată de această inițiativă, menționând că va lansa provocări și pentru alte spitale din țară pentru a implementa astfel de proiecte.

 

Adina Sabadas

Inițiativa introducerii urnelor pentru doații a fost luată  în cadrul Servciului Reprezentantul Pacientului, un proiect inițiat de ONG-ul britanic Medical Support in Romania, coordonat de Asociatia Sprijin Independent pentru Spitalul Zalău. Este un proiect prin care se dorește să existe o interfață între pacienți și personalul unității medicale, prin care se încearcă rezolvarea unor nemulțumiri legate de actul medical sau de faptul că pacienții nu sunt tratați cu respectul și decența cuvenite.

Ideea amplasării urnelor a aparținut coordonatorului Serviciului Reprezentantul Pacientului, Adina Sabadâş, care spune că în discuţiile pe care le-a purtat de-a lungul anilor cu pacienţii, aceştia au amintit frecvent despre „micile atenţii”  pe care considerau că trebuie să le ofere medicilor şi asistentelor. „Vrem să transmitem ideea că recunoştinţa nu se pune în plic. Pacientul nu trebuie să ofere bani, iar personalul medical nu trebuie să accepte. Dacă în calitate de pacient eşti foarte mulţumit de ce ţi s-a întâmplat în spital, de atitudinea persoanelor cu care ai colaborat şi vrei în mod excepţional să mulţumeşti cuiva, o poţi face direct, transmiţându-i mulţumirile printr-o scrisoare sau făcând o donaţie. Încercăm şi din punct de vedere pecuniar să echilibrăm relaţia pacient-cadre medicale”, a declarat aceasta.

 

Dr. Liliana Neaga

Banii colectați din donații vor intra în conturile ONG-ului care coordonează Serviciul Reprezentantul Pacientului, are-i va folosi tot în beneficiul pacienților, prin investiții în dotarea și modernizarea secțiilor respective. „Vom urmări nevoile fiecărei secţii în parte, iar donaţiile din urne vor fi utilizate pentru a acoperi aceste nevoi, respectiv banii strânşi în urna amplasată într-o anumită secţie vor fi folosiţi pentru pacienţii aceleiaşi secţii. Practic, banii se întorc, sub o formă sau alta, la pacienţi”, a mai precizat Adina Sabadâş.

Managerul SJU Zalau, dr. Liliana Neaga, spune că  „prin acest proiect ajutăm şi personalul medical, pentru că, la urma urmei, cred că niciunui medic nu îi place să îi fie pusă în balanţă vocaţia cu dimensiunea plicului, cred că niciunei asistente nu îi place să i se spună că dacă i s-ar fi dat mai mulţi bani ar fi avut mai multă grijă de bolnav. Aşa că, dacă o persoană chiar este mulţumită de serviciile care i se oferă, are la îndemână o posibilitatea elegantă, corectă, de a face asta”.

Proiectul a fost implementat în urmă cu patru ani și la Centrul de Sănătate Mintală din cadrul SJU Zalău, iar din donațiile astfel obținute s-au achiziționat o bicicletă eliptică, o maşină de cusut şi produse de mercerie pentru activităţile de ergoterapie în care sunt implicaţi beneficiarii centrului.

 


Adaugati un comentariu


 

*