14 măsuri de reformare a Serviciului Unic de Urgență 112

8 august 2019 | 0 comentarii |

Secretarul de Stat Raed Arafat a anunțat că astăzi ar urma să fie aprobat proiectul de OUG, care va fi lansat în consultare publică, iar implementarea Sistemului de Localizare Rapidă – AML (Advanced Mobile Location) se va realiza în cel mult un an.

 

Raed Arafat

Tragediile scoase la iveală de cazul Alexandra Măceșanu, care a oripilat o lume întreagă dovedesc, încă o dată, că România are nevoie de schimbări structurale și că trebuie adoptate măsuri urgente de eliminare a corupției care ucide. De două săptămâni ne sufocăm, la propriu, de informațiile contradictorii care arată dimensiunile „grozăviilor” care s-au întâmplat sub ochii noștri și ne convingem că statul nu este capabil să-și apere cetățenii.

Avem, poate, unii dintre cei mai buni informaticieni din lume care, nu mai este niciun secret, sun „vânați” de marile corporații, dar noi am cheltuit sute de milioane de euro pe sisteme informatice „de import”, care funcționează defectuos.

A fost nevoie de încă un „sacrificiu suprem” pentru ca Statul să ia anumite măsuri, iar asta doar sub presiunea publică, în urma tragediilor de la Caracal (cine știe câte or mai fi).

Raed Arafat, preşedintele Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112, a prezentat, aseară, raportul cu privire la sistemul 112 și 14 măsuri pe termen scurt, mediu şi lung, prin care va fi reformat.

În raport a fost analizată situaţia actuală a Serviciului 112, a dispecerizării şi binenţeles a localizării, unde ne aflăm acum şi unde trebuie să ajungem. A fost analizată implemnetarea sistemului AML (Advanced Mobile Location -n.r.), dar concluzia noastră (este –n.r.) că după implementarea acestui sistem nu trebuie să ne oprim aici. Este nevoie şi de alte sisteme complementare, să fie implementate în viitor”, a declarat Raed Arafat, la Palatul Victoria.

 

Şeful DSU a anunţat că au fost stabilite 14 măsuri, împărţite pe termene: scurt- până în 12 luni, mediu – între 12 luni – 36 de luni şi lung – până la 60 de luni, iar termenele stabilite sunt maximale.

Demnitarul a precizat că măsurile vor fi lansate în dezbatere publică începând de joi. Una dintre ele priveșe încheierea unui protocol de colaborare cu Google pentru implementarea sistemului Advance Mobile Location.

O altă măsură vizează aspecte legate de cartelele pre-pay. Operatorii de telefonie mobilă vor furniza servicii pe cartele PrePay doar după ce vor colecta datele de identificare ale proprietarului, urmând ca datele să fie divulgate autorităților doar în momentul în care se sună la 112. Arafat a menționat că din cele 47% din apeluri non-urgente efectuate în cele 6 luni ale anului 2019, 52% au fost abuzive și 81% dintre acestea au fost făcute de pe cartele pre-pay unde nu s-a putut identifica proprietarul cartelei.

Totodată, infrastructura de telefonie mobilă va fi reconfigurată, în colaborare cu STS. Ba mai mult, până la implementarea sistemului AML, aplicația „Apel 112” va fi promovată astfel în cât să funcționeze ca o măsură temporară.

De asemenea, vor fi constituite și încadrate două centre de formare a dispecerilor 112. Centrele există chiar și în prezent, fiind create printr-un program cu fonduri europene. Raed Arafat a precizat că s-au făcut deja primele pregătiri, iar aceste proceduri vor continua, până când se va ajunge la 650 de dispeceri. Comitetul interministerial dorește formarea cât mai multor dispeceri, care să poată țină un apel „cap – coadă”, fără să transfere altcuiva.

Șeful Comitetului Interministerial privind Sistemul de Urgență 112 a mai spus că bugetul estimativ pentru implementarea proiectului ar urma să fie de „aproape 1 milion de euro și nu de 28 de milioane de euro, așa cum s-a vehiculat în spațiul public.

 

Măsurile pe termen scurt, de până la 12 luni:

1.Urgentarea implementării sistemului de localizare AML, inclusiv prin îmbunătăţirea cadrului legislativ

Modificările trebuie să vizeze în mod obligatoriu următoarele:

– stabilirea unei definiţii pentru noul tip de informaţie de localizare (informaţie generată de o funcţionalitate nativă a terminalului, nu de elementele de infrastructură a reţelei de comunicaţii);

– obligarea furnizorilorde reţelepublicemobilede telefoniede apermite transmiterea informaţiilor de localizare atât sub formă de SMS/mesaj standardizat, cât şi ca un pachet de date (HTTPS POST), către administratorul SNUAU;

– introducerea unei prevederi privind suportarea costului SMS-ului/mesajului standardizat de localizare cât şi a pachetului de date (HTTPS POST) de localizare de către furnizorii de reţele publice mobile de telefonie;

– obligaţia administratorului SNUAU de a utiliza datele de localizare automată în completarea celor obţinute pe baza informaţiei de localizare primară;

– stabilirea numărului utilizat pentru transmiterea SMS/mesaj standardizat (114);

– asigurarea cu prioritate a primirii şi transmiterii către SNUAU, a mesajelor de localizare asociate unui apel de urgenţă, indiferent de tipul serviciului folosit de utilizatorul respectiv;

– obligaţia operatorilor de telefonie mobilă de a furniza servicii de comunicaţii electronice la puncte mobile pentru care plata se realizează în avans (cartele Prepaid) doar după colectarea datelor de identificare ale utilizatorului cartelei SIM;

– asigurarea protecţiei datelor cu caracter personal şi gestionarea acestora corespunzătoare în situaţii de urgenţă/de criză;

– temeiul prelucrării datelor cu caracter personal primite pe timpul unui apel de urgenţă.

2. Încheierea unui Protocol de colaborare cu Google, testarea şi ulterior operaţionalizarea soluţiei finale de localizare de tip AML în SNUAU.

3. Reconfigurarea infrastructurii proprii (actualizări software) pentru a se facilita transmiterea informaţiilor de localizare la nivel naţional, atât prin conexiuni de date cât şi prin data SMS/mesaje
standardizate.

4. Promovarea aplicaţiei „Apel 112” dezvoltată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, precum şi a celorlalte aplicaţii/sisteme/platforme care vin în sprijinul populaţiei în situaţii de urgenţă.

 

Soluţii pe termen mediu, 12 – 36 de luni:

5. Continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate şi formare continuă a dispecerilor prin adaptarea spaţiilor existente, care permit funcţionarea dispeceratelor tuturor agenţiilor specializate în aceeaşi locaţie, şi asigurarea infrastructurii de comunicaţii şitehnologia informaţiei, la nivelul judeţelor Argeş, Botoşani, Brăila, Călăraşi, Cluj, Constanţa, Dâmboviţa, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Sibiu, Suceava şi al municipiului Bucureşti;

6. Constituirea şi încadrarea a două centre de formare (Bucureşti şi Mureş), în care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor şi a dispecerilor, în profesia dedicată de „dispecer unic” (dispecer de urgenţă). Formarea dispecerilor ISU – SMURD – SAJ/SABIF este deja iniţiată şi contiună prin programul de formare din cadrul proiectului Româno – Elveţian” cu denumirea „Îmbunătăţirea calităţii serviciilor prespitaliceşti şi spitaliceşti”. În cadrul acestui proiect au fost pregătiţi 8 formatori, urmând ca, prin „Programul operaţional capital uman” să fie pregătiţi 650 dispeceri din cadrul agenţiilor ISU – SMURD – SAJ/SABIF;

7. Finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului112;

8. Îmbunătăţirea şi armonizarea procedurilor de cooperare şi gestionare a apelurilor pentru situaţii deosebite (precum cea a răpirii de persoane) şi iniţierea altor demersuri legislative în funcţie de dificultăţile apărute în procesul de dispecerizare, după caz;

9. Implementarea şi a altor tehnologii complementare precum parametrii de timp şi de semnal radio, ca si posibilitate de preluare şi interpretare la nivelul SNUAU şi al agenţiilor de intervenţie, manual, pe parcursul apelului de urgenţă, cu scopul îmbunătăţirii localizării terminalelor care nu suportă facilităţi moderne precum AML;

10. Pe plan naţional, după finalizarea implementării AML/ELS şi a noilor sisteme la nivelul STS, este necesară instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateţei şi a gradului de încredere a informaţiei de localizare obţinută la nivelul sistemului SNUAU, astfel încât să se poată identifica zone şi/sau cazuri în care informaţia de localizare este insuficentă/inadecvată pe parametrii menţionaţi pentru o intervenţie eficace, şi în continuare să se identifice soluţii pentru ameliorarea acesteia. Astfel, se propune identificarea şi adoptarea unui set de indicatori, calitativi şi cantitativi, de evaluare a acurateţei şi a gradului de încredere a informaţiei de localizare, care să fie urmăriţi şi analizaţi la nivelul CNC al SNUAU şi care să permită identificarea şi evaluarea unor astfel de cazuri
precum şi luarea măsurilor adecvate.

 

Măsuri pe termen lung, 36 – 60 de luni:

11.Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, prin relocarea dispeceratelor judeţene în 20 dispecerate regionale, amplasate în construcţii noi, conectate si dotate corespunzător pe linia
comunicaţiilor şi tehnologia informaţiei, eventual edificate prin proiecte cu finanţare externă, din exerciţiul bugetar european 2021 – 2027

12. Pregătirea/formarea continuă a dispecerilor pentru integrarea agenţiilor specializate de intervenţie, concomitent cu adaptarea curriculum-ului de formare şi implementarea formării dispecerilor în concept integrat.

13. Derularea procesului de integrare a tuturor agenţiilor specializate în dispecerate unice. Pentru realizarea dezideratului, vor fi urmărite ţinte precum:

– Constituirea şi încadrarea a două noi centre de formare (în total patru centre de formare la nivel naţional) care să contribuie la pregătirea dispecerilor unici (dispeceri de urgenţă).

– Modernizarea aplicaţiei de dispecerizare, prin introducerea posibilităţii de alertare simultană a tuturor categoriilor de forţe aparţinând agenţiilor specializate de intervenţie, sistem implementat,
în prezent, pe resursele care asigură asistenţă medicală de urgenţă şi acordarea primului ajutor calificat.

– Analiză constantă asupra oportunităţii şi necesităţii optimizării numărului de dispecerate integrate la nivel naţional.

14. Cadrul legislativ incident sistemului 112 va fi permanent ajustat în vederea implementării măsurilor ce urmează a fi adoptate la nivelul Uniunii Europene şi în acord cu necesităţile de la nivel naţional.

 


Adaugati un comentariu


 

*