Aeronava SMURD donată de Ion Țiriac își reia activitatea
Avionul a trecut printr-un amplu proces de mentenanță, în cadrul căruia au fost efectuate reparații capitale și au fost înlocuite componente care își atinseseră limita de exploatare.
În urma accidentului aviatic de la începutul anului 2014, când un avion civil s-a prăbușit în munții Apuseni în timpul unei misiuni medicale, având la bord o echipă de specialiști în domeniul transplantului și o studentă la medicină care se deplasau la Oradea pentru o prelevare de organe, s-a pus problema lipsei mijloacelor de transport aerian din dotarea Inspectoratului General al Aviației, Agenția Națională de Transplant fiind nevoită să închirieze aeronave civile pentru misiunile medicale. Exista la acea vreme un avion SMURD dat în folosință în anul 2013, care deja se afla în reparații la momentul accidentului, după mai puțin de un an de exploatare, iar pentru a completa flota de aeronave destinate misiunilor medicale, omul de afaceri Ion Țiriac a donat Inspectoratului General al Aviației un avion ce urma a fi utilizat exclusiv în acest sens. Prima misiune a avionului donat de omul de afaceri a fost aducerea acasă doi dintre medici răniți în accidentul aviatic din Apuseni, aceștia aflându-se internați la spitalul de urgență din Cluj.
De atunci, aeronava a mai fost folosită într-o serie de misiuni, însă ulterior a trebuit să rămână la sol, întrucât necesita o serie de reparații și lucrări de întreținere, după acumularea unui număr de 1.200 de ore de zbor.
Astfel, au fost efectuate reparații capitale la cele două motoare, fiind înlocuite și o serie de componente care ajunseseră la limita perioadei de exploatare. După o perioadă destul de îndelungată, care a necesitat și costuri considerabile, Ministerul Administrației și Internelor, în subordinea căruia se află Inspectoratul General al Aviației, a anunțat în cursul zilei de azi că aeronava este din nou gata de zbor, iar de săptămâna viitoare va putea fi trimisă din nou în misiune. Echipajul este format din doi piloți, cel mai experimentat dintre ei având la activ 3.600 de ore de zbor pe aeronave militare de transport și peste 300 de misiuni umanitare, în timp ce colegul său a acumulat 1.800 de ore de zbor, dintre care 1.000 de ore pe avioane cu reacție și 800 de ore pe aeronave militare de transport, în cursul cărora a îndeplinit și peste 200 de misiuni umanitare.
Recepția aeronavei după perioada de mentenanță a fost făcută în această dimineață, iar reoperaționalizarea se va face săptămâna viitoare, când avionul va putea efectua din nou misiuni umanitare, de transport aeromedical de urgență și transplant, atât pe teritoriul național, cât și internațional.
Este vorba de un avion bimotor Cessna Citation V seria 560-0200, care dispune de sistem de management al zborului, aparatură de radionavigație, echipamente antigivraj, degivrare, presurizare și climatizare, care-i permit zborul instrumental sau zbor la vedere, ziua și noaptea, în condiții de givraj, până la altitudine maximă. Are o viteză de croazieră de 463 de kilometri pe oră și o capacitate maximă de 7 pasageri și o targă echipată medical.