Mai multe ore de zbor pentru aeronavele SMURD

13 februarie 2018 | 0 comentarii |

Pe parcursul anului trecut, aeronavele Inspectortatului General de Aviație s-au aflat în aer timp de 6.543 de ore, îndeplinind astfel de misiuni de salvare.

 

Solicitate în cazuri extreme, atunci când au loc evenimente grave, soldate cu victime, sau când anumiți pacienți necesită transport de urgență la clinici mari din țară, elicopterele SMURD și celelalte aeronave din dotarea Inspectoratului General al Aviației (IGAv) au efectuat, pe parcursul anului precedent, mii de ore de zbor. Mai mult de jumătate din misiuni au fost de tip SMURD, destinate salvării vieții pacienților aflați în situații critice. Astfel, după cum a declarat, cu ocazia bilanțului instituției, comandorul Traian Ioan Cârstoiu, împuternicit la comanda inspectoratului de aviație al Ministerului de Interne (MAI), 68,38% la sută dintre misiunile realizate în 2017 de aeronavele din subordine au fost misiuni de tip SMURD, însumând 6.583 de ore de zbor. Numărul orelor petrecute în aer pentru intervenții de acest gen l-a depășit cu 431 pe cel consemnat la finele lui 2016, iar numărul misiunilor SMURD a fost mai mare în 2017 decât în anul precedent.

De asemenea, 14,81% dintre misiuni, însumând 1.481 de ore de zbor, au fost misiuni de sprijin, 10,71%, adică 1.026 de ore, au fost zboruri de instrucție, 2,16%, au fost misiuni internaționale, cumulând 207 de ore de zbor, iar 3,94%, au fost alte misiuni.

 

Raed Arafat

Ofițerul împuternicit la comanda Inspectoratului a menționat că numărul misiunilor de tip SMURD crește de la an la an, IGAv fiind unitatea centrală de aviație a MAI, componentă a sistemului naţional de servicii medicale de urgenţă, aflată sub coordonarea secretarului de stat pentru ordine şi siguranţă publică, respectiv a secretarului de stat – şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă. Această structură desfășoară activităţi în cooperare cu SMURD şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă IGSU), ca operator aerian medical pentru Ministerul Sănătăţii. IGAv are în componenţă 5 unităţi speciale în Bucureşti, Caransebeş, Cluj, Iaşi şi Tulcea, precum şi 7 puncte de operare aeromedicală în Bucureşti, Târgu Mureş, Iaşi, Arad, Craiova, Constanţa şi Galaţi.

Pentru anul în curs, printre obiectivele principale ale IGAv se numără, potrivit secretarului de stat Raed Arafat, reducerea deficitului de personal, îndeosebi a personalului navigant, asigurarea resurselor tehnice, cât şi disponibilizarea aeronavelor medicale PIPER PA-42 şi CESSNA Citation V, aflate în dotarea IGAv, care trebuie făcută cât mai repede posibil.

 

În altă ordine de idei, cu ocazia prezentării bilanțului Inspectoratului General pentru Situații de Urgență a fost adusă în discuție și problema ambulanțelor pe care IGSU a primit sarcina să le achiziționeze pentru serviciile județene de ambulanță și pentru subunitățile SMURD.

În acest sens, Raed Aradat, care a avut chiar și o dispută cu fostul ministru al Sănătății pe tema achiziției ambulanțelor, a precizat că ambulanţele de tip C, de terapie intensivă, sunt în evaluare, iar ambulanţele de tip A, de transport, sunt în evaluare foarte avansată. „Am avut o contestaţie la ambulanţele de tip B, care sunt de extremă importanţă, pe ele sunt echipele de paramedici şi asistenţii de la Ambulanţă, iar decizia la contestaţie a fost în favoarea IGSU. Așteptăm acum motivarea, iar după ce se dă, continuăm, mai sunt trei zile pentru oferte. Şi aici, împreună cu Ministerul Fondurilor Europene, sunt discuţii, sunt identificate fonduri, ca să luăm un număr mai mare şi să înlocuim ce este vechi”, a precizat secretarul de stat în MAI. Acesta a admis că există multe ambulanțe care au depășit deja o jumătate de milion de kilometri, precizând că speră ca, în acest an, primele ambulanțe noi să ajungă la serviciile județene și la SMURD.

 

După prezentarea bilanțului IGSU, dr. Raed Arafat a precizat că fondurile europene reprezintă o soluție și pentru dotarea pompierilor, întrucât peste 40% dintre mașinile de intervenție la incendii sunt mai vechi de 30 de ani.

Peste 40% dintre maşinile pompierilor de incendiu au peste 30 de ani vechime. Maşinile pompierilor erau acum câţiva ani foarte puţine cu vechime sub 10 ani. Acum avem peste 30 la sută deja sub zece ani. Asta e datorită fondurilor europene accesate în perioada 2007-2013. Și în anii trecuţi au fost luate câteva maşini de pompieri. Există o licitaţie pe un număr mare de maşini de pompieri, pentru acordul-cadru, iar în cele 600 de milioane de euro există sume necesare pentru 500 de maşini de pompieri. Dacă se finalizează licitaţia bine, anul acesta începe livrarea maşinilor de pompieri, în următorii doi-trei ani înlocuim integral componenta veche de peste 30 de ani”, a explicat secretarul de stat.

 


Categorii: Actual, Autoritati, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*