A fost lansată o nouă ediție a Săptămânii românești a testării
Acțiunea este derulată de Asociația Pacienților cu Afecțiuni Hepatice din România (APAH-RO), în cadrul unei campanii care se desfășoară la nivel european.
APAH-RO s-a alăturat, pentru al doilea an consecutiv, unei campanii europene destinate prevenției în domeniul hepatitelor de tip B și de tip C, desfășurând în perioada 17-24 mai „Săptămâna românească a testării”, eveniment ajuns la cea de-a doua ediție.
De această dată, campaniei i s-au alăturat mai mulți medici și cabinete medicale din județele Cluj, Neamț și Bacău, a căror listă poate fi consultată pe site-ul organizației și care efectuează, pacienților care doresc, testări gratuite, pentru depistarea prezenței virusurilor hepatitice de tip B și de tip C.
Marinela Debu, președintele APAH-RO, a explicat că acțiunea face parte din campania „Spring European Testing Week”, astfel de activități derulându-se simultan, în această perioadă, în mai multe țări europene.
„Spring European Testing Week este o inițiativă care încurajează asociațiile de pacienți, profesioniștii din sectorul medical și reprezentanții autorităților să colaboreze pentru a intensifica acțiunile de testare și pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la necesitatea diagnosticării timpurii a hepatitelor și HIV. La nivel european, în anul 2018, 104 organizații au participat la proiectul pilot, printre grupurile țintă testate fiind cei care folosesc droguri injectabile, lucrătorii sexuali, deținuții, femeile însărcinate, populația generală, tinerii”, a mai spus aceasta.
Organizația pe care o reprezintă a efectuat, pe parcursul anului trecut, mai multe acțiuni de acest gen, având ca scop identificarea persoanelor cu hepatite virale, ținând cont de faptul că, în multe cazuri, infecția cu virusul hepatitic B și cel de tip C nu se manifestă prin simptome specifice, iar boala poate avansa fără ca pacienții să fie conștienți de acest lucru. Astfel, peste 2.000 de persoane au fost testate anul trecut în cadrul acestor acțiuni, iar acestea vor continua și în 2019.
Marinela Debu a precizat că, începând cu luna martie, organizația a încheiat și un parteneriat cu Societatea Română de Gastroenterologie și Hepatologie, iar despre activitățile derulate în cadrul săptămânii românești a testării, președintele APAH-RO spune că „reprezintă încă un instrument în atingerea obiectivului Organizației Mondiale a sănătății, de eliminare a hepatitelor virale până în 2030. Deși există mai multe campanii de testare este încă nevoie de a efectua depistarea persoanelor situate în zone defavorizate și îndrumarea Deși există mai multe campanii de testare este încă nevoie de a efectua acțiuni pentru depistarea persoanelor situate în zone defavorizate și îndrumarea acestora către tratament, către un stil de viață sănătos, dar mai ales este nevoie de informare privind modalitățile de prevenție”.
Nu în ultimul rând, prin campania desfășurată zilele acestea, APAH-RO dorește să încurajeze medicii de familie să trimită la testare pacienții aflați în categoriile de risc.
În România sunt înregistrați, în prezent, aproximativ 600.000 de pacienți cu hepatită B și 800.000 de pacienți cu hepatită C, iar o statistică realizată la finele anului trecut arată că 70% dintre români nu s-au testat niciodată pentru depistarea unei forme de hepatită. Aceste date sugerează că numărul real al pacienților care suferă de hepatite virale este mult mai mare, mulți dintre aceștia neavând însă cunoștință de faptul că sunt infectați.
Prevenția și tratamentul hepatitelor constituie o preocupare și pentru autorități, care au lansat în cursul acestei luni Planul-cadru național pentru controlul hepatitelor virale, pentru aplicarea căruia s-a prevăzut suma de 12,5 miliarde de lei pentru perioada 2019-2024, în scopul minimizării numărului îmbolnăvirilor, în contextul în care în care Organizația Mondială a Sănătății dorește ca aceste boli să fie eliminate și să nu mai constituie o problemă de sănătate publică până în 2030.