Alexandru Rafila exclude testarea antidrog „în masă” a elevilor

5 septembrie 2023 | 0 comentarii |

Ministrul Sănătății consideră că o astfel de acțiune trebuie să fie făcută cu grijă, fără discriminare sau stigmatizare, cu implicarea și acordul părinților și numai în scopul depistării cazurilor de utilizare a substanţelor psihoactive.

 

Cu câteva zile înainte de începerea școlii, responsabilii din șapte ministere au semnat un Plan naţional cadru de acţiune pentru siguranţa şcolară, dar încă nu știu clar ce strategie să abordeze în legătură cu o astfel de testare a elevilor, iar în spațiul public s-au încins spiritele.

Potrivit Planului semnat de miniștrii miniștrii Internelor, Educației, Dezvoltării, Familiei, Muncii, Culturii și Sănătății, împreună cu un reprezentant al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, autoritățile vor să prevină și să combată traficul şi consumului de substanţe psihoactive în școli, iar elevii vor beneficia de ore de educație sanitară și vor putea fi testați, cu acordul părinților, ori cu acordul celui în cauză, dacă este major, pentru consumul de droguri. De asemenea, se dorește prevenirea bullyingului şi reducerea riscului de expunere a elevilor la infracţiuni, în special a celor comise cu violenţă.

În acest scop se vor constitui  „grupuri de acțiune, la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar, formate din reprezentanții acestora, ai MAI, asociațiilor de părinți/elevi și, după caz, ai altor autorități, având ca scop facilitarea comunicării în vederea adaptării măsurilor necesare pentru creșterea gradului de siguranță în mediul școlar”, prevede documentul.

 

În ceea ce privește prevenirea consumului de droguri în rândul elevilor, ministrul Sănătăţii, prof. univ. dr. Alexandru Rafila, spune că nu va sprijini testarea antidrog în masă a elevilor, ci doar testarea în scopul depistării cazurilor de utilizare a substanţelor psihoactive.

În ceea ce priveşte testarea copiilor în şcoli, cred că sunt câteva mesaje esenţiale care sunt trebuie trimise: nu vom sprijini testarea de masă, vom sprijini testarea în scopul depistării a cazurilor de utilizarea de substanţe psihoactive și vom lucra numai împreună cu părinţii. Acest lucru se va face fără să existe discriminare sau stigmatizare pentru copii. Siguranţa şi dezvoltarea armonioasă a copiilor are şi alte componente, nu numai cele legate de consumul de droguri. Siguranţa fizică a copiilor este foarte importantă, iar implicarea autorităţilor locale şi a colegilor de la Ministerul Afacerilor Interne este esenţială”, susține ministrul Sănătății, care a subliniaat că „excludem testarea de masă a tuturor elevilor. Acest lucru iese din discuţie din punctul de vedere al Ministerului Sănătăţii şi sunt convins că şi din punctul de vedere al celorlalţi colegi”.

 

Alexandru Rafila subliniază că siguranţa şi sănătatea copiilor şi adolescenţilor sunt esenţiale pentru dezvoltarea comunităţilor, dar trebuie acționat cu grijă și mai ales prin educație, pentru a nu crea premisele unei anumite discriminări sau stigmatizări a copiilor sau adolescenților.

Cred că Ministerul Sănătăţii împreună cu toate instituţiile guvernamentale care au semnat astăzi, la iniţiativa Ministerului Afacerilor Interne, un Plan cadru pentru siguranţa şcolară, au făcut un pas esenţial în acest domeniu. Ne dorim să avem copii sănătoşi. Ei trebuie să fie informaţi corect referitor la un stil de viaţă sănătos, cum să evite drogurile, cum să evite alcoolul, cum să evite tutunul. Acest lucru se poate face foarte bine în cadrul şcolii şi, împreună cu Ministerul Educaţiei, vom dezvolta programe de educaţie în acest sens, educaţie pentru sănătate. Aş fi foarte bucuros şi cred că există în acest sens foarte multă dorinţă din partea cultelor religioase să participe pe acest program pe care îl dezvoltăm împreună cu Ministerul Educaţiei”, a mai spus ministrul Sănătății, prof. univ. dr. Alexandru Rafila.

 

Referitor la prevenirea consumului de droguri în rândul elevilor, la punctul 9 din Capitolul II al Planului se precizează că se va elabora un cadru normativ care să faciliteze depistarea consumului de droguri în școli, pe baza unor proceduri care să implice acordul părinților, să asigure confidențialitatea, nediscriminarea, să evite stigmatizarea sau bullyingul” , iar în procesul de elaborare a propunerilor de act normativ vor fi consultate asociațiile de părinți și elevi.

Ministrul Sănătății susține că documentul este de fapt o declarație de intenție și „urmează să aibă niște norme tehnice de aplicare” în ceea ce privește testarea, dar și „elemente care pot contribui la soluționarea sau la ameliorarea problemei”.

În același timp, elevii vor beneficia de lecții de educație pentru sănătate, prin care li se vor comunica riscurile consumului de droguri, alcool și tutun. „Cred că ăsta e lucrul cel mai important: copii sănătoşi, copii care trăiesc în condiţii de siguranţă pentru ca să avem un viitor care să fie optimist pentru România”, a transmis ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, referitor la introducerea acestor lecții.

 

Ministrul Sănătății consideră că testarea în masă a elevilor nu numai că nu ar rezolva problema consumului de droguri, ci chiar ar crea „premisele unei anumite discriminări sau stigmatizări a copiilor sau adolescenților”, ceea ce nu este de dorit.

E bine să știi dacă un copil consumă sau a consumat droguri și starea lui de sănătate sau comportamentul în școală sunt afectate de acest consum. Atunci, trebuie să existe posibilitatea unei testări. Testarea se poate face cu teste din urină, e cel mai simplu, iar dacă un astfel de test este pozitiv, atunci sigur că trebuie și o confirmare, printr-un test de sânge. Testul rapid nu trebuie făcut neapărat de personal medical, trebuie făcut de un personal care este instruit. Copiii nu trebuie testați periodic și nici nu trebuie să stabilim un prag al necesarului de teste pentru un copil. Poate pentru un anumit adolescent sunt necesare mai multe testări, iar pentru alții mai puține sau deloc. Important este dacă se constată că acesta este sub influența substanțelor să poată beneficia de un tratament, de îndrumare, de consiliere psihologică, și el și familia sa. Cred că e lucrul cel mai important”, a subliniat ministrul Rafila.

 

Pe hârtie, planul de acțiune sună promițător, dar detaliile sunt încă neclare și nici nu se știe cine și cum le va pune în aplicare. Dascălii, despre care toată lumea spune că ar trebui să fie cei care observă un comportament deviant al unui elev și să propună testarea, sunt chiar intrigați că lor nu le-a cerut nimeni părerea.

Ministerului Educației spune însă că o comisie din unitatea de învățământ va decide dacă un elev va fi testat, iar asta numai dacă părinții sau el, dacă este major, își dau acordul.

Asociațiile de părinți spun la rândul lor că testarea în masă ar fi inutilă și ineficientă, dar „dacă vorbim de testare inopinată cred să se poate face în școală, pentru că acolo nu arăți către un elev că ar putea fi consumator; pe baza unui algoritm iei unu, doi, trei elevi la o anumită perioadă de timp și-i trimiți la cabinetul școlar. Dacă vorbim de copiii care prezintă simptome este absolut normal să nu se facă testarea lui în școală, pentru că s-ar pune o ștampilă pe el”, afirmă Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți.

 


Adaugati un comentariu


 

*