Aproape trei sferturi dintre elevii din România, victime ale bullying-ului

16 decembrie 2019 | 0 comentarii |

O arată datele primului studiu sociologic la nivel național care a urmărit perspectiva copiilor, a cadrelor didactice şi a părinţilor cu privire la acest fenomen.

 

Săptămâna trecută a avut loc primul forum național anti-bullying din România, eveniment organizat de asociația Telefonul Copilului, în perioada 11-13 decembrie. A fost primul eveniment din România dedicat dezbaterilor privind politicile publice pentru combaterea fenomenului de bullying în rândul copiilor, ocazie cu care au fost prezentate în premieră rezultatele unui studiu sociologic național având ca temă bullying-ul din perspectiva copiilor, părinților și a cadrelor didactice, așa cum Sanatateabuzoiana.ro a anunțat într-un articol anterior.

Denumit „Față în față cu fenomenul bullying”, studiul face parte din demersurile de combatere a bullying-ului în instituţiile de învăţământ, prin adoptarea de politici publice în acest sens, după ce asociația Telefonul Copilului a solicitat în primăvara acestui an ca fenomenul să fie declarat problemă de sănătate publică.

Conform datelor prezentate în cadrul forumului național, 72% dintre elevi au fost victime ale bullying-ului, confruntându-se cu o astfel de situație cel puțin o dată în ultimul an. Dintre aceștia, 62% au fost agresați de un alt elev iar 33% au fost victimele unui grup. Odată cu dezvoltarea rețelelor de socializare a apărut și fenomenul de cyberbullying, constând în hărțuirea și agresarea victimelor în mediul on-line. Din totalul victimelor, 23% dintre elevi au fost agresați pe Facebook, 23% pe WhatsApp și 19% pe Instagram.

Cercetarea mai relevă că doar 40% dintre victime au avut curajul să își recunoască această postură și să reclame agresiunea.

 

Studiul a abordat problema și din perspectiva agresorilor, rezultând astfel că jumătate dintre ei consideră că victimele merită un astfel de tratament, în timp ce 36% au declarat că și ei au fost agresați, la rândul lor de către victimă și au dorit astfel să se răzbune. De asemenea, 29% dintre agresori și-au motivat gestul prin nevoia de a se impune, 15% consideră că mai mulţi colegi se comportă astfel cu acea persoană şi au făcut şi ei la fel, 11% au făcut-o pentru a se distra, iar 6% au afirmat că astfel de comportamente sunt ceva obişnuit în şcoală în care învaţă şi nu consideră că au făcut nimic deosebit.

În 60% dintre situaţii, comportamentul martorilor care au intervenit în apărarea victimei sau au anunţat un profesor ori un adult din şcoală a trecut neobservat, 21% dintre martori consideră că au fost priviţi drept eroi, 16% au afirmat că au fost consideraţi „turnători”, iar 10% au afirmat că au fost şi ei apoi agresaţi.

 

În ceea ce-i privește pe profesori, 70% dintre aceștia admit prezenţa fenomenului bullying în școlile în care predau. În același timp, 87% dintre părinţi şi 91% dintre cadrele didactice consideră că se impune adoptarea unor măsuri legislative referitoare la prevenirea şi intervenţia în cazuri de bullying.

Comentând rezultatele acestui studiu, Cătălina Surcel, directorul asociației Telefonul Copilului, a declarat în cadrul forumului că „reconfirmă amploarea fenomenului bullying şi necesitatea unor măsuri concrete pentru combaterea hărţuirii. Introducerea în proiectul legislativ pentru modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale a măsurilor propuse de asociaţia Telefonul Copilului împreună cu reţeaua sa de parteneri reprezintă validarea existenţei unui fenomen care afectează copiii de toate vârstele şi care trebuie combătut înainte de a face şi mai multe victime. Este, de asemenea, o dovadă că propunerile noastre pot avea un impact real privind creşterea siguranţei copiilor noştri în instituţiile de învăţământ. La rândul nostru, vom continua să luptăm împotriva hărţuirii în şcoli prin campanii de informare şi de educare, ale căror mesaje să ajungă la cât mai mulţi copii”.

 


Categorii: Actual, Asociatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*