CNAS: Salariații în șomaj tehnic sunt asigurați în sistemul asigurărilor sociale de sănătate

27 iulie 2020 | 0 comentarii |

Conducerea instituției spune că a găsit „o formulă care să ajute la acest demers, respectând reglementările în vigoare”, cu sprijinul ANOFM.

 

Scandalul angajaților care rămăseseră neasigurați la sănătate în perioada șomajului tehnic impus de criza economică generată de COVID-19, deși angajații au le-au achitat taxele aferente, pare să-și fi găsit o rezolvare.

Persoanele care îndeplinesc condițiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate trebuiau repuse în drepturi. Am găsit o formulă care să ajute la acest demers, respectând reglementările în vigoare, și mulțumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua să rezolvăm punctual toate situațiile în care persoanele ce îndeplinesc condițiile necesare pentru a fi asigurat în sistemul de sănătate să beneficieze de acest drept. Principala noastră misiune este de a veghea ca drepturile asiguraților să fie respectate și vom interveni ori de câte ori va fi nevoie pentru a asigura accesul populației la asistența medicală”, a declarat Adela Cojan, președintele CNAS.

 

În momentul în care peste un milion de români au fost nevoiți să se mulțumească cu venituri mai mici din cauza șomajului, au descoperit și că nu puteau beneficia de pachetul de servicii medicale la care ar fi trebuit să aibă dreptul și pentru care plătiseră contribuția la Fondul Unic Național al Asigurărilor Sociale de Sănătate (FUNASS), în momentul în care au avut nevoie de anumite servicii medicale.

La începutul lunii iulie, conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) susținea că vinovați pentru această situație ar fi angajatorii care, deși au virat contribuțiile pentru fondul asigurărilor de sănătate, au completat greșit un document către ANAF, iar sistemul informatic a prelucrat aceste date eronate conform cărora contribuția la fondul de asigurări a persoanelor aflate în șomaj tehnic era zero.

 

Pentru a restabili calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru angajații aflați în șomaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate, CNAS transmite că a solicitat Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) datele cuprinse în listele asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse potrivit art. XII din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30/2020, referitoare la persoanele și perioadele în care aceste persoane au fost în șomaj tehnic.

În baza acestor informații oficiale, CNAS a operat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificările necesare pentru ca salariații care s-au aflat în șomaj tehnic, dar care nu figurau în baza de date ca persoane asigurate în perioadele în care acestea au beneficiat de indemnizația prevăzută la alin. (1) al art. XI din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 30/2020, să își păstreze calitatea de asigurat, chiar dacă această indemnizație a fost constituită ca obligație de plată în Declarația 112 la o dată ulterioară, respectiv în luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020”, menționează șefa CNAS.

 

Adela Cojan, președinte CNAS

CNAS spune că a fost restabilită calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariați care au fost în șomaj tehnic, pentru care Declarația 112 nu a fost completată în conformitate cu reglementările prevăzute în Ordinul comun al miniștrilor Finanțelor publice, Muncii și Sănătății nr. 1942/979/819/2020, dar pentru a evita astfel de situații în viitor, angajatorii trebuie să completeze corect Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.

Se atrage totodată atenția că există și cazuri în care angajatorul a declarat încetarea raporturilor de muncă, prin completarea în Declarația 112 a datei lichidării raporturilor de muncă, în care este necesară depunerea unei declarații rectificative din care să rezulte situația reală a raporturilor de muncă.

De asemenea, precizăm că este necesar ca angajatorii care vor beneficia de măsurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creează posibilitatea amânării plații taxelor până la data de 25 octombrie 2020, să completeze în Declarația 112 constituirea lunară a obligației de plată, indiferent de data la care va fi efectuată efectiv plata contribuției la asigurările sociale de sănătate”, se mai arată în comunicatul CNAS.

CNAS menționează că Declarațiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS în SIUI.

 


Adaugati un comentariu


 

*