Elevii și ONG-urile cer introducerea educației pentru mediu în program școlară

26 ianuarie 2021 | 0 comentarii |

Un apel în acest sens a fost adresat azi către autorități, cu ocazia Zilei Internaţionale a Educaţiei pentru Mediu.

 

Astăzi este marcată în întreaga lume Ziua Internaţională a Educaţiei pentru Mediu, eveniment sărbătorit și în România, deși programa școlară de la noi nu include încă o astfel de disciplină, nici măcar opțională. Consiliul Național al Elevilor și mai multe ONG-uri de mediu reunite în cadrul asociației Act for Tomorrow și-au propus să schimbe acest lucru, iar azi au făcut un prim pas, printr-un apel adresat instituțiilor publice prin care cer ca educația pentru sustenabilitate să devină o prioritate națională.

România are nevoie urgentă de un program de educaţie pentru sustenabilitate structurat, cu obiective clare, aplicat coerent şi unitar la nivelul tuturor unităţilor de învăţământ, accesibil tuturor elevilor, având conţinut de actualitate. Trebuie menţionat faptul că, deşi există numeroase programe de educaţie realizate de ONG-urile de mediu, iar aspecte referitoare la ecologie se predau în unele materii şcolare, la momentul actual nu există o abordare coerentă a acestei discipline care să structureze şi să seteze obiective clare de învăţare ale acestui domeniu în sistemul formal şi non-formal de educaţie” se arată în documentul semnat de reprezentanți celor două organizații.

Apelul vizează în special Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor şi Ministerului Tineretului şi Sporturilor, cărora li se solicită să înființeze un grup interministerial, în cadrul căruia să fie invitaţi toţi actorii relevanţi din sistemul public – reprezentanţi ai instituţiilor naţionale, profesori şi elevi – din mediul privat şi din societatea civilă, care să identifice împreună cea mai bună opţiune pentru ca educaţia pentru sustenabilitate să fie introdusă în şcolile din România.

 

Semnatarii dau exemplul sistemelor de învățământ din alte țări care manifestă de ani buni o preocupare intensă pentru educația ecologică încă din primii ani de școală.

La nivel internaţional există numeroase modele de implementare a educaţiei ecologice în şcoli. Fie că este vorba de module de educaţie de sustenabilitate de sine stătătoare, incluse în curriculă ca materii obligatorii, fie că este vorba de abordări interdisciplinare structurate, în care diferite materii existente deja în curricula obligatorie sunt studiate din perspectiva dezvoltării sustenabile. Un exemplu de bună practică recent vine din Italia, ţară care a introdus în programa şcolară obligatorie tema schimbărilor climatice şi a dezvoltării durabile, care este studiată în şcolile publice, câte o oră pe săptămână, începând cu anul şcolar 2020-2021. De asemenea, Noua Zeelandă, a introdus în 2020 schimbările climatice în curriculum, într-un sistem ce vizează elevii cu vârste între 11 şi 15 ani, dar care nu va fi obligatoriu. Alte state precum Finlanda şi Suedia au integrat educaţia pentru mediu şi sustenabilitate în şcolile publice încă de acum 4 decenii” mai susțin teprezentanții elevilor ș iai ONG-urilor de mediu.

 

Pe baza experienței acestor state, semnatarii apelului enumeră și principalele beneficii pe care le-ar avea un astfel de demers. Astfel, nivelurile mai ridicate de cunoştinţe de mediu se corelează semnificativ cu un grad mai ridicat de comportament pro-mediu şi conservare. Cu cât creşte rata de conştientizare a problemelor de mediu în rândul populaţiei, cu atât sunt mai mari şansele ca oamenii să colecteze selectiv, să caute să fie eficienţi din punct de vedere energetic, să economisească apă și multe altele.

Totodată, educaţia pentru mediu construieşte cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru a aborda probleme complexe de mediu, precum şi pentru a lua măsuri pentru menţinerea unui mediu înconjurător sănătos, unei economii productive şi a unei comunităţi vibrante. Aceasta le permite elevilor să preia iniţiativa în crearea unor medii de învăţare mai prietenoase cu natura şi mai sănătoase, atât în interiorul, cât şi în afara sălilor de clasă.

Nu în ultimul rând, o astfel de disciplină sprijină procesul decizional prin cunoştinţe solide, asigurând informarea bazată pe date ştiinţifice riguroase a cetăţenilor, care vor fi pregătiţi să ia decizii esenţiale pentru a se asigura că întreaga lume dispune de resursele naturale de care depind economia şi calitatea vieţii noastre.


Categorii: Actual, Organizatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*