Epidemia ține elevii tot în online. Anunț de ultimă oră al ministrului Educației
Sorin Cîmpeanu a anunțat că nu se pune problema reluării cursurilor la clase decât după vacanța intersemestrială, iar asta numai dacă evoluția epidemiologică o va permite, dar a nu a exclus ca ulterior, elevii să recupereze materia pierdută în weekend.
S-a terminat vacanța de iarnă, iar elevii au revenit la școală, dar cursurile se desfășoară tot în online, cel puțin în următoarele trei săptămâni, până la vacanța intersemestrială. Ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat că poziția Ministerului Educației este „foarte clară: îmi doresc reluarea semestrului doi, în format clasic, din data de 8 februarie, sub rezerva analizei evoluției epidemiologice a ratei de infectare. De asemenea, trebuie să vedem disponibilitatea personalului din învățământ pentru vaccinare. Cert este că următoarele trei săptămâni se vor desfășura online, adică perioada cuprinsă între 11 ianuarie și 29 ianuarie”, a declarat ministrul Cîmpeanu, la un post central de televiziune.
Acesta a menționat că semestrul întâi „va fi finalizat online, timp în care noi culegem date din sistemul de educație. Am cerut cu termen de raportare o situație cu privire la numărul de elevi aflați în situații de risc de neîncheiere a mediei pe semestrul 1”, iar situația este așteptată în cursul zilei de astăzi.
Pe de altă parte, ministrul Educaţiei a cerut tuturor inspectoratelor şcolare judeţene şi universităţilor să întocmească o situație cu personalul care dorește să se vaccineze, până pe 15 ianuarie, la ora 16.00, acesta constituind unul dintre factorii de care se va ține seama în decizia de redeschidere a şcolilor. Vccinarea profesorilor a fost, de altfel, una dintre condițiile puse și de o mare parte a părinților elevilor, într-un sondaj privind redeschiderea unităților de învîțământ.
„Vineri, 15 ianuarie, vom avea situația cu disponibilitatea celor 340.000 de cadre didactice din sistemul național de educație, pentru vaccinare. Răspunsul nu constituie obligativitate de vaccinare. La finalul lunii ianuarie se va lua o decizie cu modul în care va începe semestrul doi”, a spus Sorin Cîmpeanu.
Importanța începerii semestrului doi în sistemul clasic este esențială „atât pentru reluarea procesului de învățâmânt, dar și pentru a putea decide acele acțiuni remediale necesare pentru combaterea pierderilor suferite de sistemul de educație, de fiecare elev în parte, în această criză sanitară. Nu excludem nici un scenariu”, a mai precizat ministrul Educației.
Sorin Cîmpeanu a menționat că nu exclude scenariul în care elevii care nu au participat la cursurile online să fie chemați la școală și în zilele de sâmbătă, odată cu reluarea cursurilor, pentru a recupera.
În aceste condiții este posibil să fie decalată perioada de încheiere a mediilor pe semestrul I pentru ca școala remedială de sâmbătă să permită recuperarea măcar parțială a materiei neînsușite de către elevi.
„Putem să prelungim perioada pentru încheierea mediilor pe semestrul 1, să o decalăm în așa fel încât să permitem derularea acestor acțiuni remediale care sunt absolut necesare. Avem nevoie de profesionalismul fiecărui cadru didactic pentru a evalua locurile în care aceste pierderi au fost înregistrate și modul de intervenție”, a declarat ministrul, menționând că „printre cele 7.203 școli nu este nici una care să spună că nu are nevoie de nici un fel de acțiune remedială. Sunt convins că fiecare profesor va trebui să se implice în aceste acțiuni remediale”.
Din păcate, aproximativ 65.000 de elevi care nu au avut posibilitatea să participe la cursurile online riscă să rămână cu mediile neîncheiate la finalul primului semestru. Sorin Cîmpeanu a susține însă că situația va fi remediată, iar „acțiunile remediale trebuie făcute peste programul specific clasei, deci este clar că trebuie să vină mai multe ore la școală. Pot însemna și ore pe parcursul zilelor de sâmbătă” și „în niciun caz, în nicio discuţie nu a rezultat anularea şi nici măcar decalarea examenelor naţionale”.
Pentru predictibilitate, ministrul a precizat că examenele naţionale trebuie să se deruleze la datele planificate, cu prezenţă fizică şi pe o tematică ce într-adevăr va trebui să fie adaptată la ceea ce s-a predat şi la ceea ce a asimilat elevul. „Ceea ce s-a predat ştim din raportări, ceea ce a asimilat elevul vei putea şti în urma unei evaluări personalizate. Pentru că există discrepanţe mari pe care trebuie să le recunoaştem, să le asumăm şi să vedem ce putem să facem mai bine pentru a diminua pierderile”, dar a admis că nu exclude niciun scenariu care va rezulta în urma analizei. „Luăm în considerare și scenariul în baza căruia dăm prioritate celor mici din grădiniță și din învățământul primar, și scenariul în baza căruia dăm prioritate zonelor cu rată de infectare mai scăzută, și scenariului în care prioritizăm elevii care vor susține examenele naționale, și scenariul în care putem deschide toate școlile din România”, a mai spus ministrul Cîmpeanu.
Potrivit Organizației „Salvați Copiii”, peste 70% dintre părinți și profesori consideră că elevii trebuie să revină în bănci cât mai curând.
Pe de altă parte, un sondaj făcut de World Vision arată că aproape 42% dintre elevi se tem că revenirea la școală va presupune un ritm alert de predare, învățare și ascultare, iar o treime dintre ei sunt îngrijorați că va fi multă materie de recuperat, în timp ce cadrele didactice se tem de golurile mari acumulate de elevi.