Eroii SMURD de la Iași, comemorați la 14 ani de la dispariție
Totodată a fost adus un omagiu membrilor echipajului de pe aeronava SMURD care s-a prăbușit în urmă cu trei ani și jumătate în Republica Moldova.
Pe 9 ianuarie 2006, un elicopter tip Eurocopter EC 135, aparținând Unității Speciale de Aviație a MAI, s-a prăbușit la o mică distanță de Aeroportul Moldova din Iași, în timpul efectuării unui zbor de verificare. Cele patru persoane aflate la bord, doi piloți, un medic și un asistent medical din cadrul SMURD Iași, și-au pierdut viața, concluziile anchetei stabilind că accidentul a fost provocat de vremea nefavorabilă, respectiv de lipsa de vizibilitate cauzată de ceață.
An de an, la data de 9 ianuarie, paramedicii de la SMURD Iași le aduc un omagiu colegilor lor care au pierit în tragicul accident –medicul Liliana Puiu, asistenta Mioara Haută, pilotul Valentin Stănescu și copilotul Augustin Toma –, la troița ridicată în memoria lor.
Așa s-a întâmplat și astăzi, când s-au împlinit 14 ani de la tragedie, timp în care echipa de salvatori de la Iași, formată din piloți și paramedici, a mai pierdut patru membri, în urma unui alt accident aviatic petrecut în 2016, în Republica Moldova. De altfel, unitatea de la Iași este singura din țară care a pierdut două echipaje în urma unor astfel de accidente.
La ceremonia de comemorare organizată astăzi au participat paramedici SMURD și piloți din cadrul Unității Speciale de Aviație, care continuă misiunile de salvare a vieții pacienților ce au nevoie de ajutorul lor. De asemenea, a mai fost prezent și prefectul de Iași, Marian Grigoraș, alături de rude și cunoscuși ai celor patru eroi care au pierit în urmă cu 14 ani.
Cu această ocazie, dr. Diana Cimpoeşu, șeful UPU-SMURD Iaşi, a declarat că „munca lor, a medicilor, asistenţilor şi piloţilor care s-au jertfit pentru SMURD Iaşi trebuie continuată şi în semn de respect pentru toţi pacienţii noştri, care, conștient sau inconştient, ajung să aibă nevoie de intervenţia noastră, terestră sau aeriană sau în Unitatea de Primiri Urgenţe. Puterea ne-o regăsim atunci când ne gândim la cum lucra Mioara, la cum vorbea Liliana, la cât de curajoşi şi plini de tenacitate erau cei doi piloţi cu care şi eu am zburat chiar în ziua dinaintea accidentului”.
Referindu-se la recentele promisiuni făcute de ministrul de Interne, care a anunțat recent că au fost reactivați patru piloți trecuți în rezervă, pentru ca aeronavele SMURD de la Iași, Craiova, Constanța și Arad să poată efectua și zboruri de noapte, dr. Diana Cimpoeșu a confirmat că „din punct de vedere al echipei medicale suntem pregătiţi să facem asta. Dacă am fost pregătiţi să reluăm zborurile după accidentul din 2006, dacă am putut să le reluăm după 2016, e adevărat că ne-a fost greu, am depăşit o barieră psihologică şi o barieră umană greu de depăşit după durerea suferită, vom reuşi, evident, să facem misiuni pe timp de noapte, atunci când toate condiţiile umane şi tehnice vor fi îndeplinite. O parte dintre piloţii care zboară la Iaşi au pregătirea necesară pentru a face zboruri de noapte, dar nefiind la nivelul ţării suficiente echipaje de piloţi care să asigure 24 de ore din 24, am decis aici la Iaşi să existe deocamdată doar echipaj pe timp de zi. Când Unitatea Specială de Aviaţie, Detaşamentul SMURD va avea multe echipaje de piloţi, astfel încât vor putea trimite şi la Iaşi, vom asigura zboruri 24 de ore din 24”.