Jumătate dintre farmacii nu s-au înscris încă în Sistemul național de verificare a medicamentelor

30 iulie 2019 | 0 comentarii |

Sistemul a devenit operațional de aproape o jumătate de an, însă medicamentele serializare aflate pe piață nu pot fi verificate decât în mică proporție, din cauza acestei situații.

 

Din data de 9 februarie a acestui an, în România a devenit operațional sistemul național de verificare a medicamentelor, scopul acestuia fiindal cărui scop este prevenirea pătrunderii pe piață autohtonă a medicamentelor falsificate. Deși la momentul respectiv au existat informații false conform cărora implementarea acestui sistem ar însemna interzicerea vânzării de medicamente „la bucată”, autoritățile au dat asigurări că acest  lucru nu se va întâmpla, iar medicamentele se vor vinde în farmacii ca și până acum, doar că ambalajele vor fi scanate la momentul vânzării, pentru ca farmaciști să se asigure ca este vorba de un produs nefalsificat.

De la momentul operaționalizării sistemului, producătorii de medicamente au început să inscripționeze ambalajele cu codurile speciale de autentificare, farmaciile având obligația de a se înregistra în acest sistem, pentru ca apoi să scaneze medicamentele vândute către pacienți.

Se pare însă că nici la jumătate de an de la operaționalizarea sistemului, lucrurile nu merg așa cum ar trebui, întrucât circa jumătate dintre farmaciile existente în țară nu s-au înregistrat încă, așa că nu pot verifica autenticitatea medicamentelor vândute, chiar dacă acestea sunt inscripționate cu codul special de validare.

Acest aspect a fost adus în atenție de Dan Zaharescu, preşedintele Organizaţiei de Serializare a Medicamentelor din România (OSMR), cu ocazia unei dezbateri pe marginea unor proiecte legislative referitoare la acest aspect.

 

Dan Zaharescu

Conform declarațiilor acestuia, aproximativ 5.000 din cele 10.000 de farmacii din România sunt înregistrate la acest moment în sistem, iar una dintre cauzele acestei neglijențe este aceea că directiva privind implementarea sistemului în România nu a inclus și sancțiuni. Dan Zaharescu a mai precizat că proiectul de ordonanță propus de autorități privind stabilirea unor sancțiuni în acest sens, trebuie complet regândit. „Este un act normativ pentru care OSMR a insistat foarte mult să fie elaborat, înainte de intrarea în vigoare a Directivei medicamentelor falsificate, adică înainte de data de 9 februarie 2019. Din păcate, suntem în la sfârșitul lui iulie şi perspectivele ca anumite lucruri să intre în vigoare şi, mai ales, anumite aspecte care sunt menţionate ca având caracter retroactiv – şi mă refer aici la sancţiuni – fac imposibilă aplicarea anumitor prevederi care sunt menţionate în acest act normativ. Noi am insistat foarte mult asupra acestui act normativ, deoarece Directiva medicamentelor falsificate, atunci când a fost transpusă în legislaţia din România, a fost transpusă fără sancţiuni şi ştim foarte bine că un act normativ care nu are şi sancţiunile alături ridică o serie întreagă de dificultăţi în implementarea lui. Şi, într-adevăr, astăzi, deşi trebuia să fie toate farmaciile înregistrate în sistem, din 10.000 de farmacii, cât sunt scriptic înregistrate la Ministerul Sănătăţii, avem undeva în jurul a 5.000 înregistrate. Dar, în mod normal, directiva prevedea ca toată lumea să fie funcţională, operaţională de la 9 februarie”, a declarat acesta.

 

Sancțiunile prevăzute în actul normativ variază de la 50.000 la 100.000 de lei, iar președintele OSMR spune că valoarea acestora este foarte mare, disproporționată în raport cu scopul propus. Astfel, o sancțiune de 100.000 de lei s-ar dovedi falimentară pentru multe farmacii, fiind sinonimă cu închiderea acestora. Dan Zaharescu a precizat că nu acesta este scopul urmărit, ci determinarea administratorilor să se înscrie în sistemul de verificare a medicamentelor. „Imaginaţi-vă ce ar însemna ca un agent economic, o farmacie sau un spital, să primească sancţiuni de până la 100.000 de lei. Practic, astfel de sancţiuni ar pune pe butuci orice fel de agent economic. Nu există niciun fel de măsuri de prevenţie sau în spiritul legii prevenţiei, aşa cum ar fi fost ea gândită. O abatere sau o disfuncţionalitate trebuie să fie mai întâi identificată, să existe o procedură pentru rezolvarea ei şi, mai apoi, să vorbim de perspectiva sancţionării, dacă agentul economic nu se conformează”, a explicat acesta.

La rândul lor, reprezentanții farmaciilor independente, care au participat la dezbatere, au precizat că sancțiunile propuse sunt foarte mari, mai ales în condițiile în care sistemul nu este încă pe deplin funcțional, existând numeroase situații în care acesta se blochează. „Salutăm intenţia ministerului de a face procesul serializării unul funcţional şi viabil, însă ne-am fi dorit ca acest proces de sancţionare să vină după ce sistemul chiar era funcţional, pentru că în acest moment lucrurile nu funcţionează cum trebuie şi asta se vede la nivelul farmaciilor, unde se blochează foarte mult sistemul”, a precizat în acest sens Sânziana Mardare, care a reprezentat, la dezbatere, Asociaţia Farmaciilor Independente.

 


Adaugati un comentariu


 

*