Pandemia a favorizat dezvoltarea unei noi forme de autism

26 mai 2021 | 0 comentarii |

Specialiștii vorbesc de o creștere a numărului de cazuri de autism virtual, determinat de interacțiunea prelungită cu ecranele calculatoarelor, telefoanelor și tabletelor.

 

Specialiștii din cadrul Asociației pentru Sănătate Mintală a Copilului atrag atenția asupra numărului tot mai mare de copii cu întârzieri în dezvoltarea psihică și a limbajului, cu deficit de atenție, hiperactivitate și tulburări de comportament, înregistrat de la debutul pandemiei. Psihologul Marius Zamfir, președintle asociației, spune că numărul acestor cazuri a crescut în ultimul an cu aproximativ 34%, iar în multe situații, tulburările au fost determinate de supraexpunerea copiilor la ecranele telefoanelor, tabletelor sau calculatoarelor. Specialiștii spun că această expunere prelungită determină o formă aparte de autism, pe care au denumit-o „autism virtual”, și care este tot mai des întâlnită în ultima vreme.

În autismul clasic, există niște mecanisme defecte în tot ce înseamnă procesul de creare a sinapselor. Sunt tulburările genetice în care se creează sinapsele, dar nu în cantitatea care trebuie. Sunt tulburări metabolice sau alergii la anumite alimente și organismul copilului, exact în perioada în care ar trebui să creeze sinapse nu știe să transforme alimentele în substanțe nutritive pentru crearea sinapselor. Sunt și tulburări neurologice, când creierul nu s-a oxigenat cum trebuie într-o anumită etapă a vieții și-atunci apar niște disfuncții la nivel cerebral. În autismul virtual, unul dintre mecanismele de dezvoltare funcțională, mecanismele de învățare, bazate de fapt pe atenție și pe motivație se blochează și copilul nu mai poate învăța cum trebuie din mediu” a explicat psihologul Marius Zamfir, cela care a lansat acest termen.

 

Marius Zamfir

Acesta a derulat și un studiu referitor la autismul virtual, întins pe durata a cinci ani, în urma căruia a constatat că acei copii care dezvoltă o astfel de afecțiune au șanse de recuperare de 4-5 ori mai mari, decât cei cu autism clasic.

Ambele forme  au aceste comportamente de tip autist, ambele sunt de fapt niște tulburări de neuroconectivitate, dar în autismul virtual nu a fost ceva defect. Sinapsele nu s-au creat pentru că acel copil nu a primit stimulare senzorie, motorie și socio-afectivă în primii doi ani de zile, pentru că a avut o supraexpunere la tot ce înseamnă ecran. Este important ca persoana care pune această etichetă de autism virtual să fie un psiholog clinician, un psihoterapeut, un logoped, cineva care are o experiență destul de mare în recuperarea copiilor cu autism, să știe cum se recuperează în general copiii cu autism”, a mai precizat psihologul.

 

Deși autismul virtual a fost identificat în urmă cu mai mulți ani, numărul cazurilor a început să crească odată cu apariția pandemiei, iar Marius Zamfir consideră că acest trend va continua și în perioada următoare. Acesta spune că în clinica în care lucrează a ajuns să evalueze zilnic cel puțin un copil cu o astfel de formă de autism, ceea ce este foarte mult, în opinia sa. Astfel, dacă în România se diagnostichează anual aproximativ 1.000 de copii cu autism, circa 20% dintre ei sunt cu autism virtual.

Acești copii întrunesc, de cele mai multe ori, toate comportamentele pentru a putea pune diagnosticul de tulburare de spectru autist, dar autismul virtual nu se regăsește încă în manualele de diagnosticare nici cel american, nici cel european. Ar trebui cumva să se facă o diferențiere între copilul cu autism clasic și autism virtual, pentru că acești copii cu autism virtual chiar au un potențial de recuperare foarte bun. Dacă se confirmă autismul virtual, mergem undeva chiar spre 90% recuperare față de posibilitatea de recuperare în autismul clasic de undeva între 48-50%” a mai declarat președintele Asociației pentru Sănătate Mintală a Copilului.

 


Categorii: Actual, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*