Măsurile pentru prevenirea infecțiilor cu SARS-CoV-2 în centrele de dializă, aplicabile și anul viitor
Actualul ordin de ministru care reglementează aceste măsuri expiră la 31 decembrie, însă valabilitatea sa a fost prelungită până la aceeași dată a lui 2021.
În luna iulie a acestui an au intrat în vigoare prevederile unui ordin al ministrului sănătății prin care s-au stabilit măsurile pentru prevenirea riscului de infectare cu virusul SARS-CoV-2 în centrele de dializă din România, ce vizează atât pacienții, cât și personalul medical. Documentul legislativ a fost elaborat la solicitarea unor furnizori privați de servicii de dializă precum B. Braun, Diaverum și Fresenius Nephrocare.
Documentul legislativ era valabil până la data de 31 decembrie a acestui an, însă din cauză că pericolul reprezentat de noul coronavirus încă persistă, se impune ca măsurile preventive să fie menținute și după această dată.
Astfel, cei trei furnizori privați au făcut o nouă notificare, în urma căreia valabilitatea ordinului emis în iulie a fost prelungită pe tot parcursul anului viitor. În referatul de aprobare a ordinului inițial se arată că „având în vedere riscul mare de infectare cu virusul SARS- CoV-2, pe perioada pandemiei, transferul temporar al bolnavilor dializaţi dintr-o unitate în alta se poate face pe o perioadă de până la 12 săptămani, cu posiblitatea de prelungire automată pe toată perioada stării de alertă, dar și în intervalul de timp următor, atât timp cât vor mai apărea cazuri pozitive la dializați sau personalul medical și auxiliar din unitățile de dializă”.
Documentul mai permite centrelor de dializă să funcționeze temporar sub normativul de personal prevăzut, în cazul în care apar situații de deficit datorate îmbolnăvirilor în rândul personalului medical. „În situația excepțională în care, în contextul epidemiologic, vor surveni situații cu deficit major de personal medical calificat, unitățile de dializă afectate vor putea funcționa, temporar, sub normativul de personal prevăzut în prezent. Centrele de dializă vor funcționa cu program de lucru prelungit, astfel încât să se poată asigura funcționarea unității, iar supravegherea ședințelor de dializă de către medic se va putea face prin vizită săptămânală în unitatea respectivă, sau prin telemuncă” – se menționează în documentul legislativ.
În cazurile de deficit major de personal, dacă medicul nefrolog se află în izolare la domiciliu, ședințele de dializă se pot realiza prin monitorizarea la distanță a pacienților, prin desfășurarea activității de telemuncă.
Pentru o astfel de activitate este nevoie și ca medicul să își dea acordul, iar dacă acesta va lucra de la domiciliu în perioada izolării, nu mai poate beneficia de concediu medical pentru această perioadă.
Se mențin și măsurile referitoare la situațiile în care poate apărea deficit de asistenți medicali, caz în care activitatea se poate realiza și cu un număr mai mic de asistenți pe tură decât cel prevăzut în mod normal, respectiv un post la cinci aparate. Centrele respective urmează să funcționeze după un program prelungit, astfel încât să se poată asigura funcționarea unității, în condițiile în care sunt necesare măsuri de dezinfecție după fiecare ședință de dializă.
Totodată, pentru reducerea riscului de infectare cu noul coronavirus, controlul personalului medical care lucrează în centrele de dializă se va realiza după un program bine stabilit, după cum urmează: trimestrial – exudatul faringian, semestrial – prezenţa AgHBs, anticorpi anti-HB, anti-HC, RBW, examenul de urină şi transaminazele, anual – anticorpi anti-HIV.
În cazuri excepționale, durata ședinței de dializă poate scădea până la 3,5 ore, iar frecvența sesiunilor de hemodializă de la trei ședințe la două ședințe pe săptămână, doar la pacienții care pot tolera un astfel de regim.