Topul nevoilor vârstnicilor din România

5 noiembrie 2020 | 0 comentarii |

Acesta a fost realizat de Fundația Regală Margareta a României, după cinci ani de funcţionare a programului social Telefonul Vârstnicului.

 

Programul social Telefonul Vârstnicului a împlinit cinci ani de la lansare, prilej de sărbătoare dar și de bilanț. Cu această ocazie, Fundația Regală Margareta a României, care a avut inițiativa lansării acestui serviciu și se ocupă de proiect și în prezent, a realizat un top al nevoilor vârstnicilor din România, pe baza solicitărilor primite din partea apelanților pe parcursul celor cinci ani de activitate a Telefonului Vârstnicului.

Cea mai acută nevoie a vârstnicilor s-a dovedit a fi informarea, cei mai mulți apelanți solicitând diferite informații utile. Urmează nevoia de sprijin și de îngrijire, iar pe locul al treilea în top se află nevoia de sprijin material și financiar. Pe locul următor se situează nevoia de sprijin emoțional, urmată de nevoia de a fi activ și de participare socială. „În urma analizării datelor colectate pe parcursul celor cinci ani, reiese că dinamica problemelor şi a situaţiilor de viaţă cu care se confruntă vârstnicii nu a prezentat modificări semnificative. Acest lucru este datorat în mare parte unei lipse acute de dezvoltare a serviciilor sociale, publice sau private, destinate persoanelor vârstnice. Principalul motiv pentru care seniorii apelează linia telefonică este nevoia de informaţii utile, cauzată atât de fenomenele sociale de izolare, marginalizare şi discriminare a vârstnicilor, dar şi de incapacitatea acestora de a se adapta la noile tehnologii de comunicare” – se arată într-un comunicat al Fundației.

 

În ceea ce priveşte nevoia de îngrijire şi sprijin practic, aceasta este exprimată prin solicitări specifice legate de informaţii şi asistenţă medicală, supraveghere specializată, referinţe despre cămine pentru vârstnici şi procedura de instituţionalizare. 48% dintre cei care şi-au exprimat aceste nevoi au vârsta cuprinsă între 70 şi 90 de ani.

Nevoia de sprijin emoţional este determinată de singurătatea şi izolarea socială pe care mulţi vârstnici o resimt, chiar dacă unii dintre ei nu locuiesc singuri. Statisticile arată că 45% dintre apelanţii liniei telefonice locuiesc singuri, 22% locuiesc cu partenerul, 6% cu copiii sau cu nepoţii, iar 1% au declarat că se află într-un cămin pentru vârstnici.

Ca răspuns la problema singurătăţii, Telefonul Vârstnicului oferă servicii proprii de reapelare săptămânală sau de redirecţionare către organizaţii partenere. În contextul pandemiei, echipa de specialişti de la Telefonul Vârstnicului oferă și consiliere psihologică şi sprijin emoţional persoanelor vârstnice care se confruntă cu stări de anxietate sau depresie, accentuate de starea de izolare.

 

În ceea ce privește analiza activități serviciului pe parcursul acestui an, se consemnează un număr dublu de apelanți față de anul precedent. „În perioada stării de urgenţă cauzată de pandemia de Covid-19, serviciul social a înregistrat, zilnic, un număr dublu de interacţiuni, comparativ cu perioada anterioară – peste 3.000 de apeluri şi 900 de apelanţi unici. În contextul pandemiei, solicitările de sprijin material şi financiar s-au intensificat şi au plasat această nevoie înaintea celei pentru sprijin emoţional. Cu toate acestea, odată cu ridicarea stării de urgenţă, problemele vârstnicilor au revenit la forma lor anterioară” – se mai arată în comunicat.

Din luna martie până în prezent au fost înregistrate 707 solicitări pentru sprijin financiar şi material, cele mai multe în Bucureşti şi regiunea Muntenia. Apelanții au fost îndrumaţi spre servicii de asistenţă socială din comunitate, operate de direcțiile de asistență socială  sau ONG-uri, pentru a primi diverse tipuri de ajutor.

Dintre cei 9.500 de apelanţi unici care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2020, 44% locuiesc în Bucureşti, 31% în mediul rural şi mic urban, iar 27% fac parte din categoria de vârstă 70-80 de ani. Serviciul poate fi apelat gratuit la numărul 0800 460 001.

 


Categorii: Actual, Organizatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*