Pandemia a „înroșit firul” Telefonului Vârstnicului

8 februarie 2021 | 0 comentarii |

Pe parcursul anului trecut s-au înregistrat cele mai multe apeluri de la înființarea serviciului, aproape de trei ori mai multe decât în 2019.

 

Este deja cunoscut faptul că bătrânii reprezintă una dintre categoriile cele mai afectate de criza provocată de pandemie, atât prin prisma faptului că fac parte din categoriile vulnerabile în cazul infectării cu noul coronavirus cât și a nevoilor speciale pe care le au și de care au fost privați în această perioadă.

În aceste condiții, nu este de mirare că în 2020 a fost înregistrat cel mai mare număr de apeluri la Telefonul Vârstnicului, de la înființarea serviciului. Este vorba de 16.673 de apeluri – aproape de trei ori mai mult față de anul 2019 – venite din partea a 3.424 de bătrâni care au beneficiat de consiliere, îndrumare, informare și sprijin material sau emoţional.

Cum era de așteptat, o „explozie” a numărului de apeluri a fost înregistrată în perioada stării de urgență, când au fost primite de cinci ori mai multe apeluri decât în perioada similară a anului precedent.

Pe primul loc în topul nevoilor exprimate de vârstnici anul trecut, s-a aflat nevoia de informaţii utile care nu sunt accesibile tuturor, fie din cauza izolării, fie din lipsa abilităţilor de a utiliza noile tehnologii de comunicare. Dintre apelanți, 1.078 au solicitat informaţii şi contacte relevante pentru situaţiile individuale, oferite de echipa specializată de asistenţi sociali care deservesc linia specială.

 

Din păcate, a crescut mult numărul celor care au sunat la Telefonul Vârstnicului pentru a solicita sprijin material sau financiar, situație înregistrată în special după declanșarea pandemiei.

Au fost primite 1.066 de astfel de solicitări, iar bătrânii au fost îndrumați către servicii de asistenţă socială din comunitate, operate de DGASPC-uri sau ONG-uri, pentru a primi din partea lor un ajutor particularizat şi constant.

Totodată, Fundaţia Regală Margareta a României, care derulează proiectul, a soluţionat o parte dintre aceste solicitări cu ajutorul unor sponsori.

Pe locul trei în topul necesităţilor vârstnicilor s-a aflat, anul trecut, nevoia de îngrijire şi sprijin practic la domiciliu. Pentru 668 dintre apelanţi, echipa a furnizat informaţii despre serviciile de asistenţă medicală ori supraveghere specializată disponibile, dar şi referinţe despre cămine pentru vârstnici şi proceduri de instituţionalizare.

 

Din cauza izolării sociale impuse de noile condiţii socio-sanitare, sentimentele de singurătate, anxietate sau depresie, trăite de un număr mare de vârstnici, s-au adâncit. Acesta a reprezentat unul dintre motivele pentru care aceștia au apelat linia telefonică, în căutarea de sprijin emoţional. Ca soluţie la această nevoie, Telefonul Vârstnicului a oferit, prin asistenţii sociali şi psihologi voluntari, consiliere psihologică şi sprijin emoţional celor care sunt înscrişi în serviciul de reapelare săptămânală, ori a redirecţionat vârstnicii către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea apelanţilor. Pentru cei care îşi exprimă nevoia de a fi activi şi dorința de participare socială, acest serviciu propune în continuare acţiuni de voluntariat în comunitate şi participarea la activităţile organizate în cluburile de seniori. Pentru 95 de vârstnici, relaţionarea şi socializarea este în continuare posibilă datorită faptului că programe precum Centrul Comunitar Generaţii, Centrul pentru seniori al Municipiului Bucureşti, Asociaţia Niciodată Singur şi-au adaptat activităţile în mediul on-line.

Telefonul Vârstnicului rămâne în continuare singura linie telefonică gratuită şi confidenţială dedicată persoanelor vârstnice, accesibilă la nivel naţional. Serviciul poate fi apelat la numărul 0800 460 001, de luni până vineri, între orele 08.00 – 20.00 şi sâmbăta între 08.00 – 16.00.

 


Adaugati un comentariu


 

*