Consorțiul Universitaria solicită de urgență cadru legislativ pentru accesul în universități pe baza certificatului digital

26 octombrie 2021 | 0 comentarii |

Consorțiul reunește 9 dintre cele mai importante universități din România, ai căror reprezentanți au participat la o reuniune în cadrul căreia au fost stabilite mai multe măsuri ce vizează mediul universitar.

 

Nouă dintre cele mai importante instituții de învățământ superior din România, reunite în cadrul Consorțiului Universitaria solicită autorităților asigurarea unui cadru legislativ care să le permită introducerea măsurii impunerii certificatului digital pentru accesul în universități. Solicitarea vine după ce Consiliul Național al Rectorilor a propus o măsură similară, în condițiile în care studenții care erau nemulțumiți de faptul că trebuie să prezinte certificat digital pentru a avea acces la cursuri au amenințat că vor ataca în instanță această decizie.

Astfel, reprezentanții universităților au ajuns la concluzia că este nevoie de implementarea în regim de urgență a unui cadru legal care să reglementeze accesul în aceste instituții pe baza certificatului digital.

Din consorțiul Universitaria, care a adresat această solicitare, fac parte Academia de Studii Economice din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara, în calitate de membri, iar în calitate de membri asociați, Universitatea din Craiova, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Ovidius” din Constanța și Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați.

Reprezentanții celor nouă universități spun că demersul lor este susținut și de majoritatea studenților și este esențial pentru continuarea cursurilor în regim normal, fără riscul apariției unor focare de Covid-19.

 

Chiar dacă li s-a oferit autonomie, pe baza căreia pot lua decizii punctuale, Consorțiul Universitaria susține că este e nevoie de un cadru legal care să permită universităților să extindă regimul de predare online și hibrid după încheierea pandemiei. „Având în vedere experiența acumulată în ultimii doi ani universitari, bazată pe desfășurarea preponderent online a activităților în contextul situației pandemice prelungite, solicităm Ministerului Educației crearea cadrului legislativ prin care universitățile să poată decide, pentru anumite domenii de studii și activități didactice, organizarea procesului educațional în regim on-line/hibrid și după încheierea pandemiei și ridicarea stării de alertă pe teritoriul României, în baza unor standarde elaborate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior. Este incontestabilă schimbarea paradigmei educaționale și faptul că ea constituie o provocare majoră la adresa cadrului regulamentar universitar, care trebuie să o susțină”, se arată într-un comunicat remis după o întâlnire la care au participat reprezentanții celor nouă universități.

 

Cu această ocazie, au fost stabilite și alte măsuri care trebuie implementate la nivelul instituțiilor de învățământ superior și care au fost, de asemenea, prezentate autorităților. Printre altele, se solicită Ministerului Educației creșterea cuantumului burselor doctorale și postdoctorale, pentru atragerea și motivarea tinerilor cercetători și înființarea în acest sens a unui fond special destinat granturilor postdoctorale prin schimburi la nivelul universităților componente sau partenere ale consorțiului. Totodată, se cere extinderea categoriilor de cheltuieli eligibile, care să permită dezvoltarea infrastructurii de cercetare, precum și permanentizarea finanțării și asigurarea unei predictibilități pentru următorii ani.

Adoptarea unor reglementări la nivel național și la cel al universităților, care „să susțină creșterea nivelului de digitalizare a activităților didactice, cum ar fi implementarea pedagogiilor inovative bazate pe tehnologii moderne precum inteligența artificială și bazele de cunoștințe automatizate; utilizarea metodelor de testare de tip open-book, bazate pe inteligența artificială, cu detectarea automată a cazurilor de fraudă și realizarea de conținut educațional digital folosind sisteme de grafică 3D”, este o altă solicitare a celor 9 universități ce reunesc 42,43% din numărul de studenți și 32,38% din cadrele didactice titulare la nivel național.

 


Adaugati un comentariu


 

*