Copiii cu autism, ajutați să se integreze în mediul școlar

14 noiembrie 2017 | 0 comentarii |

Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA) desfășoară un program în cadrul căruia sunt simulate orele de curs la școală sau la grădiniță, terapeuții jucând rolul cadrelor didactice.

 

Una dintre organizațiile care s-a remarcat de-a lungul timpului prin acțiunile și programele desfășurate în sprijinul copiilor cu autism a anunțat demararea unui nou proiect. Acesta vizează integrarea a 50 de copii cu tulburări comportamentale și din spectrul autist în sistemul educaţional de masă. ATCA desfășoară acest program cu susținerea fundației Telus International Romania Community Board, având în vedere faptul că ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi, şcolarizaţi în învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36%, iar mulți dintre acești copii au dificultăți de integrare în mediul școlar.

Proiectul constă în simularea orelor de curs la școală sau la grădiniță, terapeuții ATCA jucând rolul educatorilor, cei 50 de copii incluși în program fiind elevi. În cadrul acestor simulări, copiii sunt pregătiţi pentru activităţi specifice cadrului educaţional normal, lucrează la tablă, fac fişe, lucru manual, trec prin jocuri de rol, spun poveşti, recită poezii și sunt angrenați în alte activități similare celor desfăsurate în unitățile de învățământ. Pentru fiecare grup, terapeuții pregătesc o curriculă aparte, bazată pe programa şcolară, pe care o adaptează nevoilor copiilor înscrişi în program.

 

Anca Dumitrescu

La activități nu iau parte doar copiii și terapeuții, ci sunt încurajați să participe și părinții, împreună cu profesorii, pentru a putea să înțeleagă mai bine nevoile sociale şi emoţionale ale copiilor, se menționează într-un comunicat al asociatiei.

Psihologul Anca Dumitrescu, președintele ATCA, a declarat, referindu-se la acest nou proiect, că acești „copii, cu tulburări din spectrul autist, se pot lovi de multe dificultăţi când intră în contact cu colegii de la şcoală sau cu profesorii pentru că au nevoi diferite, interacţionează şi reacţionează altfel în comparaţie cu colegii lor. De aceea, am iniţiat un program prin care cei mici sunt pregătiţi, printr-o suită de activităţi de tip after-school, să facă faţă provocărilor din sistemul educaţional normal. În plus, toate persoanele relevante din viaţa copiilor, în cazul de faţă părinţii şi cadrele didactice, învaţă să colaboreze eficient pentru ca şcolarii să nu treacă prin experienţe care, în loc să îi ajute să se dezvolte, să le provoace inhibiţii sociale suplimentare”.

 

Reprezentanții asociației arată că, la nivelul anului 2015, în învăţământul de masă erau integraţi 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special erau 14.859, iar la domiciliu erau şcolarizaţi alţi 1.083 de copii (potrivit unui studiu al Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopție). Din păcate, până la acest moment nu a fost întocmită o statistică oficială privind numărul copiilor cu dizabilităţi specifice spectrului autist care urmează diferite forme de învățământ.

În România, integrarea în școală a unui copil cu autism sau alte dificultăți de dezvoltare constituie, încă, o adevărată provocare. Chiar dacă părinții fac eforturi pentru recuperarea copiilor lor și mulți dintre aceștia dobândesc abilități de adaptare importante, ei au nevoie să fie ajutați să depșească dificultățile pe care le întâmpină în continuare din cauza etichetării, reticenței acceptării și includerii în colectivitate.

În ultimii 9 ani, terapeuții ATCA au consiliat peste 1.000 de cadre didactice și părinți prin intermediul unor programe menite să faciliteze interacțiunile cu copiii cu tulburări din spectrul autist.

 


Categorii: Actual, Asociatii, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*