Registrul Național de Transplant ar putea trece în custodia STS

Anunțul a fost făcut de Sorina Pintea în cadrul unei conferințe de presă, în care a abordat și alte subiecte de actualitate din domeniul Sănătății.

 

Sorina Pintea

În contextul organizării de către România a unei serii de manifestări dedicate Săptămânii Sănătății Digitale, care au loc într-o perioadă în care platforma informatică a asigurărilor de sănătate dă din nou rateuri ce îngreunează activitatea medicilor de familie, ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a organizat ieri o conferință de presă, în cadrul căreia s-a referit și la problemele ce țin de sistemul informatic din sănătate.

O problemă ce a reținut atenția a fost cea referitoare la decizia de a trece gestionarea Registrului Național de Transplant (RNT) în seama Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), în condițiile în care în ultima vreme, în spațiul public au apărut informații că aceste date ar intra pe mâinile unei companii private.

Propunerea a fost făcută marți, de ministrul Sănătății, în cadrul consiliului științific al Agenției Naționale de Transplant și a fost aprobată de reprezentanții acestui for. A fost prima întrunire a consiliului științific al ANT în noua formulă, formată din 16 profesioniști în domeniul transplantului și directorul agenției, principala temă discutată fiind criteriile de repartizare a organelor pentru transplant. În acest context, ministrul a înaintat și propunerea trecerii serverelor și a softului Registrului Național de Transplant în custodia STS, „ca să nu mai existe nicio discuţie vis-a-vis de SRL-urile care gestionează aceste lucruri”.

În plus, mai spune ministrul, în acest fel va exista o mai bună gestionare a criteriilor după care sunt alocate organele pentru transplant. „Publicarea criteriilor de alocare pe site, pentru mine, este esenţială. Criteriul urgenţei primează. Aceste criterii de alocare în ceea ce priveşte registrul, am optat să fie preluate de STS; vom avea o discuţie în acest sens”, a subliniat ministrul, în cadrul conferinței de presă.

 

Pe de altă parte, referindu-se la problemele semnalate de medicii de familie în legătură cu funcționarea platformei informatice a CNAS, Sorina Pintea s-a spălat pe nâini, precizând că gestionarea acestui sistem nu intră în sarcina Ministerului Sănătății, ci în cea a Casei de Asigurări de Sănătate. Ba chiar le-a dat dreptate medicilor nemulțumiți, admițând că din 2012, acestui sistem i s-au adus o serie de modificări, fără a se ține cont de mai multe aspecte, cel mai important dintre acestea fiind numărul mare de utilizatori.

De altfel, funcționarea defectuoasă a acestui sistem a fost și unul din motivele principale pentru care ministrul a decis schimbarea conducerii CNAS, a mai spus Sorina Pintea. „Ministerul Sănătății nu a contractat, nu a plătit şi nu gestionează sistemul. Sistemul este gestionat de CNAS. În mare măsură, dau dreptate medicilor de familie, pentru că eu sunt în legătură directă cu câţiva dintre ei şi de fiecare dată, în fiecare zi, îmi aduc la cunoştinţă ceea ce se întâmplă. De altfel, de aceea am şi luat decizia schimbării conducerii casei, am luat decizia verificării acestui sistem încă de acum câteva luni. Au fost pregătiţi oameni pe bani grei ca să poată administra acest sistem din interior, dar care nu se pricep. Nu s-a ţinut cont de numărul mare de utilizatori, în acelaşi timp, nu s-a ţinut cont de anumite aspecte. Pe de altă parte, s-au risipit bani pe pregătirea unor persoane care să menteneze sistemul şi care nu se pricep, nu au fost pregătiţi corespunzător. Lucrurile acestea nu se pot rezolva de pe o zi pe alta”, a declarat Sorina Pintea. Din această cauză, una dintre primele decizii anunțate de Răzvan Vulcănescu, proaspăt reinvestit președinte al CNAS, a fost angajarea a șase IT-iști, plătiți cu 5.000 de euro pe lună, pentru a se ocupa de administrarea sistemului informatic.

 

În cadrul aceleiași conferințe de presă, ministrul a răspuns și unor acuzații lansate recent în spațiul public, conform cărora ar fi fost blocate posturile în sistemul sanitar, deși multe unități se confruntă cu o criză de personal. Sorina Pintea a negat acest lucru, spune că nu există posturi blocate, iar toate posturile vacante pot fi scoase oricând la concurs.

Trecând peste lipsa de specialiști și ignorând faptul că multe spitale organizează concurs de nenumărate ori până când reușesc să găsească un medic dispus să ocupe unul dintre aceste posturi, managerul a afirmat că aceste posturi nu sunt ocupate de multă vreme din cauza incompetenței unor manageri care nu au organizat concurs pentru ele. Ministrul a menționat chiar situații în care unii dintre ei i-ar fi spus că nu au organizat concursuri de angajare pentru ca nu au fost „lăsați” de directorii financiari.

Anul trecut funcţiona regula doi la unu pentru spitalele din subordinea Ministerului Sănătăţii, dar nu pentru spitalele din subordinea autorităţilor locale; anul acesta nu mai există această regulă, deci atâta vreme cât un post este vacantat, având în vedere că bugetele sunt aprobate, posturile se pot scoate la concurs. Am întâlnit manageri care mi-au spus că nu-i lasă directorii financiari… Repet, ministrul nu poate acoperi incompetenţa unora şi nici nu cred că este în fişa postului unui ministru acest lucru. Avem cadrul legal, avem buget şi lucrurile nu se respectă”, a mai precizat Sorina Pintea în această privință.

 

In alt subiect abordat în cadrul conferinței a fost legat de reorganizarea sistemului de transfuzii, ministrul anunțând că un proiect legislativ în acest sens a fost lansat în dezbatere publică, acesta incluzând prevederi referitoare la crearea cadrului legal pentru implementarea unui sistem informatic, precum și a directivelor europene în domeniu. „Schimbările preconizate se referă la implementarea cerinţelor directivelor europene, la crearea cadrului legal pentru dezvoltarea şi implementarea unui sistem informatic care să asigure trasabilitate de la venă la venă, la asigurarea creşterii nivelului de securitate transfuzională, asigurarea utilizării optime şi raţionale a tratamentului transfuzional, organizarea unui sistem naţional de hemovigilenţă funcţional, precum şi alte lucruri care vor duce la îmbunătăţirea activităţii de transfuzie sangvină” a detaliat ministrul.

Aceasta a mai anunțat că, în cursul zilei de ieri, a fost publicat în Monitorul Oficial ordinul ministerial referitor la exercitarea profesiilor de medic stomatolog și de farmacist, atât în unitățile sistemului public, cât și în sistemul privat, iar în perioada următoare vor fi lansate în dezbatere publică Legea profesiilor medicale şi metodologia de organizare a concursurilor pentru medici şi personalul medical.

Tot în ședința de guvern de ieri a fost adoptată și ordonanța de urgență pentru implementarea unor activităţi necesare aprobării substanţelor active biocide și a autorizării produselor biocide. Aceasta reglementează tarifele pentru derularea activităţilor de autorizare naţională a produselor biocide si evaluare a substanţelor active biocide, ca urmare a desemnării României de către Comisia Europeană ca stat membru raportor privind autorizarea națională a produselor biocide și stabilește cadrul legal pentru autorizarea instituțiilor responsabile de derularea activitaţilor de autorizare.

 


Categorii: Actual, Autoritati, Stiri

Adaugati un comentariu


 

*