Reguli mai stricte la autorizarea azilelor de bătrâni și a centrelor pentru persoane cu handicap

4 ianuarie 2024 | 0 comentarii |

Ca urmare a scandalului azilelor „groazei” în care anul trecut s-au descoperit bunici flămânzi, neîngrijiți și umiliți, Ministerul Sănătății a stabilit noi condiții pe care trebuie să le îndeplinească centrele rezidențiale pentru a putea fi autorizate.

 

Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un centru rezidențial în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare și sancțiunile ce vor fi aplicate pentru nerespectarea lor pentru nerespectarea lor au fost stabilite într-un Ordin elaborat de Ministerul Sănătății, lansat în transparență decizională, la sfârșitul anului trecut.

Proiectul se referă la furnizorii de servicii sociale, din sectorul public şi privat, care acordă servicii de cazare și servicii de îngrijire personală pentru persoanele vârstnice, persoanele adulte cu dizabilităţi şi bolnavii cronici în centre rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă medico-socială pentru persoane vârstnice, bolnavi cronici în fază terminală, cămine pentru persoane vârstnice, centre rezidenţiale pentru persoane adulte cu handicap și pentru alte categorii de persoane în situaţie de dependenţă.

Pentru a fi autorizat, un centru rezidențial din categoria celor menționate trebuie să dispună de sector de primire, sector de cazare, spațiu pentru servicii de asistență medicală și îngrijiri medicale, sector destinat activităților social-culturale, bloc alimentar, sector destinat activităților gospodărești, sector destinat activităților administrative, spații anexe pentru personal și spații tehnico-utilitare și să dispună de o zonă de protecţie sanitară de minimum 15 metri faţă de clădirile de locuit din vecinătate.

 

Proiectul prevede norme stricte pentru sectorul de cazare, fiecare dormitor urmând să aibă cel puţin 13,5 metri pătrați pentru un beneficiar sau 16 mp în cazul beneficiarilor care utilizează un fotoliu rulant /scaun rulant.

În plus, fiecare dormitor poate avea cel mult 3 paturi și trebuie să dispună de culoare de minimum 1,20 m lăţime, fără trepte sau denivelări, care să permită deplasarea cu scaunul rulant, precum și de grup sanitar propriu, dotat cu baie/duş, adaptate pentru beneficiarii cu dizabilităţi.

De asemenea, centrul trebuie să dispună de spațiile necesare asigurării serviciilor de îngrijire medicală – cabinet consultaţii medicale (16,00 mp); cameră tratamente (18,00 mp); cameră de gardă pentru medic, cameră asistente medicale, iar toate aceste spații trebuie să dispună de utilități. Nu în ultimul rând, centrul rezidențial va asigura un spaţiu amenajat şi dotat corespunzător pentru tratarea și izolarea beneficiarilor cu boli transmisibile sau cu risc epidemiologic major.

 

Pentru a putea fi autorizat, un centru rezidențial trebuie să dispună de cel puțin un medic (din specialitățile medicină de familie, medicină internă, geriatrie), cel puțin un asistent medical, personal auxiliar și un psiholog (cu specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică şi psihoterapie, psihiatru), care pot fi angajați ai centrului rezidențial sau pot asigura servicii printr-un contract de prestări servicii de specialitate.

Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea disciplinară, administrativ-materială, contraventională, civilă ori, după caz, penală, în sarcina persoanelor vinovate de abaterile săvârşite”, prevede proiectul de act normativ.

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor contravenționale urmează să fie realizate de către personalul împuternicit de ministrul Sănătății din cadrul Inspecției Sanitare de Stat și al direcţiilor de sănătate publică (DSP) judeţene.

 

Reamintim că, anul trecut, mai multe cămine de bătrâni din București și din țară au fost închise sau li s-a suspendat activitatea până la remedierea deficiențelor, în urma neregulilor găsite în timpul controalelor efectuate de autorități, la dispoziția premeirului Marcel Ciolacu, în legătură cu situația bătrânilor bătuți, înfometați și umiliți în căminele din Ilfov, prefecții au primit sarcina să verifice toate centrele rezidenţiale destinate vârstnicilor, adulţilor cu dizabilităţi şi copiilor din țară.

În județul Buzău au fost verificate 56 de centre sociale în care sunt sau ar trebui să fie îngrijiți aproape 1.400 de copii, vârstnici ori persoane cu dizabilități, iar în urma controalelor au fost aplicate 121 de amenzi, în valoare totală de 148.700 de lei.

Controalele ulterioare efectuate de inspectorii ITM Buzău au identificat noi deficiențe, în urma cărora au fost aplicate sancțiuni și s-au dispus noi măsuri de remediere, cu termene precise de conformare.

 


Adaugati un comentariu


 

*